Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar?

Hej alla fjällvänner!
Planerar en kortare fjällvandring direkt efter midsommar. Har väl hela tiden tänkt ta mig till Jämtland/Härjedalsfjällen men tänkte ändå höra om någon vet hur det brukar se ut från Abisko genom Lapporten och sen upp mot Kåtotjåkka denna tid på året, dvs sista veckan i juni.
Tänker framförallt på framkomligheten till fots, om det är möjligt med en toppbestigning av Kåtotjåkka denna tid på året utan speciell utrustning?
Ser fram emot svar,
Patrik
 
Ovanligt mycket snö för närvarande

Hej!

I och för sig kan man inte redan nu veta hur det skall bli så långt fram i tiden.

Men i Abiskoområdet är det ovanligt mycket snö i vinter. AbiskoNuolja rapporterar 127 cm! Så djup snö har jag överhuvudtaget aldrig varit med om att Abisko rapporterat.

Lapporten ligger på höjd 900 - 1000 m ö h och kan säkert ha snö kvar i slutet av juni, om det inte blir en varm vår. I fjol gick det hur bra som helst att gå i området veckan efter midsommar, men det var efter en usel snövinter med osedvanligt tidig snösmältning.

Kan tänka mig att sluttningen mot Rautasjärvi och Aliseatnu är sumpig och blöt, för det kan den vara även i slutet av sommaren.

Men en klar reservation för Kåtotjåkka. Snö helt säkert på norrsluttningarna.

Har tidigare här i forumet berättat om en bestigning av Giebmegaisi dagarna efter midsommar för några år sedan. Det var snöpulsning, stor del av vägen. Och från toppen kunde man skåda ut över ett rent vinterlandskap västerut, dvs hela Tjäktjavagge såg "skidbart" ut det året.

Ett annat år har jag gått precis samma tid från Kebnekaise fjällstation och söderut mot Vakkotavare. Inte en snöfläck ens på höjd utefter leden.

Avvakta innan Du bestämmer dig. Kolla med Abisko Turist hur snösmältningen fortskrider.

Mvh
Bert
 
vägval, utrustning

Jag skulle nog inte tveka så mycket att ge mig av.

Dock kanske ett bättre vägval är Ballinvaggi-Siellavaggi söder om Abisko eftersom man då kommer mer rakt på Kåtotjåkka-massivet. Ballinvaggi i sig är en fin dalgång med goda möjligheter till toppturer. Utsikten från topparna omkring denna dalgång är suverän och man kan gott stanna där och göra dagsturer också.Men frågan är om inte skidor kan funka i slutet av juni ?

Denna dalgång (Ballinvaggi) är dock högt belägen (>1000 m.ö.h) och innebär nog delvis snöpromenad. Men detta är inga problem om man har snödamasker och teleskopstavar. I Ballinvaggi är man ganska ensam (var där under högsäsong 1996 och då kom det typ 3 personer på 3 dar förbi).

Augusti -99 uppe vid Kebnekaise sydtopp innebar 40 cm nysnö och då var damasker och teleskopstavar bra att ha.

Och som sagt, nordsidan av Kåtotjåkka är nog garanterat snötäckt. Men fördelen med midnattssol kan uppväga väldigt mycket. Jag har själv haft denna topp i åtanke väldigt mycket. Ha en härlig tur :)

MVH Mats Frank, Umeå
 
Nedgången från Siellavagge?

Mats!

Vad har du för tips angående nergången från Siellavagge mot Aliseatnu?

Mvh
Bert
 
fin tur

Vandrade själv genom Lapporten förra sommaren ungefär samma vecka (första veckan i juli) och då var det inga större problem med vattenflödet eller snön. Vi utgick från Katerjok för att fortsätta genom Ballinvaggi och sedan upp genom Lapporten för att tillslut hamna Abisko. En mycket fin tur som jag varmt kan rekomendera. Man var nästintill ensam, mycket lite folk rörde sig i området(förutom på Kungsleden)och marken var nästintill helt orörd. Detta faktum gjorde dock att det kunde vara svårt att följa någon stig så viss fjällvana är att rekomendera.
Vi hade som sagt inga problem med högt vatten eller mycket snö men ett bra tips är att höra med Abiskturist om det aktuella snöläget.
lycka till!
 
