Vikt

När man läser att en del har 30 och ända upp till 35 kilos packning med sig på cykeln måste jag få fråga vad har ni packat ner???? För en två månaders cykeltur i Europa brukar min vikt vara 19-20 kilo och då ingår tält, sovsäck, liggunderlag, hygienart. kläder, skor, triangiakök m. m. Jag tror att i år blir nog vikten ännu mindre, och jag ska klara mig ändå.
Samuel
 
Min gissning är t.ex kamerautrustning, mat, xtra reservdelar och vatten. Jag tror inte man har så mycket med sig om man cyklar i civilisationen.
 
Vikten är viktig

Jag brukar ha med mig alla verktyg som känns nödvändiga också och de väger en del.. Sedan en del mat, ett litet reseapotek, ett par extra skor osv. Kartor väger lite också.. Postar hem kartorna allteftersom och äter upp extramaten så i mitten av turen har vikten sjuniit från ca 30-35 kg till 23-25 kg.. Dessutom tappar man själv i kroppsvikt beroende på vilken hydda man hade när man startade men jag brukar tappa ca 5 kg (väger nu 77 kg)
/Magnus
 
Absolut ska...

kameran följa med! Men jag kan gissa att ni som får ned vikten runt 20 kilo har en grymm lättviktsutrustnming med er... det har inte vi!
Dan
 
Jag förstår inte att det skulle vara förvånande att nån som cyklar har mer packning än nån som vandrar? Det har varit en hel del trådar nu i Fjällvandring om vikt på packning när man vandrar. Men samtidigt tycker jag 19-20 kg låter väldigt lite om det inkluderar Trangia-kök (för då låter det inte som om det är en packning med lättviktsprylar).
 
Hade med mig omkring 35 kilo på min Italientur nu i sommar men inför nästa tur kommer jag definitivt att banta ner vikten till 15-20 kg. 35 kilo var på tok för mycket. Visst, jag orkade hela vägen men hade rätt ont i knäna vissa dagar.
/Magnus
 
Grunnar lite...

Jag funderar på vad som kan bantas ned:
Sovsäcken
Liggunderlaget
Tältet
Köket
Maten
Kläderna
Kamerautrustningen

Men jag tycker att alla dessa står otroligt högt i värde på en bekväm resa utomlands. Jag tycker dock att vikten inte alls bör överstiga 28 kilo. Och då har man en ganska reeält tagen utrustningslista med sig.

Visst klarar man sig på 10 - 15 kilo men blir era resor då bekväma och minnesvärda?
Dan
 
Re: Grunnar lite...

x-treme; sa:
Jag funderar på vad som kan bantas ned:
Sovsäcken
Liggunderlaget
Tältet
Köket
Maten
Kläderna
Kamerautrustningen

Men jag tycker att alla dessa står otroligt högt i värde på en bekväm resa utomlands. Jag tycker dock att vikten inte alls bör överstiga 28 kilo. Och då har man en ganska reeält tagen utrustningslista med sig.

Visst klarar man sig på 10 - 15 kilo men blir era resor då bekväma och minnesvärda?
Dan

Man kanske minns annat än onda knän, jag vet inte... men jag tycker detär fruktansvärt obekvämt och jobbigt med stor packning. Man kommer ingenvart känns de som, all tid går åt till att vinscha sej uppför småbackar på lägsta växeln. Är det då väldigt backigt så blir åtminstone jag frustrerad. De känns inte som cykling på nåt vis.
 
Man tar sig framåt.

Jo, jag kan hålla med. Men det är minst lika många nedförsbackar och då rullar du fortare med tyngre packning. F*n jag kom upp i 65 knutar i en backe och då började det bli aningen farligt...

Men ska jag ändå ga tillbaka till min höga vikt (28kg) så tycker jag att d är max vad man behöver för tre veckors cykelsemester.

Hur är d med er som har cyklat utomlands i världen ensamma. För d är väl en ensam cyklists packning vi talar om? Var hamnar ni på kilostegen?
Dan
 
Nu har jag ingen erfarenhet från cykelsemester men behöver man verkligen packa ner maten. man cyklar väl igenom några små byar och kan proviantera i närmsta affär. Det är väl ändå väldigt få ställen i europa som har mer än 10-15 mil till närmsta affär?
 
walkerboh; sa:
Nu har jag ingen erfarenhet från cykelsemester men behöver man verkligen packa ner maten. man cyklar väl igenom några små byar och kan proviantera i närmsta affär. Det är väl ändå väldigt få ställen i europa som har mer än 10-15 mil till närmsta affär?

Jag har skippat att ta med mat och kök å bränsle numera. Som du säger kan man handla i varje liten by, dvs så länge man inte är i norrländska vildmarken förstås. Det ultimata vore förstås att sova på vandrarhem eller hotell och slippa tält och sovsäck också, men det är ju dels en kostnadsfråga, dels tycker jag det är underbart att sova i tält :)
 
Re: Man tar sig framåt.

x-treme; sa:
Jo, jag kan hålla med. Men det är minst lika många nedförsbackar och då rullar du fortare med tyngre packning. F*n jag kom upp i 65 knutar i en backe och då började det bli aningen farligt...

Dan

Jo de kan gå fort som Sören... Men man hinner ju inte direkt njuta av nedförsbackarna när man svischar nerför med vitnande knogar och ögonen tåriga av fartvinden. Väl nere är det ofta dags å gneta uppför i 7 km/h igen. Det blir för mycket slit mellan susningarna för min smak.
I ärlighetens namn ska jag säga att jag inte vägt min packning någon gång, bara kollat på volymen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
rimn Storlek/vikt Surly LHT? Långcykling 1
walkerboh Extra vikt på hojen Långcykling 8
Notabel Vikt på packning? Långcykling 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.