zpacks duplex ovanför trädgränsen?

jag har varit inne på att köpa antingen solo eller solplex. solplex använder båda stavarna och verkar vara lite rymligare men också ngt dyrare. precis som TS har jag letat efter ngn som har använt zpacks tält ovanför trädlinjen men inte hittat ngt om det. hur tycker du kvaliteten verkar? sömnar osv?
Sömmar och kvalitet i övrigt är väldigt bra. Zpacks (och många andra små producenter av lättviktsprylar) lever av sitt renommé, så räkna med att de inte har råd med en missnöjd kund.
Jag har använt mitt i ca 20 m/s vind utan något problem. Tvekar inte att gå ut med det även om det är varning för storm.

Också nyfiken på detta. Har ni hittat något?
Inte hittat, men testat i ganska hård vind.

Min första tanke är väl saknaden av dragkedjan största problemet ovanför trädgränsen än något annat...
Vinden kan ju vända o då får man ett bortfluget zpacks i värsta fall..

Här på utsidan läser man oftast att de enda som duger är hilleberg o allt annat är otänkbart i fjällen o nu helt plötsligt funkar svängdörrar uppe i fjällen..

Skulle nog välja vilken som helst jula el biltema tält i fjällen före zpacks..
Det fungerar bäst med baksida eller kortsida mot vinden, men vinden kan ju vända. Jag känner mig trots det tryggare i Zpacks än ett festivaltält. Jag är inte en som stämmer in i att Hilleberg är det enda som fungerar. De är superfina tält och kommer inte att fallera, men är enligt in mening overkill. I värsta fall, med vindar rakt mot "svängdörren" skulle jag stötta dörren inifrån med ryggsäcken.
 
Ett normalt tunneltält lär vara känsligare för sidvind, speciellt om man sätter linor i extrafästena "ovanpå stavarna" vilket för mig blir en självklar åtgärd när det blåser ovanför trädgränsen. Vindfånget från sidan är inte så speciellt stort, när man ser tältet första gången är det lätt att tro att det är sidan som ska sättas mot vinden.

Men nej, jag har inte ännu provat mitt tält i ordentlig vind.

Håller med om att hantverket - och för den del tältet -känns förtroendeingivande.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Här skriver någon som varit med om lite mer vind i ett duplex:

https://backpackinglight.com/forums/topic/traversing-iceland-a-father-daughter-adventure/

Vet inte om länken funkar, https brukar vara kinkigt. Så här beskrivs det i vilket fall:

"The next day we crossed sand, water, and snow on our way to Álftavatn (Swan Lake) where we spent a night in 20+ mph winds with gust of 40+ mph. Our zPacks Duplex did just fine with a couple of extra guy lines, which cannot be said for all other tents in the camp ground.

Several people spent the night holding up their tent poles and trying to keep them from collapsing or breaking. These efforts were often futile and ended sometimes like this or even worse."

(Tillhörande bilder finns i länken.)

20mph=9m/s=32km/h, 40mph=18m/s=64km/h
 
Hur har det gått i sommar / höst för er med Zpacks-tält? Finns det nya erfarenheter att dela med av hur de funkar i hårt väder respektive fuktigt+kallt+vindstilla?
 
Funkade bra!

Jag använde mitt duplex på Pacific crest trail i år och är mycket nöjd.

Tältet utsattes för kulingvindar i öknen och fungerade hur bra som helst. Det är lätt att resa tältet så att det blir som ett trumskinn. Eftersom det är cuben så behåller tältet formen även om det regnar eller blir kondens. Tyst och fladderfritt och inget för vinden att greppa tag i.

Tältet är välventilerat och fungerar bra i regn. Även vid (måttligt) regn sov jag med tre av fyra sidor upprullade för att maximera ventilationen. Under den nedrullade, lovartvända panelen förvarade jag skor, vatten och ryggsäck om den senare var blöt. Också utrymme för matlagning. Så länge det fanns lite vind upplevde jag att jag hade mindre kondensproblem än övriga vandrare, även vid ihållande regn i norra
Washington.

Baksidan av att tältet är välventilerat är att det blir dragigt och inte håller någon värme vid kallt och blåsigt väder. Har FFA upplevt detta vid vintervandringar längs med skånekusten.

Vid fuktigt, vindstilla väder och låga nattemperaturer upplevde jag att tältet fungerade som sämst. Då kunde stora mängder kondens samlas både på in- och utsidan av tältet. Några sådana morgonar vaknade jag upp med ett rejält frosltlager på insidan.

Sidopanelerna och tältstängerna/vandringsstavarna fäster i samma markspik på respektive sida. Dessa punkter får en ganska rejäl belastning (går att modifiera). Detta är bedömt den svaga punkten vid hårt väder.

Jag kommer definitivt ha mitt duplex som förstahandsval vid skandinaviska fjällturer under barmarkssäsongen framöver. Kommer då ta med två lite kraftigare tältspik (typ MSR groundhogs) för långsidorna och ett footprint i tyvek/polycryo som kan rullas ut och täcka absiden vid behov.
 
Ang. hagel

Såg att någon skrev om hagel tidigare i tråden. Det stämmer att cuben har nackdelen att det är punkteringskänsligt. Min upplevelse är att den sorts hagel som krävs för att punktera tältduken är mycket ovanligt i Skandinavien. Däremot bör man vara medveten om denna materialegenskap vid val av tältplats så att man slipper hål i golvet. Jag använde ett footprint i polycryo på ca 50 gram för att minska punkteringrisk samt allmän nötning av golvet.
 
Tack för svaren fetinglira! Gissar att du såg många Zpacks, MLD, HMG, m.fl. på PCT. Med facit i hand hade du valt ett Plex, Hexamid eller något helt annat om du hade kunnat välja om?
 
Tack för svaren fetinglira! Gissar att du såg många Zpacks, MLD, HMG, m.fl. på PCT. Med facit i hand hade du valt ett Plex, Hexamid eller något helt annat om du hade kunnat välja om?

Såg en hel del olika tält och system. Störst är utan tvekan självstagande tält, oftast Big Agnes eller MSR. Säkert utmärkt på leden då man kan ligga och kolla på stjärnorna och samtidigt vara skydddad mot mygg/myror och slippa oroa sig för skorpioner och spindlar för den som ogillar sånt. Mindre bra vid regn dock.

Av icke fristående tält var Zpacks hexamid mkt vanligt. De som hade sådana var ofta avundsjuka på mig för mitt stora utrymme. Jag var avis på deras låga vikt och mindre packvolym.

Jag sov mest under bar himmel om det inte var rätt myggigt eller hot om regn så att kånka runt på ett tält som användes hälften av nätterna på leden var kanske inte det bästa.

Givet att det sällan regnar på leden, och att hexamid har ett medföljande badkar som kan användas separat så tror jag att det hade varit set bästa valet just för PCT. Är dock nöjd med tältet som jag köpte beg för ett bra pris och för svenska förhållanden är det nog helt rätt!
 
Duplex: 2 pers, 595 g
Solplex: 1 person, 439 g
Hexamid Solo: 1person, 437 g

Alla vikter med badkar och myggnät inräknat (dock ej tältstångar och tältpinnar)

Vad väger de inklusive tälttpinnar/stavar?

Ett självstagande tvåmanstält som tex Big Agnes fly creek 2 väger ju 900g komplett så hur många gram skiljer det mot ett komplett duplex?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.