Yxor - Gränsfors & Fiskars

Hej!
Jag står i begrepp att köpa en mindre yxa att ha med i ryggsäcken under skogsturer, i kajaken och i bilen. Syftet är inte att fälla några träd utan att fixa till lite brasved av det man kan hitta.

Eftersom den även skall bäras i ryggsäck så gick jag och tittade på Fiskars minsta modell med 25 cm långt skaft. Den vore perfekt för ryggsäcken, men hur är det med huggningen? Får man ut någon kraft i en så pass kort yxa?

Gränsfors vildmarksyxa känns också bra. Är det någon praktisk skillnad i hållbarhet, slipbarhet och handhavande mellan Gränsfors och motsvarande Fiskars?

Enligt ett äldre Utemagasin (nr 2, 1995) så är Gänsfors och Fiskars likvärdiga (samma betyg) och i en tidigare debatt här på utsidan rådde det delade meningar.

Jag vore tacksam om någon/några fler kunde lämna sina erfarenheter av mindre yxor av dessa (och ev. andra) fabrikat.

Hälsningar

Joakim Ekendahl
 
Gränsfors!

Hejsan!
Jag kör med Gränsfors näst minsta yxa. Lite längre men användarområdet ökar också lite...
Gillar denna yxa skarpt!
Mvh Claes H
PS I bilen har jag en enkel, helgjuten, billig liten yxa som jag köpte på ett överskottsbolag en gång. Bra att ha när en viltolycka är framme...DS
[Ändrat av Claes H 2001-10-31 kl 09:36]
 
Yxor...

Tjena!
Jag har haft en Gränsforsyxa i ca 6 år nu, det är deras minsta modell, tror att den heter vildmarksyxa. Jag måste säga att jag är mycket nöjd med den. Duger till det mesta, allt från att tälja med, hugga liten och stor brasved samt avverka mindre träd.
Stålet i yxan är mycket bra, lägger man ner lite tid på att bryna eggen går det att få den så vass att man kan raka sig med den. Nackdelen är att sköter man den inte kan den rosta.
Det var några kommentarer utifrån mina erfarenheter, en Fiskarsyxa har jag inte använt så nåt direkt köpråd kan jag inte ge utan bara säga att jag är väldigt nöjd med Gränsfors yxor (även de större som jag har ett ex av i vedboden).
En annan aspekt är ju att dessa yxor ser mer klassiska ut och känns mer "riktiga" men det är ju en smaksak och min personliga åsikt.

Hälsningar
/Patrik W
 
Båda två är bra, men

det beror på vilken egenskap du lägger tonvikten vid.

Fiskars har bättre ergonomi, bättre svikt, kostar mindre och rostar inte lika mycket.

Hursomhelst, där slutar Fiskars fördelar. Gränsforsbruks lilla vildmarksyxa har mycket bättre stål än Fiskars (vilket jag anser är den viktigaste egenskapen). Den har en laminerad kolstålsegg. Härdat någonstans runt 55-56 RC med bra stålseghet. Vinkeln ligger runt 40 grader sammanlagt.

Yxan är vid leveransen så vass att den rakar armhår!! Detta beror på den fina grynstrukturen i metallen och slipvinkeln. Den är tillräckligt liten för att få plats i ryggsäcken.

Slutsats; Trots den bättre ergonomin och greppet hos Fiskars yxor så föredrar jag Gränsfors, mest pga den utmärkta metallen och det traditionella jordnära utseendet. Med andra ord; en sjuhelsikes liten yxa!

PS Min är tillverkad av Mattias Mattsson.
 
Fiskars

Bättre ergonomi?
Jag kan inte hålla med om att Fiskaryxan har bättre ergonomi jag tycker den känns obehagligare att hugga med! Jag kan mycket enklare sikta med min gränsforsyxa en med fiskarsyxan, vad det beror på (bättre balans och vinklar?). Sen är ju gränsforsyxan ungefär 100ggr snyggare att se på!
[Ändrat av fafner 2001-11-01 kl 07:34]
 
Ja där ser man

hur olika man kan uppleva verktyg :) Jag uttryckte min högst personliga åsikt och vidhåller den.

Jag tycker nämligen att Fiskars yxa har tack vare sitt glasfiberskaft bättre greppsäkerhet, den känns inte alls lika hal som min Gränsfors (med sitt super sammetslena hickory skaft). Har funderat på att tejpa greppytan med plåster eller liknande.
aura2.gif


Jag anser vidare att jag tack vare svikten får mer kraft i hugget med mindre ansträngning, det blir en slags slangbälleeffekt. Det här kan dock vara subjektivt. Och till sist: jag tror det har med vana att göra. Handy var min första yxa och jag har lärt mig den. Jag äger nu en Gränsfors och det tar en stund (som du riktigt påpekade) att lära sig vinklarna.

En detalj: Jag har anslutit ett kraftigt handledsrep till min Gränsfors, så nu känns den genast mycket säkrare. Det har jag för övrigt på min Handy också.

Som avslutning vill jag dock säga att vi är i stort sett överens. Gränsfors är otroligt mycket snyggare och charmigare. Den till och med luktar bättre
laugh1.gif
!!
 
Liten yxa

Jag har alltid funderat på VARFÖR man skall ha en liten yxa överhuvudtaget. Men nu förstårjag , ALLA är ju överens. Man skall släpa med den för att titta på den ev lukta på den, akta er så att ni inte skär er i näsan eller tungan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.