Wild Country från Terra Nova

Terra Nova har tydligen startat ett "budget"-märke som heter Wild Country.
Bland annat har de två tält som som påmminner om Laser/LaserComp fast med tyngre duk och därmed betydligt högre vikt:
Wild_Country Zephyros 1 och Wild_Country Zephyros 2

Tråd om tälten på Outdoorsmagics forum samt en liten film på YouTube, Zephyros 1 video review

Field & Trek säljer Zephyros 2 för £120, pundet är ju dessutom riktigt lågt nu så under 1300 + frakt för ett tight tvåmannatält som väger kring 1,7 kg, verkar väl helt ok?
 
Intressant. Nån som har en uppfattning om hur ventilation är löst på dessa tält? Samma som terra nova laser kanske? Hur har dom löst det?
 
Det är ett likadant tält som Laser fast med tyngre duk. Alltså är ventilationen också samma som på Laser.
//Peter
 
Enligt http://chrisonhiking.com/2011/06/first-impressions-of-the-wild-country-zephyros-2-tent/
så har de inte de justerbara ventilationsgrejen i ändarna som Laser (2009)/Laser competition2 har och inte heller dubbla dörrarna. Fast man kan säkert modda dit ventilationen själv. Zephyron 2 är lite större än Laser/Laser competition2 och kan kanske till nöds användas som 2-mannatält och priset är ju bra. Men om man ändå ska använda det som 1-manna kanske Zephyron 1 är ett bättre köp; lite billigare och lättare? Jag såg förresten att Terra nova säljer ut Laser (2009) för 220 pund, den är i princip identisk med Laser competition2.
 
Jag har precis köpt ett Zephyros 2 (kom nyss med DHL) som min pappa ska ha (jag har själv ett Laser), återkommer med åsikter och uppmätt vikt när jag testat det.

Field & Trek verkar förresten ha sänkt frakten för den kostade bara £9 , trots att det var ett jättepaket eftersom jag fyndade 3 par Craghoppers kiwi convertible byxor (£15 st), 2 Craghoppers Corey microfleece (£15 st, supersköna och lätta), 1 Craghoppers fusion (£15 som Corey fast med ficka framtill), 1 par Brasher neon skor (£28), 1 Platypus big zip 2l (£18), 2 par Sea to summit evac dry bags 13l för sovsäcken (£10) och några sockar
 
Jag har också skaffat ett Zephyros 2 för att ha när jag vandrar själv, beställde det från field & trek och det kom i onsdags 13/7. Har bara satt upp det på prov för att se att alla delar finns med.
Det man bör kolla är att "plastplupparna" på kolfiberpinnarna sitter fast, jag var tvungen att limma alla 4. Mitt tält väger 1794 gram på hushållsvågen, jag fick inte plats med 2st liggunderlag bredvid
varandra utan då måste dom ligga lite omlott.(äldre mod av thermarest 52,5 cm) så angiven bredd stämmer nog, får se hur det kommer att fungera med takhöjden 95 cm, jag är van att ha 110 cm.
Blev förvånad hur stort tältet var ihop rullat men tar man bort kolfiberpinnarna från tältet och lägger dom ihop med övriga pinnar så går det att få ner volymen ordentligt på tältet.
Förvaringsfickor finns på innertältet, hur ventilationen fungera får jag återkomma med efter jag har använt det
Tältpinnarna som följde med var ingen höjdare utan dom kommer jag att byta ut, för övrigt tycker jag att tältet verkar välgjort .

Tomas
 
Jag har bara vägt det och det landade på 1,84 kg med allt. Tältet är lika långt ihoppackat som mitt Laser (57 cm), vilket de kunde ha fixat om de använt ihopfällbara ändpinnar, som uppföljaren till Laser har fått från och med i år (Laser competition 2). Zephyros 1 ska vara lite kortare ihopppackat.
 
Jag använde mitt nya tält, Wild Country Zephyros 2, för årets fjällvandringen och till en början var det jobbigt med den låga höjden på tältet.
I specen från Terra Nova ska höjden vara 95 cm men jag upplever det som mindre (har ej mätt höjden) men efter några dagar så anpassar/vänjer man sig till höjden, jag är van att ha gott om utrymmen i tältet så det har varit en omställelse. Att sova två i det kan inte vara så kul men som
en-mans tält är det bra med plats, jag stoppade in all utrustning i tältet förutom köksgrejorna som fick vara i absiden.
Under min vandring fick jag sol å värme, regn å åska och som avslutning blåsigt och kallt alltså typiskt fjällväder.
Ventilationen har varit bra och det verkar stå emot både regn och blåst bra, har dock inte haft något extremt väder på min tur.
Efter ett tag när man använt tältet och man blir mer van att hantera det så börjar man också uppskatta det mer, regleringen av ventilationen i innertältet är simpel men funktionell och jag är glad att jag köpte 2.an istället för 1.an för det extra utrymme man får är guld värt vid dåligt väder, nu är jag inte en lättpackare för då gör man nog en annan värdering på utrymme kontra vikt.
Det är lätt att slå upp och att riva tältet, om man separerar tältdukarna med tältpinnarna så blir volymen bra mycket mindre på tältet annars tycker jag att blir lite stort och otympligt att hantera.

Här kommer några bilder på tältet "in action".

Tomas
 

Bilagor

  • P1000586 Vid Ljungans vindskydd.jpg
    P1000586 Vid Ljungans vindskydd.jpg
    51.9 KB · Visningar: 1,138
  • P1000651 Vid Sylarna.jpg
    P1000651 Vid Sylarna.jpg
    71.4 KB · Visningar: 1,148
  • P1000693 Vid Sylarna.jpg
    P1000693 Vid Sylarna.jpg
    92.7 KB · Visningar: 1,201
  • P1000696 Vid Sylarna.jpg
    P1000696 Vid Sylarna.jpg
    90.7 KB · Visningar: 1,172
  • P1000729 Vid Helags nammatj i blåst.jpg
    P1000729 Vid Helags nammatj i blåst.jpg
    72.8 KB · Visningar: 1,129
  • P1000730  Vid Helags i blåst.jpg
    P1000730 Vid Helags i blåst.jpg
    72.6 KB · Visningar: 1,144

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.