Tjåmotis-Aktse-Rapadalen

Tänkte i sommar ta mig in i Sarek via Tjåmotis. Vet att detta är en ganska populär infartsväg. Hur går man tillväga? Måste jag ringa han som sköter "taxi-transporten" upp till båtplatsen vid Laitaure, eller ordnar man det väl på plats vid Tjåmotis? Och själva båttransporten, bör denna bokas med Läntha i förväg?

Om någon kan plita ned några tips och gärna också vad det kan tänkas kosta så vore det superschysst!!

Tack på förhand,

//Tobias
 
Taxi / Båt

Titta på http://home.swipnet.se/~w-50719/sarek/sarek/sarek_sidor_98/16_sarek_98_bild.html, där har Per-Anders Sjöström sammanfattat info (tel ingår).

Jag citerar hans [nu några år gammal] sida:
"Grundtips: Jag blev rådd av Lennart Läntha att kliva av bussen mot Kvikkjokk redan i byn (några hus bara) Tjåmotis. Denna by ligger cirka 3,5 mil från slutstationen Kvikkjokk. Kliver man av i Tjåmotis och åker med "bytaxin", som de uttrycker det, till Sitoätnobron för att sedan vandra eller åka båt in till Rapadeltat så tjänar man hela två vandringsdagar. Mellan Kvikkjokk och Aktse så är det mest bara transportsträcka. Att kliva av i Tjåmotis är ett utmärkt sätt att snabbt komma in i Sarek.
[...snip...] Av Harry Skarin (0971-200 12) kan man köpa skjuts mellan Tjåmotis och Sitoätnobron. Därifrån går det en ca 9 km lång cykelstig till sjön Laitaure. Om du inte vill gå den kan du köpa skjuts av Lennart Läntha (010-261 28 28, 0971-220 22, 0971-200 08). Lennart kör båten till Aktse, in i Rapadeltat och till Laitaure (Kungsleden). Var beredd på att Lennart tar bra betalt. 1998 tog han 90 kr över sjön och 500 kr in till Rapadalen."

Jag har faktiskt just nu fått epost från Karin hos kvikkjokk_Fjällstation <info@kvikkjokk.stfturist.se>, hon bekräftar att det gäller att få kontakt med Harry Skarin och Lennart Läntha.

Kolla ochså http://www.jokkmokk.snf.se/aktse.htm - 2-3 augusti 2002 det finns slåtter och slåtterfest. Det ska vara roligt att inte bara titta på, men ochså delta (båten är gratis för slåtterdeltagare dessutom, gäller de ordinarie turerna).

Om du få några aktuella pris / tipps, så låt oss veta iallfall! (Jag ska ta samma vägen, men det är mycket svårt för mig att har telefonsamtal på svenska :)

Lukas
[Ändrat av laurentiusweg 2002-05-02 kl 21:57]
 
Tack för ett mycket bra svar. Jag har ännu inte fått tag på han i Tjåmotis, Harry? Måhända är det lite tidigt på säsongen ännu. Så fort jag vet vad de aktuella priserna och när båtturen går är(har hört att den inte går på måndagar, stämmer det?), kommer jag återkomma med en rapport.

//Tobias
 
måndagar

Japp, i princip stämmer det att Lennart inte kör några båtturer på måndagar. Förra sommaren var det dock inte många måndagar som han höll sig stilla...

/Uffe
 
andra hållet

Hur gör man om man skall åt andra hållet?

Behöver man kontakta Lennart Läntha innan man kommer till Aktse eller kan man fixa det på plats?

Är det någon som vet? Tacksam för alla svar.

/Niklas
 
Behöver man kontakta Lennart Läntha innan man kommer till Aktse eller kan man fixa det på plats?

Det brukar fixa sig när man kommer dit. Bara man är beredd på att man kan komma att få vänta en förmiddag eller så. Och som sagt, egentligen tar Lennart ledigt på måndagar...

/Uffe
 
Jag har bokat taxi den 31/7med Harry Skarin på tel: 0971-200 12, detta kostade 250:- p/p.
Båt bokas hos Lennart Lenhta på tel: 0702-228250, vet ej kostnad för detta i skrivande stund

//Jocke
 
Skönt att se hur utbud och efterfrågan styr priserna..

Men då är alltså gubbarna i livet och det borde lösa sig med lite kontanter...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silverfox Priser Aktse - Tjåmotis Fjällvandring 3
Bcerne Pris Tjåmotis-Aktse Fjällvandring 5
Swift Bilskjuts från Tjåmotis Fjällvandring 4
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
Jockemeister Framförhållning taxi i tjåmotis? Fjällvandring 2
norpan_ Luleå, Tjåmotis Fjällvandring 1
BIF Tjåmotis - Nammatj, lägesrapport Fjällvandring 7
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
Welena Aktse men sen då? Fjällvandring 8
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Sverigesnationalparker.nu Aktse - Skierfe - Låddebakte - Sourva Fjällvandring 7
Hemskis Följa Sareks gräns från Aktse och norröver Fjällvandring 2
gusbo Sitoälvsbron - Aktse - Skierfe - Njunjes - Rapaselet tips Fjällvandring 26
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
zlate Båtar Aktse(Sarek) Fjällvandring 2
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
rottemark Transport till Aktse Fjällvandring 8
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
Addeandersson Helikopter Stora Sjöfallet-Aktse Fjällvandring 0
Härlundabo Från Aktse till Ritsem Fjällvandring 3
Hemskis Sitoälvsbron - båtbryggan, stigen mot Aktse? Fjällvandring 1
Nordpilen Höstvandring Aktse Fjällvandring 3
HansLöfgren Sarek Nammatj - Aktse Fjällvandring 5
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
Daddy Aktse-Nammatj-Skierfe-Aktse Fjällvandring 2
niklaz Helikopter till Aktse? Fjällvandring 4
lundegard Rinim via Alep Valek till Aktse? Fjällvandring 3
fowwe Båttrafiken vid Aktse nästa år Fjällvandring 11
pennan Aktse - läget just nu? Fjällvandring 6
Olander Att ta sig till Aktse - Skierffe Fjällvandring 6
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
pennan Rekognosering från Aktse Fjällvandring 4
freddoc Cykelvägen till Aktse Fjällvandring 19
claes_t Aktse till Ritsem Fjällvandring 12
Sander United Sarek - Padle i kano fra Sitoälvsbroen til Aktse ?? Fjällvandring 7
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
niklas_klinte Parkering vid Aktse Fjällvandring 2
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
HELS Båt till Aktse? Fjällvandring 4
HELS Sarek: Bästa vägen mellan Aktse - Ruohtesvágge Fjällvandring 6
danha Tälta norr om Aktse Fjällvandring 8
Lars S Aktse - Pastavagge Fjällvandring 1
Lars S Aktse - Rinim Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.