X & Y kordinater ?

Hej !
Har ett problem tror jag ?
Har köpt en Garmin GPSmap 60CS och lagt in friluftskartan i den ,


Nu till problemet ! :)
Jag gjorde en markering på ett grund i en sjö här när jag var ute
då på gps:n så visar den X 67xxxxxx och Y 14xxxxxx
men i MapSource så blir det inte samma ? där Y 14xxxxx i gps:n stämmer med E 14xxxx i MapSource
men X 67xxxxxx visar N 60.xxxxxx ????????? om X = N så är ju X67.xxxxxx mycket längre
upp i Sverige .... är det någon som vet vad det är för "fel" ?

Mvh
 
Ja, problemet du har är att du har ställt in din GPS på att visa positionen enligt ett format men Mapsource enligt ett annat.

Om det nu är Rikets Nät du vill ha verkar du ha gjort rätt i din GPS, men du måste ställa in samma sak i Mapsource om du ska få samma siffror. Punkten är fortfarande på samma plats, men då Mapsource visar latitud och longitud får du inte samma siffervärde.

Tryck Ctrl+Shift+P i Mapsource, peka på fliken "Position" och välj "Swedish Grid", så blir det säkert mer lika. Om det blir helt identiskt beror på vilken av transformationerna till Rikets nät du valt i din GPS.
 
Ja, problemet du har är att du har ställt in din GPS på att visa positionen enligt ett format men Mapsource enligt ett annat.

Om det nu är Rikets Nät du vill ha verkar du ha gjort rätt i din GPS, men du måste ställa in samma sak i Mapsource om du ska få samma siffror. Punkten är fortfarande på samma plats, men då Mapsource visar latitud och longitud får du inte samma siffervärde.

Tryck Ctrl+Shift+P i Mapsource, peka på fliken "Position" och välj "Swedish Grid", så blir det säkert mer lika. Om det blir helt identiskt beror på vilken av transformationerna till Rikets nät du valt i din GPS.


Njaha ? så det är så det är ! :) Men är det inte bättre att GPSn visar N och E istället ??
eller vad tycker du ? jag är novis innom detta, vi köpte denna för att kunna hitta hem från skogen och även ha den med på fisketurerna (går det att ändra i GPSn ? )
 
Det bästa

som jag ser det är att GPSen visar koordinater som finns på dina tryckta kartor och eller sjökort. Om räddningstjänsten har samma kartor och koordinater är det också bra.

Du kan välja mellan ett förvirrande stort antal koordinatsystem i din GPS. RT90 har hitintills varit det jag använt men så småningom kommer jag att byta till SWEREF 99 TM när jag uppdaterar mina topografkartor men jag har ett stort kartbibliotek i och med att jag åker mycket långfärdsskridsko.

Det finns en hel del gamla trådar som handlar om detta här på forumet. Se t ex http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=41532

Thure
 
rikets nät

Man blir synnerligen förvånad över att rikets nät fortfarande finns kvar! Än mer förvånande är det att man fortafarande använder det för sngielse av possitionen för tex fjällstugor på fjällkartan. Men det är bara att "köpa" att det är olika format och bara hålla tunag i rätt mun och ställa in GPSen därefter och ha klart för sig vad det du får ut ur burken. Som vanligt...."skit in skit ut"

Att X, Y koordinaterna inte stämmer eller axlarna inte stämmer med det matematiska diagrammets har att göra med att man från början alltid ville ha en possitiv z koordinat för artellerield då rikets nät uppfans för att göra det möjligt att träffa rätt för de historika A-killarna som inte längre finns..


tjenixen
 
Jösses `???

Å jösses ........ ? jag hittade nyss inställningen i GPS:n .... OK det var länge sedan jag gick i skolan, men nog trodde jag att det bara fanns en sorts Nord och Öst ?
nu valde jag något : hddd* mm`ss,s" och WGS 84. det verkar stämma bra med kartan jag har !

Vad kan tex räddningstjänsten använda ?
 
Ja, problemet du har är att du har ställt in din GPS på att visa positionen enligt ett format men Mapsource enligt ett annat.

Om det nu är Rikets Nät du vill ha verkar du ha gjort rätt i din GPS, men du måste ställa in samma sak i Mapsource om du ska få samma siffror. Punkten är fortfarande på samma plats, men då Mapsource visar latitud och longitud får du inte samma siffervärde.

Tryck Ctrl+Shift+P i Mapsource, peka på fliken "Position" och välj "Swedish Grid", så blir det säkert mer lika. Om det blir helt identiskt beror på vilken av transformationerna till Rikets nät du valt i din GPS.

Hur gör man för att föra in en kartposition i gpsen. Tar man long lat då och konverterar eller?
 
Nä, ställ in din GPS på samma positionsformat som din karta har och skriv in positionen. Din GPS fixar till så att den omvandlas till de koordinater den använder internt.
Såvida du inte undrar över hur du ska göra om du skickar en position från Mapsource till din GPS? I så fall är svaret "ingenting". Skicka över den bara, så fixar GPS:n så den hamnar där den ska och visas enligt det sätt du ställt in den på.

Att X och Y till synes ligger på "fel" håll i Rikets nät beror på den cylindriska projektion som den bygger på. De ligger "rätt" i förhållande till cylindern.
 
Jag menade från svensk hårdkarta. Den visar väl bara long lat?

En till grej. Vad är det här för kordinat?

6231**-1421**
 
OM du med en "svensk hårdkarta" menar den tryckta Terrängkartan så är det svarta finmaskiga rutnätet (parallellt med kartsidorna) på äldre sådana Rikets nät, d.v.s. ett rätvinkligt koordinatnät. Dessutom anges latitud och longitud i med brunt, men det nätet är mycket glesare. Man måste se upp med vilket kartdatum som används för latitud och longitud. Det var tidigare RT90 eller RT38 men på slutet gick man över till SWEREF 99 (i stort sett detsamma som WGS 84). Detta gäller alltså kartblad som har beteckningar av typen 6B SV.

Den nya Terrängkartan (kartblad med tresiffriga beteckningar) har rutnät i SWEREF 99 TM som är Sveriges nya rätvinkliga koordinatnät. Latitud och longitud är i SWEREF 99 och liksom tidigare i ett glesare nät.

Koordinaterna 6231 1421 ser ut att vara i Rikets nät med en km upplösning. I så fall är det en plats i Vånga i NÖ Skåne.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.