K2

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Här har ni Mr G Kropp eller hellre "Kroppen".

Jag har klättrat is en vecka och därför kommer detta inlägg först nu, men bättre sent än aldrig.

Kul att det är så många som är intresserade av Himalaya historik!

-Avseende K2, en fantastiskt fin sammanställning av de som nått toppen finner ni på:

http://everestnews.com/sumk2.htm

Fram till i höstas trodde jag att jag var den andre människan som nådde K2:s topp ensam. Men nu kan jag konstatera att jag var den förste som nådde K2:s topp ensam.
Att jag skulle vara den andre att nå K2:s topp utan syrgas är alltå ett missförstånd.

-Avseende tappade kameror, är jag nog en av dom som vinnlagt mig mest om att dokumentera mina toppbestigningar, vilket också klätterförbundet ansett!
När jag jämför med andra toppbestigare, kan jag bland annat konstatera att andre svensken på K2 har två toppbilder mot mina sex. Några Svenskar som påstår sig vara först över åttatusen har en bild ifrån southcol (7925m) och den första svenska bestigningen av Lhotse, har jag inte sett en bild ifrån..

Eftersom jag har fått mycket uppmärksamhet och stuckit ut hakan kan jag förstå att folk är kritiska och det är naturligtvis bra. Dock ser jag fram emot att liknande diskussioner dyker upp även om andra klättrares bilddokumentation.

Med vänlig hälsning

Göran
 
Du var bäst..:)

Du var bäst Göran, Nu har vi inga stora
äventyrare kvar, du var den enda roliga och följa..!!

vila i fred

/Sebastian Huss
 
Vila i frid!

Tyvärr fick jag inte nöjet att träffa denna äventyrare personligen. Något som hade varit kul eftersom han var en stor man (inte bara på längden o bredden) :).
Till er som hoppat på honom nu efter hans bortgång,
j-kligt fegt gjort då han inte kan försvara sig längre.
Det finns dessutom inget att diskutera heller om han nådde K2s topp eftersom han bevisat med toppfoto för klätterförbundet att han bestigit alla berg han påstår.
Om bilderna på de döda i boken 8000+....för det första var ansiktena övertäckta. Jag tycker det är bra att de är med som en påminnelse att det inte är någon lek man håller på med när man klättrar berg över 8000m.

Hoppas du finner frid på andra sidan Göran!
 
Göran Kropp

Mycket osmakligt och oerhört lågt att förlöjliga äventyren Göran Kropp, nu efter hans död. Han verkade vara en oerhört levnadsglad människa som spred glädje och entusiasm omkring sig. En oerhört målinriktad äventyrare med en enorm vilja och disciplin. Fascinerades och fascineras fortfarande över de äventyr han genomfört.

Tänk "bara" bedriften (rätta mig om jag har fel) att cykla till Himalaya, klättra upp på Mount Everest och sedan cykla hem, till Sverige igen. Det krävs mer än de flesta tror, att lyckas genomföra ett sådant projekt.

Jag hade verkligen hoppats att jag skulle få möjligheten att få träffa Göran, men så blev det aldrig.

Känns inte som att det finns så mkt. att disskutera ang. honom, han var och förblir en stor man, hos oss som såg upp till honom..//
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.