Commitment and open crossings

» Ladda upp produktbild

The first circumnavigation of Britain and Ireland by kayak.

Tillverkare: Bill Taylor

Kommentar: Denna icke föraktliga paddeltur genomfördes under fem månader, sommaren 1986, så den har några år på nacken nu. Detta gör inte på något vis att boken känns inaktuell eller så. Havet, kusten, tidvattnet, solen, månen, vinden, regnet o.s.v. finns ju där fortfarande och ser ungefär ut som det gjorde 1986.
På bokens baksida kan man betrakta tre finputsade unga män med skinande nya paddelkläder i klara färger. De är kortklippta, kammade rakade och förmodligen alldeles nyduschade. Det ser faktiskt ut som de kommer direkt från kontoret....
På en av bokens sista sidor kan man se tre väderbitna, yviga och mycket glada äldre unga män iklädda underställ och sittandes på knä i leran med varsitt champagneglas i handen.
Boken bjuder på en hel del vackra landskapsbeskrivningar, lokal historia, underbart klingande namn på irländska och skotska platser o.s.v., men är också oerhört intressant ur ett expeditions- och paddlingsperspektiv.
Bill är ledare för gruppen och det är han verkligen. Jag tror att Bill valt sina två kompanjoner, inte bara för deras paddelskicklighet, utan också för att han vet att det är två killar som litar helt på hans beslut, snarare än att välja två jämbördiga paddlare. Det är nog mycket tack vare detta förhållande som expeditionen lyckas så bra och de tre förblir goda vänner genom hela färden. Ju fler kockar, desto sämre soppa....det har man ju sett en del avskräckande exempel på. Expeditioner med för många personer inblandade och med flera starka personligheter tenderar att splittras och ofta misslyckas.Är du det minsta intresserad av att få en förståelse för hur tidvatten fungerar och hur det påverkar en kajakists tillvaro, så är denna bok en utmärkt läromästare. Dagligen styrs gruppens aktivitet eller inaktivitet av vädret längs dessa mycket utsatta kuster. Tidvattnets rörelser påverkar inte bara möjligheten att komma framåt eller bakåt, det påverkar också vädret en hel del. Och inte minst påverkar det förhållandena i havet. Det hav som t.ex. under flodcykeln varit ett vänligt salsgolv, kan plötsligt vid ebb förvandlas till en gigantisk Jacuzzi.....
Hur som helst så höll boken mig vaken till långt in på småtimmarna under c:a en veckas tid. "Bara ett kapitel till...."
Jag njuter verkligen av dessa expeditionsberättelser och man lär sig dessutom en hel del värdefullt under tidan man läser dem. Bill har inte sparat ens på nederlagen, de felaktiga besluten, rädslan och ibland kampen för att överleva och det var båd en och två gånger jag nästan fick dra täcket över huvudet, så som man håller upp soffkudden framför ögonen när det är en läskig scen på teve´s lördagsskräckis.
Boken rekommenderas varmt!