Solglasögon för glasögonormar

Jag har glasögon och har hittils klarat mig bra utan solglasögon på mina fjällvandringar - jag gillar helt enkelt inte solglasögon.
Nu skall jag på en glaciärkurs i Norge där jag måste ha solglasögon som täcker sidorna, dvs förhängen funkar inte. Min fråga är helt enkelt om det är möjligt att undvika linser? Finns det några bra alternativ? Jag har sett fula 'verandor' som sitter utanför glasögonen. Fula eller ej, hur fungerar de?
 
Clips

Jag har s.k. clips som man hakar på utanpå sina glasögon. Jag trivs utmärkt med dem. Kolla hos den optiker där du köpt glasögonen så kan man oftast få modeller anpassade efter sina bågar.

Mina glasögon är ganska stora - betydligt större än vad som är modernt nu. Jag kan tänka mig att det blir viktigt med någon form av skydd vid sidorna etc om man glasögonen är mindre så att man inte får läckljus.
 
Sportsolglasögon

Hitta rätt sportbåge med näs,sidoskydd och viktigast av allt runtomöronen spiraler bak på skalmarna, gärna med säkerhetslina, ännars går svart persiennlina fint. Gå till din optiker och beställ nya glas till bågen, säg att du skall ha dem till snö och sjöbruk. Välj en beläggning med antreflex och skarapskydd.
Det kostar lite mer än påhängsmodellen men är så mycket bekvämare.

Go tur

Johan K
 
Det här är lite svårt att förklara; inte ens optiker brukar förstå vad jag pratar om, men...

Jag använder en enkel bockad "plastskiva" som man "hänger" bakom glasögonen (dvs mellan glasögonen och ögonen). Den är bockad i överkant för att hänga på glasögonen, och bockad på sidorna så att den ger bra skydd mot sidoinsläpp. Har klippt bort lite för skalmarna så att den låses fast (en blåste bort en gång på en seglingstur). Den jag har nu är gammal och lite repig så jag har försökt få tag på nya, men har bara hittat en optiker som faktiskt hade sådana hemma, tyvärr inte den modell jag vill ha. Så den kan vara svårt att få tag på, tyvärr. Har den på paddlingar och skidturer och det har gett bra skydd tillsammans med skärmmössa.

Kalle G
 
Solglasögon

Det finns en fördel med solglasögon, de funkar som "solskyddskräm" fär ögonen och minskar risken för att man senare i livet skall drabbas av starr. UVstrålningen skadar ögat, så solisar är bra.
 
Bra och dåligt

Hejsan

Jag har själv stort behov av solglasögon vid vinteraktiviteter samt cykling.

Ville ha ett par sportglasögon till cykling, testade att köpa ett par 'Rudy Project' med hållare för korrektionsklas innaför själva solglasen.

Glasögonen höll högsta klass. Men det gick inte att få slipat glas med tillräcklig korrigering eftersom de var så svängda i sin form. Jag såg jättesuddigt med dem, blev besviken på optikern som gjort jobbet. Gick till en annan, men de sa även de att det inte skulle gå att få korrektionsglasen bra i den bågen.
1200:- i papperskorgen. (Inte riktigt för jag kunde ge bort glasögonen utan korrektionsglas, 570:)

Nu jäklar VILL jag ha ett par bra solglasögon tänkte jag och vände och vred på Oakleys tusen modeller. Fastnade för ett par 'minute' med grön/guld spegelglas.
Optikern faxade iväg mitt vanliga glasögonrecept till Frankrike. 2 veckor senare fanns glasögonen i butiken för avhämtning och betalning. (3600:)

Oakley hade inga problem att slipa till glas till mitt synfel (-3.6) i den bågen som faktisk har ett riktigt kupat glas.

Dessa glasögon är jag toppennöjd med, de skyddar väldigt bra mot solinstrålning från snö både underifrån och från sidorna. Dessutom så är de alldeles ypperliga till MTB, sitter som gjutna utan att ha krok bakom öronen eller senilsnören.

Kan verkligen rekommendera dem.
 
Billigt och smidigt är det med Clips som nämnts ovan.
Sidoskydden gör man själv genom att klippa till en lite tjockare läderbit som man sedan blöter ner och formpressar så den blir välvd....gör hål och trä över skalmen.... En enklare variant är tape men det blir inte särskilt tufft om man nu tycker sådant ärt viktigt. Svageheten med detta system är att det immar eftersom det blir fyra sidor som kan imma.....dåligt särskilt på vintern. Av samma anledning har jag valt bort glashögon där man hänger linser innanför.....