Bert...

Bert,

Saknar karta för tillfället, men är detta samma nedgång från vår platå vid foten av Siellatjokka som nämns i mitt färdreportage nedan? ÄR det svårt att gå ned där??? När vi var där vintern 2001 passerade en skoter vår plats.. tydligen åkte han utför stupet någonstans?

Nyfiken... eftersom vi valde att stanna på vår fina plats!

MVH
Jmlove

"Andra vinterturen tidigt i april år 2001, hela sex dygn med en lite längre sträckning än 2000-turen. Abisko längs med Ballinvaggi förbi Tjåmahus, in i förlängningen av Siellavaggi där två nätter tillbringades vid foten av Siellatjokka med vidunderlig utsikt mot Kebnekaisemasivet men främst Samernas renskötsel vid foten av det respektingivande berget Kåtotjåkka (1991)."
[Ändrat av jmlove 2002-04-11 kl 10:30]
 
Re: Bert...

jmlove; sa:
Saknar karta för tillfället, men är detta samma nedgång från vår platå ...? ÄR det svårt att gå ned där??? När vi var där vintern 2001 passerade en skoter vår plats.. tydligen åkte han utför stupet någonstans?

Nyfiken... eftersom vi valde att stanna på vår fina plats!

Jo, vi menar samma ställe. Vet att jag läst att man kan hamna fel och få det besvärligt att ta sig ner där, även om det inte är omöjligt på något sätt. Det lär vara brant och blockigt och dessutom rätt mycket vide. Det skulle därför vara kul att få lite tips.

Mvh Bert
 
Nedgången från Siellavagge

När jag gick ned efter sjön 1062 höll jag östsidan av Alep Honganjira tills man uppfattade det som att sluttningen såg brantare ut längre fram. Jag gick då riktning västerut och "tappade" samtidigt höjd. Man kommer då fram till en backe som ger flera val både väster och österut. Videt är inget problem.

Väl nere såg jag en möjlig väg som såg ännu bättre ut mera österut, men den är förmodligen svårfunnen när man kommer ovanifrån.

Mvh Björn
 
Gick Ballenvagge/Siellavagge ned vidare över Mårma i slutet av augusti i fjol. Vid Alip Hongganjira vid branten gick jag ner öster direkt, vid branten öster om fallet.Omedelbart nedanför gick jag över på västra sidan.Därefter en del lösa klippblock som man får akta sig för att söka stöd vid men sedan är det bara att gå på.Lite vide men inget större problem.
//Matserik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mapalon Lapporten - värt en dag i videsnåret? Fjällvandring 5
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Evajar Videsnår och Nissonvággijohka( till Lapporten) Fjällvandring 12
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
helmutlotti Lapporten Fjällvandring 3
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
merthedman Förstågångsvandring Abisko - Lapporten. (Nybörjarvandrare) Fjällvandring 6
Mangesuperhero Trolltunga eller lapporten/abisko 2015? Fjällvandring 16
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
_winston_ Lapporten till Beisfjord?? Fjällvandring 9
peter notstrand Abisko - Lapporten Fjällvandring 2
pajaro Vandra till Lapporten? Fjällvandring 7
BernerRutan Abisko-Lapporten Fjällvandring 4
whoisbob Lapporten till Nikkaloukta? Fjällvandring 6
johanbrask Abisko- Lapporten- mårmastugan- kebnekaise Fjällvandring 7
Markus_h Abisko-Lapporten-Vistasvaggi-Nallo-UnnaRäita-tarfala- Fjällvandring 5
abisko21 Webkamera mot Lapporten Fjällvandring 3
capman Lapporten??? Fjällvandring 3
jokanv97 Lapporten Fjällvandring 8
pecka Viddjaskredet söder om Lapporten Fjällvandring 3
bfia73 Ny höjd för Kåtotjåkka m fl? Fjällvandring 12
Onesport Väg till Kåtotjåkka - vad? Fjällvandring 8
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Robert_nikula Lämplig väg abisko-tjåmuhas-kåtotjåkka Fjällvandring 1
Kåtotjåkka Fjällvandring 11
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Tomas P Spår efter 4-hjuling i Abisko NP Fjällvandring 98
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
carstens Padjelanta/Nordkalottsleden efter 6/9 Fjällvandring 6
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.