World of... eller tänk vad man lär sig på level 30!

För den som fortfarande tror att de eventuella positiva effekterna av datorspel ligger på nivån "jag lärde mig överleva älgattacker" eller "jag lärde mig en massa engelska ord" rekommenderas den här sajten:

www.cogmed.se

Men det viktigaste är kanske att vi inte får glömma bort att datorspel faktist får vara bara helt vanligt underhållning, precis som all annan kultur. När läste ni senast en artikel om att Dramaten-teater faktiskt kan vara nyttigt? :)

Fast nu pratar vi kanske inte vilda djur längre...
 
Martin, nu övertolkar du väl ändå! Det finns ingenting i artikeln som tyder på den synen på datorspel som du säger att den är tecken på och inte heller något i inläggen i den här tråden.

Men nog är det en "kul grej" att pojken i den situationen kom att tänka på ett överlevnadsknep som han lärt sig i ett datorspel - det är ju inte precis en av de saker man i första hand tänker på som positiva effekter av datorspelande!
 
det är ju inte precis en av de saker man i första hand tänker på som positiva effekter av datorspelande!

Just det där att man faktiskt letar positiva effekter av datorspelandet (och anser dem nyhetsvärdiga = är något utanför det vanliga) är ju ett symptom på att man inte har fattat.

Du har säkert rätt i att jag övertolkar, eller så ser jag den här artikeln som en del av ett mönster i den massmediala rapporteringen på samma sätt som en feminist ser diskmedelsreklam som en del av ett mönster och inte bara som en bild av en trevlig, snäll, städande mamma. Jag är en datorspels-Schyman som hittar talibaner överallt! :D
Jag tar också alla chanser att driva igenom min poäng...

Som sagt, när läste du senast en "kul" artikel om att någon faktiskt lärde sig nåt oväntat av att lyssna på musik, se på bilder eller läsa en text?
 
Senast ändrad:
Just det där att man faktiskt letar positiva effekter av datorspelandet (och anser dem nyhetsvärdiga = är något utanför det vanliga) är ju ett symptom på att man inte har fattat.

Du har säkert rätt i att jag övertolkar, eller så ser jag den här artikeln som en del av ett mönster i den massmediala rapporteringen på samma sätt som en feminist ser diskmedelsreklam som en del av ett mönster och inte bara som en bild av en trevlig, snäll, städande mamma. Jag är en datorspels-Schyman som hittar talibaner överallt! :D
Jag tar också alla chanser att driva igenom min poäng...

Som sagt, när läste du senast en "kul" artikel om att någon faktiskt lärde sig nåt oväntat av att lyssna på musik, se på bilder eller läsa en text?

Håller helt med; det är viktigt att se till det som inte sägs (dvs de oväntade positiva effekterna av Dramatenbesök eller poesiläsning) för att förstå det som sägs. Jag spelade mycket Drakar & Demoner etc i unga (ajdå; yngre, såklart...) dar och fick ofta försvara det från de som trodde att man blev mass- eller självmördare för att man höll på med det, samtidigt som andra former av rollspelande (teater) är finkultur.

Grabben ska dessutom ha cred inte bara för sin kyla utan också för att ha nått level 30... :)
 
Jag spelade mycket Q2 på den tiden det begav sig (98-00). Sammanfattning av spelet: likdelar över allt. Jag var mer pacifistisk då än under någon annan peeriod i hela mitt liv. Jag menade att detta vill jag aldrig någonsin vara med om i verkligheten.
 
Martin Fjäderlätt;331040 sa:
Som sagt, när läste du senast en "kul" artikel om att någon faktiskt lärde sig nåt oväntat av att lyssna på musik, se på bilder eller läsa en text?
Tjaa, det är inte så länge sedan jag läste en artikel om en kvinna som lärt sig grekiska genom att lyssna på grekisk musik. Den typen av artiklar är inte så ovanliga, men man hittar ju det man letar.

Naturligtvis finns det människor som har en snedvriden bild av effekterna av datorspel, men jag tycker du drar alldeles för långtgående slutsatser när att du menar att de som skrivit detta har gjort det för att de inte har fattat och letar positiva effekter. Åtminstone i artikeln i DN så finns den ju på deras spelsida, dvs spelredaktionen som ju har sina jobb för att de är entusiastiska datorspelare, har uppenbarligen ansett att händelsen har ett nyhetsvärde. Det har den för att den är ovanlig och rätt kul - men att man tycker det betyder inte alls att man nödvändigtvis "inte har fattat", letar positiva effekter eller att man också måste tycka att det i övrigt mest är negativa effekter av datorspel.

Egentligen hade reaktionen på artikeln för min del (och för 15-årige sonen som visade mig den)sin grund i det motsatta perspektivet, alltså närheten till naturen. Vi bor 300 meter från stora älgskogen och skrattade mest åt att barn genom att spela datorspel kan lära sig det som sitter i blodet för oss - helt utan att fundera på hur datorspel i övrigt är lärorika. Det vet vi ju att de är på olika sätt, samtidigt som de kan medföra olika grader av problem. Jag kan dock inte se att någon i den här tråden har gett uttryck för en negativ inställning till datorspel, så egentligen förstår jag inte varför du och andra känner behovet att försvara dem här.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dabac Fågelholk- äggtjuv eller inneboende? Vilda djur 0
tango Är det Gustav Grävling som bökat i min gräsmatta, eller? Vilda djur 3
ImJustHere Guldögonslända/Stinkslända eller annat? Vilda djur 0
Noruas Kryp, lus eller dyl.? Vilda djur 3
jffoto Vildsvin, bör jag oroa mig eller stå över? Vilda djur 16
Thomas04 Ormvråk eller fjällvråk ? Vilda djur 2
andyyy Vargjägare eller IS-krigare... Vilda djur 3
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
anjoua 1 April eller vad är detta för något Vilda djur 3
MsBex Älg- eller björnspillning? Vilda djur 14
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
plaskdaja Släppa ut minkar. Rätt eller fel? Vilda djur 86
Brune Gruppsex eller vad gör dom? Vilda djur 6
andy69 Havs eller Kungsörn?? Vilda djur 22
sadie Taltrast eller Björktrast??? Vilda djur 2
lekarn störst chans att se? hare eller räv Vilda djur 10
Smaila Skratta eller gråta Vilda djur 16
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
JohnnyL Sover ni eller ? Vilda djur 8
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
softcanoe Ormvråk eller bivråk? Vilda djur 5
The Trooper Guding eller Ejder. Vilda djur 5
tool Fästing, myt eller inte? Vilda djur 23
avslutat medlemskap1105 Järvspår, eller? Vilda djur 16
bash Fästingens vara eller inte vara Vilda djur 89
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
norpan_ Tänk vad en bjällra kan ställa till! Vilda djur 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.