Långfärdskajak

Hittills har det saknats en modern och heltäckande svensk handbok om kajakpaddling. Den luckan fylls nu av Karin Mentzings "Långfärdskajak". Här finns allt nybörjaren såväl som den något mer erfarne behöver känna till för att få ut mesta möjliga av paddelturen.

Tillverkare: Karin Mentzings

Plus: Tydlig, kompakt med stort innehåll

Kommentar: Efter att ha köpt ett antal böcker om kajakpaddling utan att få svar på alla frågor man som tämligen ny paddlare har så finner man denna bok. I boken finns nästan all information man kan önska sig om att paddla. Boken är enkel och överskådlig med mycket tydliga bilder och beskrivningar. Den har löst mycket av de frågor jag annars fått lära mig den hårda vägen.

Plus: Bra bilder och illustrationer. Mycket pedagogisk och inspirerande

Minus:Det vore bra med en mjukare version i fält

Kommentar: Efter att ha plöjt igenom en del annan litteratur, bl.a. för att försöka lära mig rolla, så hittade jag Karin Mentzings bok till ett bra pris. De pusselbitar som saknats föll helt plötsligt på plats när jag läste bokens rollinstruktion. Mentzings pedagogik, bilderna och illustrationerna gjorde att jag till slut fick kläm på hur jag skulle gå tillväga för att rolla.
Resten av boken håller också mycket hög klass och Karin bjuder en hel del på sig själv vilket höjer upplevelsen. Formatet funkar bättre i en kajak än i bokhyllan men det är säkert avsiktligt. :-)
En mycket inspirerande bok att läsa både hemma och ute på någon kobbe.

Kommentar: Även jag sällar mig till övriga recensenter och lovordar Karins bok. Det är liksom på tiden att man får läsa en svensk bok i ämnet. Det blir både lättare att fatta och mer anpassat till vad man behöver veta som paddlare i svenska vatten.
Dessutom har boken lärt mig att rolla utan att jag behövt lägga pengar på en enda praktisk lektion med handledare, något som pekar på Karins goda pedagogik. Vilken annan bok skulle klarat det?
Bättre än Derek Hutchinsons respektabla bibel, faktiskt.

Plus: + Lättlästa beskrivningar. + Lyckas förmedla mycket känsla.

Minus:- Nedlåtande om polyetenkajaker. - Engelska ord där bra svenska finns.

Kommentar: Oh, så bra. Den första reaktionen är att "varför kan den inte räcka längre??". Karin har lyckats med konststycket att både förklara saker som man egentligen måste prova på så att det nästan känns som om man gjorde dem. Dvs lättfattligt men utan att förlora känslan. Avvägningen mellan bildmaterial (fina bilder) och texten är utomordentlig. Det här är en bok som behövs när man ska "soffpaddla" i vinter!! Jag skulle beskriva boken som ett en mycket bra kombination mellan beskrivning av kajak och kajakteknik, en bra idébok och intressanta paddlingsbeskrivningar. Lite av både uppslagsbok och "äventyrsbok".
Om man ska försöka vara lite objektiv och ta fram både bra och mindre bra sidor så hamnar det allra mesta i den första kategorien. Till den senare kan man kanske säga att det är mycket om surf, fors och rock-hopping för att vara en bok om långfärdskajak. Men jag liksom säkert många andra tycker dock att det är intressant och lite kittlande att även läsa om annan paddling. Till det negativa hör de upprepade anspelningarna på "tuppenware-kajak" för polyeten kajaker. Kanske lite roligt en gång men inte mer (bör tillägga att jag själv paddlar glasfiber). Dessutom används kanske engelska ord och uttryck lite för ofta där vi har vardagliga svenska ord, varför inte "springflod" och "nipflod"??
Men dessa mindre "fläckar" till trots är helhetsintrycket mycket gott. Och mitt betyg blir utan tvekan 5.

Plus: Humor

Kommentar: Jag har precis lånat boken på biblioteket, sorry Karin! Men jag har bestämt mig för att Den vill jag ha! Blev du glad nu?
Jag har visserligen varit ute och paddlat i hav och sjö under ett antal år, och man kan tycka att jag kan det mesta, men Karin Mentzingers bok visade mig att det finns mycket kvar att lära. Så fort jag får en riktig havskajak (jag har en Anita nu) skall jag börja öva roll på gräsmattan hemma, grannarna tycker redan att vi är knasiga så det gör inget. Den där stolen man kan göra av sitt liggunderlag verkar vara ett bra projekt för vintern, och transportkapellet skall jag sy innan långfärden i augusti.
Frågan är bara vilken kajak jag skall köpa...

Plus: Karin skriver med underbar humor blandat med värdefulla tips!