Yxa, machete, khukri eller parang?

För två veckor sen hade jag sagt Khukri men sen dess har min gamla trotjänare från Cold Steel gått till dom sälla jaktmarkerna. Så frågan är nu:
-En ny Khukri, men i så fall en från Nepal
eller
-En bra yxa i mellanstorlek


I vikt skiljer väl sig inte en äkta kukri och en yxa särskilt mycket åt och ingen av dem är väl besvärligare att bära med sig än den andra. Vilken du ska välja beror väl på användningsområde. Är det sly och mindre grenar som ska avverkas så är kukrin ett bättre val, men är det grövre stockar så röstar jag på yxan.

Fast köp båda vet jag. En yxa är aldrig fel att ha oavsett, men en kukri kanske är roligare.
 
Mitt svar skulle nog vara - ingetdera. Personligen skulle jag välja en stor huggare typ Busse Battle Mistress precis varje gång om jag endast fick välja ett enda verktyg.

BusseBM-1.jpg


~Paul~
 
Dynamiska egenenskaper

Jag har provat huggare och tycker att viktfördelningen gör de värdelösa att hugga och det är just de som gör att yxan (och även Khuriki i viss mån) funkar att hugga med.

Balansen, viktfördelningen, och de dynamiska egenskaperna är oftast väldigt dåliga i stora huggare, tyngtpunkten är placerad för nära hantaget (man får liksom ingen swung;-). Hugger du i något hårt senvuxen gran så känns det gansa deppigt att hugga med en huggare.

Nu har jag inte provat Busse Battle Mistress, så Pul hur är det dynamiska egenskaperna, var sitter svängningsnoderna och tyngtpunkten på den?

Men efter lite surfning så såg jag att den verkar vara mycke bättre att gräva med än min gränsfors skogsyxa;-)

http://www.youtube.com/watch?v=lcUCcnBCRsU

Den verkar då ingen höjdare att hugga med direkt, typ 20 hugg för att hugga av en 7 cm gren...

Men det klart om jag skall hugga betong i skogen så verkar ju Bussen fiffig:
http://www.youtube.com/watch?v=BwvwiLQS0fA

Fast där verkar ju även Gränsforsen vara bättre (Bussen dog ju i rörtestet;-), så jag skall nog slänga min bågfil nu!
http://www.youtube.com/watch?v=N5VonRnO80A

Gud vad mycket värdelöst vetande det finns på YouTube;-)
 
Senast ändrad:
1. Pul hur är det dynamiska egenskaperna, var sitter svängningsnoderna och tyngtpunkten på den?

2. Den verkar då ingen höjdare att hugga med direkt, typ 20 hugg för att hugga av en 7 cm gren...

3. Men det klart om jag skall hugga betong i skogen så verkar ju Bussen fiffig:
http://www.youtube.com/watch?v=BwvwiLQS0fA

4. Gud vad mycket värdelöst vetande det finns på YouTube;-)
1. Jag har endast hållit i en BM, aldrig huggit med den men jag är fullkomligt övertygad om att det är en extremt potent huggare. Pga bladets grovlek och tyngd så skulle jag vilja säga att tyngdpunkten ligger på den första tredjedelen av bladet, dvs ca 4 cm ner från buken till handtaget. Kniven har en otrolig huggkomfort med ett idiotsäkert handtag ur halksynpunkt.

Det som gör den här pjäsen till min favorit är just dess versatilitet. Stålet är som bekant INFI. Ett både slagsegt och nötningståligt stål på samma gång. Detta är en ganska unik egenskap.

2. Tro mig, det är en extremt bra huggare. Dylika videosnuttar säger mer om användaren och materialet än om kniven i fråga.

3. Haha, OK :).

4. Men kul att titta på ibland ;).

~Paul~
 
Cirka 2500 kronor, ungefär ett års väntetid, otroligt svåra att hitta för köp (jag kan inte finna dem). Ouch. ^^ Men visst är det nog en av de bästa, om inte den bästa, där ute. Iallafall om vi räknar på huggning.

Dock ser det ut som bladet inte är begravt i handtaget utan går längs långsidorna - vilket som blir ett nejnej i ständigt kalla temperaturer.
 
Varför inte en A2 isåfall(man fick ju inte säga "...1").
Skall man ha något utöver en bra brukskniv så får jag nog säga yxa eller huggare, sedan jag skaffade A2an väger huggare tyngre.
 
Det var ett bra tips, den känns lite för knivig dock. Då kör jag nog hellre på en Gränsfors yxa. :)

En sak jag finner irriterande med Fällknivens hemsida är att deras information är kopierat från ett enda original med endast två eller tre tillagda ord. Lägg ner lite tid, för tusan.

dePaul, vet du en plats där man kan inköpa eller ställa sig i kö för Battle Mistress? Någon annan?
 
Det var ett bra tips, den känns lite för knivig dock. Då kör jag nog hellre på en Gränsfors yxa. :)

En sak jag finner irriterande med Fällknivens hemsida är att deras information är kopierat från ett enda original med endast två eller tre tillagda ord. Lägg ner lite tid, för tusan.

dePaul, vet du en plats där man kan inköpa eller ställa sig i kö för Battle Mistress? Någon annan?

Gränsforsyxa måste man ju ha det med, riktigt mysigt redskap om den är vass.

När det gäller fällknivens hemsida får jag hålla med dig, de har haft buggar och duplicerad text lite väl många år nu. Men knivarna är i alla fall alltid över förväntan.

Även jag är sugen på en butik som säljer Battle Mistress.
 
Inte helt enkelt att inhandla en BM. Man får sätta upp sig på listan direkt hos företaget. Det är bara att önska lämplig modell och utseende. Sedan får man sätta sig och vänta på mailet. Det kan ta upp emot 1 år.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samme83 Liten yxa? Överlevnad 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.