Zakopane?

Vi är några som funderar på att dra till Zakopane el. nån annan ort i Polen/Tjeckien med bra skidåkning. ÄR det någon som varit där? Det skulle va schysst med tips på bra ställen att bo på och var bästa åkningen finns osv...
/ mvh Ludde
 
Lite om Tatrasbergen

Länge sedan jag var där nu för skidåkning, men klart bättre tycker jag att det var på den slovakiska sidan. På den polska så är det inte utbyggt så speciellt mycket då stora delar ligger i ett naturskyddsområde.
Strbske Pleso eller Tatranska Lomnica är två orter med "hyfsad" skidåkning då det finns snö och liftköerna inte är alltför långa..... I regionen är dessa skidorter klart de bättre iallafall.
Varning!! Runt långhelger o andra veckor då tyskar är lediga vimlar det av nämnd nationalitet. Då är det även svårt att få tag på boende.

Billigt är det dock, väldigt billigt, speciellt ölen!
Förvänta er inga alper o bra liftar. Ha inte för höga förväntningar på standarden. Mycket att uppleva dock o väldigt roligt att åka till.

mvh Håkan
 
En dag i Höga Tatras

Jag och några kamrater från Trondheim åkte till Slovakien i månadsskiftet jan-feb. (Flera år sedan 1995?).
Snödjup uppe vid studenterhyttan (ligger på kullen alldeles intill Trondheim) var då mer än en meter.

Vi hade ringt i förväg och kollat upp snödjupet. Jodå, det var tillräckligt! (och fullt på hotellen).
Glada i hågen åkte vi med hyrbil från Wiens flygplats och fann 5-10 cm snö. Trots det fullt med tyskar och polacker... kanske mer "instead-of"-ski än afterski.

Vi tog en joggingtur i skogen, och sedan åkte vi till Österrike. Så jag vet faktiskt inte hur skidåkningen är i Tatras.
Det var dåligt med snö i Österrike också, men man kan ju hålla till uppe vid glaciärerna. Vi krockade 2 gånger med hyrbilen... optimal skidtur va?

Jag har dock varit i Slovakien efteråt sommartid. Fjällen är störtbranta. Slovakien har en väldigt kompakt och varierad natur (i söder plattland).
1/2l Öl kan kosta 18 SKK = ca 4 kr.

/Ola
 
Jag var där på en egen arrangerad skidresa 1995. Vi åkte tåg från Warzawa ända till Zakopane och hamnade på ett pensionat som hette Boruta. Vi bodde relativt billigt minns jag och hade helpension, även om vi nog aldrig utnyttjade alla tre målen.

Vad jag minns mest är nog de långa köerna nere vid kabinliften. Det tog timmar att komma upp i backen. Backen är OK, men då köpte man biljetter för varje åk (inga dagkort) och det var köer till detta också. Längdspåren vi skulle prova hittade vi aldrig, däremot en simhall som vi också provade.

Kabinliften var väldigt väderkänslig och stängd några dagar.

Antagligen har saker ändrats till det bättre. Zakopane är dock utmärkt för fotvandring på sommaren, med fina och väl markerade leder. Försök på sommaren istället.

/Johan
 
Angående snödjupet, som någon nämnde, så smälter snön bort fort nere i byarna. Jag var där i påskas (slovakien), och då fanns det nästan ingen snö i byarna eller i slalombackarna (undantaget Strbske Pleso). Men gav man sig ut i bergen på skidbestigningsstrapatser fanns det hur mycket snö som helst!
 
Har varit i Zakopane

Hej!
Jag och en kompis var i Zakopane en påskvecka i mitten av 90-talet.

Byn ligger som i en gryta med backar i stort sett runt om. fast de flesta är "Sälen-backar". Upp till det "stora" systemet går en liten kabinbana. Uppe på berget fanns det sedan 2 st sittliftar.

Flaskhalsen är kabinbanan som kan ha helt löjliga köer på morgonen. Lösning: var uppe i gryningen, köp förtursbiljett eller vandra upp genom nationalparken till dalstationen på sittliften, ca 45 min. Där fanns ett mysigt ställe som serverade frukost, lagad på kolspis.

Alla liftar har egna engångsbiljetter (streckkoder) så det blev många olika remsor. men billigt var det, ca 400 kr på en vecka

Det finns bra möjligheter till off-pist. Speciellt om du är kunnig. Skidalpinism var annars en stor grej bla de lokala. De flesta av de väderbitna liftarbetarna åkte på randonne-grejor.

Passa upp dock att åka direkt utanför pisten, man kan få böter (kuriosa: samma böteslappar som polska polisen ger vid fortkörning).

Mat, boende o taxi var både bra och billigt.
Även sjukvården fungerade mycket bra, Sydde ihop kompisen på ett huj.

Zakopane i sig är inte stort, men det sägs att de skall ha fler turistbäddar än Chamonix...

Slutsats: Kul alternativ med annan kultur osv. Åkningen mer åt Sverige än alperna. Vi hade en riktigt bra vecka även om snön började försvinna (påsk) men som tur var fick vi ett riktigt kraftigt snöfall så det blev lite off-pist ändå :)
Skulle jag åka dit igen skulle det nog vara för att ta turer med guide, inte för liftsystemet.

Betyg:
Åkning 3/5
Udda ställe 4/5
Prisvärt 5/5 (90-talet)
Liftköer 1/5
 
Jasna i Slovakien

Kan jag rekomendera. Billigt och åkning ungefär som i Åre. Alltså sämre än alperna men mkt bättre än t.ex. Sälen. 350 kr veckan før liftkort och 100 kr per pers i dubblerum med helpension. http://www.skijasna.sk
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.