Det bästa tror jag är att göra som Johan K Persson skriver. Jag köprte mig ett par CEBE glaciärglasögon och satte slipade glas i. Problemet är att glasen inte får vara för välvda....men klassiska glaciärglasögon tycks vara ok...... Beror troligen på grad av synfel, astigmatism mm. Mina blev kalasbra men svindyra......
Då jag ser rätt illa kunde/ville jag inte ha standardglas då de blir jättetjocka och färgade glas av bättre sort med blev väldigt dyrt eftersom de inte kunde färga när de var repskyddade eller nåt..... Men smakar det så kostar det......hann tyvärr inte vintertesta dem så jag ska kanske inte säga för mycket men......gillar dem iaf...... Med ett mindre synfel borde du klara dig undan på en tusenlapp plus båge om du skippar tex repskydd.....

En variant är ju en mer normal båge som passar till vardags och sedan lösa sidoskydd enligt ovan....kanske har din optiker någon lite omodern båge som ligger som du får med på köpet. Hos min optiker har vi ibland fått solglasögon med standardglas med på köpet när vi köpt glasögon.....då får man välja båge ur lådan med sådant ingen köpte när det var jättemodernt :) Vissa dock helt ok......nog om det....

Lycka till och berätta om vad du valde....
 
Solskydd...

Vanliga glas i glasögon skyddar precis lika bra mot UV-strålning som de glas som sitter i s k solglasögon. Som glasögonbärare kan man därför klara sig med sidoskydd och, för att slippa kisa, ett enkelt clip-on glas om man vill.

En bra lösning är annars ett par sportskalmar med sidoskydd och glas som blir mörkare i starkt ljus - till skillnad mot vanliga solglasögon fungerar dessa bra i tält och stugor.


J
 
ala; sa:
Lycka till och berätta om vad du valde....

Vi sprang runt till en massa optiker och vi tog ett paket med linser - 500 spänn för en månad med utprovning.

De förslag som fanns var:

Cebè glaciärbågar 1400 + glas 900.
Detta föll på att våra glas skulle bli för tjocka i ytterkant, och läder-lapparna då inte gick att fästa. Jag har styrka på -2.1

Oakley "5" 800 + glas 2500
Detta var nog bästa glasögonalternativet. De satt mycket nära ögonen och släppte inte in ljus på sidan/över/under. Detta var dock Oakleys billigaste båge och det kändes konstigt att sätta på SVINDYRA glas på en så billig (plastig) båge.

Linser: Utprovning & en månad 500.
Solglasögon tillkommer. Trots detta blir kostnaden mycket lägre än glasögon. Jag ville inte ha linser, men de ekonomiska skälen övervägde i detta fallet.
 
joru; sa:
Vanliga glas i glasögon skyddar precis lika bra mot UV-strålning som de glas som sitter i s k solglasögon.
???
UV-B passerar inte glas, men UV-A passerar obehindrat!
Vissa glastillverkare (exvis Hoya) lär ha UV-filter som standard, men gäller det verkligen alla?
\ål
 
tingdahl; sa:
Cebè glaciärbågar 1400 + glas 900.
Detta föll på att våra glas skulle bli för tjocka i ytterkant, och läder-lapparna då inte gick att fästa. Jag har styrka på -2.1

Linser: Utprovning & en månad 500.
Solglasögon tillkommer. Trots detta blir kostnaden mycket lägre än glasögon. Jag ville inte ha linser, men de ekonomiska skälen övervägde i detta fallet.

Cebe bågen är väl ungefär samma som jag har...min var ngt billigare iofs. Det fanns olika varianter där jag köpte och det som skiljde var kvalitén opå glasen....så jag köpte den billigaste då glasen ju skulle bytas ut.....
Problemet med tjockleken på glaset var det samma för mig (ser ännu sämre än vad du gör) och därför blev glasen dyra....

Linser är ett bra alternativ....själv är jag dock dålig i sättning och jag orkar helt enkelt inte pilla med det i fält. På vintertur blir det ju ytterligare struligt.
Sedan innebär ju linser vissa risker för inflamationer mm, i synnerhet när hygienen kanske inte är på topp. Detta har liksom glasögonfrågan diskuterats tidigare här på utsidan så med lite sökningar hittar du nog endel intressant.....

/Andreas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.