Fruktos vs Maltodextrin

Folk verkar vara sne fixerade vid Maltodextrin...
Maltodextrin och druvsocker har ungefär samma effekt på kroppen förutom att maltodextrinet smakar mindre sött. Både maltodextrin och dextros ger snabb energi, men oftast så är man väl, iaf i frilufts sammanhang, ute efter en lite mer långvarig energikälla.

Fruktos däremot är mycket långsamt, långsammare än pasta (nästan så långsamt som fett) och borde ge ett mycket bättre energi tillskott. Kanske är fruktosen alldeles för långsam?

Hur som haver så har jag prövat att baka ett par goda energikakor med mycket av sockret ersatt med fruktos.

Recept fritt efter minnet (volym)
.4 druvsocker
1 sirap
2 fruktos
.3 smör

-koka

4 havre
1 russin
1 nöt

-blanda och gör kakor av smeten (tryck gärna ihop det hela) Kanske borde man ha i lite salt...

Kommentarer? (De vart goda iaf:)
 
Hållbarhet?

Jag undar hur hållbarheten är på dessa dunderkakor med tanke på att det är smör i dem => härsknar?

Samt då hur du förvarat dessa under tur eller har alla gått åt redan under bakandet?

/Karl-Joel.
 
Sne av Maltodextrin

Hilber; sa:
Folk verkar vara sne fixerade vid Maltodextrin...
Maltodextrin och druvsocker har ungefär samma effekt på kroppen förutom att maltodextrinet smakar mindre sött. Både maltodextrin och dextros ger snabb energi, men oftast så är man väl, iaf i frilufts sammanhang, ute efter en lite mer långvarig energikälla.
Jag hör definitivt till en av de snefixerade. Min uppfattning är att Maltodextrin är en långsam energikälla. Den har jag skaffat mig genom att dricka och läsa om tillägget Maxim Original vilket jag tycker fungerar bra som uppladdning och måltidsersättning vid långvariga aktiviteter.

Maxim Original består av, enligt Maxim, "Ett maltodextrinpulver urvunnet från stegvis hydrolyserad majsstärkelse, 90 % Polysaccarider, Långsam energi. Bra att ladda och underhålla med."

Jag är definitivt inte kemist, och vill inte bli det heller, men pratar vi om samma Maltodextrin och var beskrivs det i så fall som en snabb energikälla?

Eller är Maxim bara ytterligare en av dessa aktörer som säljer mystiska vita pulver i glassiga påsar till oss lättlurade sport- och friluftsfånar?
 
snabb, snabbare, maltodextrin..

Tjaa, om man tittar i tabeller över glykemiskt index så tycks maltodextrin vara en av de absolut snabbaste energikällorna.. Fruktos å andra sidan..

http://www.mendosa.com/gilists.htm

För övrigt anser jag att glykemiskt index är ett överskattat mätvärde.
 
Rådvill...

Ska erkänna att jag inte kan peka ut maltodextrin som extremt snabbt genom något annat än just det glukemiska indexet. Men det känns som att det faktiskt beskriver vad som händer med kroppen ganska bra. GI har väl faktiskt kommit till av den orsaken att det inte riktigt går att "räkna" på maten så man har helt enkelt börjat mäta vad som händer med kroppen då man äter olika saker.

Sedan om Maxim och dylikt är bluff och båg eller ej vet jag inte riktigt (borde inte vara det). Men om man sätter i sig drycken kontinuerligt så har man ju ett stadigt eneriflöde säkrat....

Något som gjort mig lite förvirrade är väl att diabetiker i vissa fall rekommenderas att använda maltodextrin som alternativt sötningsmedel!?

Hållbarhet:
Hållbarheten på mina kakor borde var ganska god, jämför med smörkola och dylikt... (Första koket är i princip ett knäckkok...)

mvh
Hilber
-Lite förvirrat angående vad man ska trycka in i kakinkastet :)
 
Hur använda?

Vilka proportioner förväntas man använda i förhållande till socker? På paketet står det bara att det är sötare än socker.

På litepacs hemsida finns det ett recept på energikakor som självklart bl.a. innehåller Maxim. Undrar om man kan ersätta Maxim med fruktsocker?

/Richard
 
snabb eller långsam ganska ointressant

I energikakor eller sportdrycker som man dricker under eller mellan loppen är det ganska ointressant om man använder snabba eller långsamma kolhydrater. De lagras ändå inte som fett sålänge kroppen har brist på kolhydrater. Vid uppladdning kan det dock vara bra med långsamma kolhydrater för att inte fettinlagringen skall dra igång.
Anledningen till att fruktos är långsammare än maltodextrin är att kroppen bara kan använda glukos och därför måste omvandla fruktosen till glukos. Fruktos har därför inte extremt högt GI.
Kroppen är ganska effektiv på att spjälka sönder komplexa kolhydrater till enkla sockerarter så ur det perspektivet spelar ren glukos/maltodextrin inte så stor roll (vi pratar minuter) MEN maltodextrin är mycket snällare mot magen och smakar ju dessutom inte så sött. Jag är osäker på hur fruktosen är mot magen men den omvandlas i levern till glukos så troligen så tas den upp ur tarmarna lika fort som glukos och är därför inget vidare mot magen.
GI är ju som någon nämde ett mått på hur snabbt blodsocker koncentrationen ökar efter intaget och är således mycket intressant för energitillskott under träning/tävling. MEN i de situatoner då man behöver fylla på med energi är ju några minuter knappast av vikt så hur magen mår är betydligt viktigare.
 
Maxim= maltodextrin=Semper Energi

Om ni skall köra med Maxim föreslår jag att ni går till en hembryggningsbutik (kanske finns på nätet) och köper rent maltodextrin MYCKET billigare än Maxim. Finns även på apoteket (Semper Energi)

Om ni istället vill använda något riktigt bra så testa Vitargo. se http://www.vitargo.com
 
Snabbt och långsamt

Det jag ville lyfta fram och peka på var det faktum att maltodextrin är väldigt snabbt. Enda anledningen till att man, när man tex är ute och vandrar, vill ha snabbenergi a lá druvsocker är för uppmuntran av humöret, en sockerkick... Om man då istället äter maltodextrin, tja fördelen är att man kan få en större sockerkick fortare...

Jag ska inte misskreditera maltodextrin för jag har inte prövat det, men bygger det inte på att man dricker/äter det kontinuerligt?

Att magen inte mår så himla bra av fruktos i stora mängder håller jag med om, prövade under väldigt "vetenskapliga" former att sätta i mig en deciliter (+mycket vatten), motsvarar en mindre måltid i energi. Mådde riktigt illa i en halvtimme... Men efter det kom träningen som gick bra att genomföra. Det som jag noterade efter träningen var att jag ganska snart kände mig relativt fit-for-fight igen (kan ha varit allt från en bra dag till fruktosen:).
Den andra nackdelen som jag noterade när jag skulle sova var att det inte gick så bra med det. (Vild gissning på att levern låg och pumpade ut socker...)

Som sagt inte en aning om det är så himla bra, men man kan ju testa :) Om inte annat så tror jag att det kan vara idé att ersätta delar av maltodextrinet med fruktos för att få ett jämnare flöde av energi.

Fundering:
Knäckebröd med honung borde vara en hit! Honung innehåller: Fruktos 37-42 %, Glukos
30-36 %, lite fett på det (läs smör) och man har en bra start.

Sötare än socker:
Fruktos *smakar* mer sött än socker, typ 25% sötare på någon skala.

/Hilber
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dannyboj Sportdryck, maltodextrin mm. Friluftsmat 7
Luffarn MALTODEXTRIN? Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.