Welho Pideraq

Pideraq:en finns tydligen i en billigare Estlänsk (?) version.... Någon som har några erfarenheter av denna, (eller den finsk tillverkade)?
 
Jag har en Pideraq sedan några år tillbaka och som oftast är fallet med sin egen kajak så är jag mycket förtjust i den. Jag ska dock försöka vara så objektiv som jag kan.
Det är en synbar skillnad i kvalitet mellan den finsktillverkade och den estlandstillverkade Pideraqen. Det är både finishen och infästningen av keepers, däcksfästen m.m. Men det är ju också en ordentlig prisskillnad. De finska tillverkas av Welhon som enligt de uppgift startades av ett par killar som slutade på Kajaksport för att starta eget.

Pideraqen har en V-formad botten och ganska lite volym i ändskeppen. Den kan upplevas som något initialt instabil om man är ovan och den är olastad, sekundärstabiliteten är dock god. När man blir van och när den är lastad så är den stabil och trygg, den rör sig en del men det om du lutar den så känns det ganska tydligt när det tar emot.
Däcket framför sittbrunnen är inte så högt som på vissa andra kajaker vilket gör att jag känner att jag har mycket bra kontakt med ben och lår, men har ändå en del plats att röra mig.
Sittrunnen är ett par centimeter kortare än en del "vanliga" kajaker vilket kan innebära att du måste träna in en annan teknik när du ska i och ur om du har långa ben. Det är dock inte någon stor skillnad (jag har korta ben och inga problem).

I och med att änskeppen har låg volym så upplever jag att den inte är någon "surfmaskin". Däremot så går den ovanligt bra och förutsägbart i både med och motsjö. I motsjö där jag med andra kajaker varit van att de har stampat och skvätt ordentligt så klyver Pideraqen precis lagom och lungt. Lyfter lagom för att gå relativt torrt. Den är dock ganska lovgirig (aktern tar vind och kajaken vänder upp mot vinden) i sidvind. Den är också relativt känslig för att du balanserar packningen någorlund rätt. Dessa båda egenskaper leder dock till att du relativt lätt kan balasera den rätt för att minska lovningstendenserna när du väl lärt känna den.

Jag paddlade min Pideraq med endast skedda det första året. Därefter satte jag på ett roder (Navigator-rodret från Kajaksport). Den går bra att paddla med endast skedda då den är relativt lättmanövererad men möjligheten att kunna trimma in den för just de förhållanden som råder med skeddan och därefter manöverera med en kombination av paddelteknik och roder ger mig ännu mer av paddelglädje.
Slutligen så -- om det inte har gått fram tydligt redan -- kan jag varmt rekommendera Pideraqen. Jag har provat en hel del kajaker och jämfört med Pideraqen så känns många av dem "pråmiga" och lite tråkiga. Pidraqen rör sig en del i vågorna vilket gjorde mig lite nervös i början men som jag uppskattar mer och mer.
Om du tycket att en finsktillverkad Pideraq är för dyr så kolla som alternativ till en Estländk om det finns någon begagnad. Jag köpte min som en fd hyrkajak - levererad till hyrfirman i juli och jag köpte den i slutet av september. Lite rubbing, vax, gelcoat och topcoat och den var i nyskick igen.

Jag vet att det finns fler här på Utsidan som paddlar Pideraq så jag hoppas att du får fler svar.

Lennart
 
Welho sittbrunn

Tack för ett mkt bra svar med mycket info :)

Hur är det med sittbrunn och akterdäck, kan man lägga ned ryggen på akterdäcket för att underlätta eskimåsväng? Eller tar det emot i sittbrunnssargen?

någon skillnad på sittbrunn i Finsk/Estlänsk?

Mvh
Lars
 
Re: Welho sittbrunn

lars ström; sa:
Tack för ett mkt bra svar med mycket info :)

Hur är det med sittbrunn och akterdäck, kan man lägga ned ryggen på akterdäcket för att underlätta eskimåsväng? Eller tar det emot i sittbrunnssargen?

någon skillnad på sittbrunn i Finsk/Estlänsk?

Mvh
Lars

Ska fylla på föregående "edda" med lite mer ord :)

Akterdäcket, bakom sittbrunnen, är inte så lågt som vissa andra modeller = under lättar inte bakåtlutet vid roll.
Däremot har du drygt någon decimeter från sits till bak-sarg, och sargen bak är mjukare rundad än på de flesta andra kajaker = underlättar bakåtlutet vid roll.

Det går bra att rolla med den men visst finns det andra modeller som är bättre just för rollövningar.
 
Jag har paddlat Pideraq i två år. Den jag har paddlat är finsktillverkad (visste inte att det fanns estländska). Nu har dock frun fått den då vi kommit fram till att den passar henne bättre. Själv ska jag förmodligen köpa något annat kul - typ Nordkapp, Buccaneer eller liknande. Men åter till Pideraqens egenskaper. Jag håller med Lennart på samtliga punkter, utom möjligen stabiliteten. Jag upplever den som relativt stadig redan initialt. Men jag är rätt tung... Trots att jag är rätt stor har jag inga problem att få plats och sittbrunnsöppningen är lagom stor. Sitsen kändes något kort i början, men det är en vanesak. Kajaken är snabb, går bra i vågor men som Lennart skriver är den lovgirig och dessutom oväntat trögmanövrerad med tanke på skrovformen. Jag har inte roder på min, vilket skulle behövas. Men som sagt, kajaken ligger lägre i vattnet när jag paddlar än när frun använder den. Hon tycker inte att manöverbarheten är ett problem. Ett stort (obegripligt) fel på den är just den höga kanten bakom sittbrunnen... Nu är inte jag någon mästare på eskimåsvängar direkt. Men det underlättar inte när kanten är så hög.
Men annars en trygg, trevlig, snabb och vacker kajak (möjligen bortsett från den lilla "näbben" i skvovet fram).
 
Ang. Pideraq!

Instämmer helt i Lennarts utförliga beskrivning!
Har paddlat Pideraq flera gånger på Utö och tycker att det är en mycket inspirerande men ändå "lagom" kajak. Känns kvick, lätt manövrerad men ändå trygg och kursstabil. Tyvärr är den runda främre luckan som kom -02 i mitt tycke för liten! Det finns prisvärda beg. hos Skärgårdsgumman på Utö(troligtvis prutbara priser!;)). Kolla in årsmodell -01 som har den större ovala lucka som baktill!:
http://www.skargardsgumman.com/begkaj.html
 
Tack för tipps och synpunkter...

och du Mats; om frugan ångrar sig så slår vi till på er röda ;-) //Lars
 
Hmm, som vädret är för tillfället och när sommaren snart är här tror jag frun håller hårt i kajaken...

Hoppas att ni hittar någon. Utö brukar ha begagnade till vettiga priser.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.