Weight Watcher RT?

Funderar på att köpa ett Weight Watcher RT till i sommar. Någon som har erfarenhet av det?
1500 spänn är kanske lite väl billigt (lär gå ut över kvaitén?)? Jag skulle helst vilja ha ett Akto men det går bort på priset...

Jag är inte jätteaktiv vandrare, det blir väl ett par gånger på våren-sommaren och ett par gånger på hösten.
 
Att kalla ett enmanstält på 2,4 kilo för "weight watcher" är nästan ett skämt eftersom man kan få ett tremanstält till den vikten.
Om den vikten är ok för dig tycker jag att du åtminstone ska hitta ett tvåmanstält och få extra komfort.

Det är också ganska kort - 200 cm ligglängd med sluttande ändar funkar nog bäst för människor under 160 cm.

(Siffror enligt Globetrotter.de. Jack Wolfskins egna siffror är bättre.)

Alternativ på den svenska marknaden kan vara tält från Everest (tex Travel Bike 2), Robens (tex Cloud 1) Eureka (tex Spitfire Solo), Outer Limits (tex Backpacker) eller Vaude (tex Taurus I).

Everest: http://www.stadium.se
Robens och Eureka: http://www.wild-outdoorlife.se
Outer Limits: http://www.pinal.se
Vaude: http://www.addnature.se

Men det finns säkert massa fler.
Om man bara är en vanlig vandrare behöver man egentligen inte nåt nordpolstält från Hilleberg för 7000.

Lycka till!
 
Joicy; sa:
Funderar på att köpa ett Weight Watcher RT till i sommar. Någon som har erfarenhet av det?
1500 spänn är kanske lite väl billigt (lär gå ut över kvaitén?)? Jag skulle helst vilja ha ett Akto men det går bort på priset...

Jag är inte jätteaktiv vandrare, det blir väl ett par gånger på våren-sommaren och ett par gånger på hösten.

Jag har en sån och är mycket nöjd! Mitt tält väger 2150 g, inte 2400...? Har använt tältet i tre säsonger nu, fjällbruk sommartid.
Men det är ett litet tält. Nu är jag rätt kort, 1,60m och jag får plats själv och min hund i huvudänden. Är man 2 m kan det bli tight.
Fördelar:
Tältet är tät mot regn och stabil för vind (men jag har inte provat storm!).
Mycket enkelt att sätta upp och det går fort!
En ryggsäck får plats i absiden och man kan fortfarande lätt komma in och ut utan att behöva klättra över packningen. Men det finns inte mycket till utrymme att ta in saker i tältet förutom liggunderlaget och sovsäck (även om en stor del av platsen hos mig tas upp av hunden...)

Nackdelar:
Det kan bli lite väl mycket ventilerat om det blåser, eftersom yttertältet inte sluter tät mot marken vid absiderna.
Innertältet har bara en liten glugg med myggnät, stänger man "dörren" (till innertältet) ser man inte ut...
Låg sitthöjd - kan vara svårt för långa....

Färgen kan man ju uppfatta som man vill - det blir ljust i tältet, vilket kanske inte alla uppskattar...

Vill man sitta i tältet och laga mat i absiden med yttertältet stängt bli det trångt även när man är liten....

Jag har aldrig provat att "bo" stationär i tältet en dag eller längre (tänkbart vid dåligt väder) - det skulle nog kännas lite väl instängd...

När jag valde tält var det just priset som avgjorde. Vikten tyckte jag var också ok. Jag kan definitivt inte klaga över kvalitén. Däremot har jag sett tältet marknadsföras som "2-manstält när man känner varandra väl" - Det måste innnebära att man konstant ligger ovanpå varandra...låter jobbigt att ha det så natt efter natt för mitt tycke....*s*

Ett bra nybörjar tält, tycker jag, när man inte vet om man trivs med vandring. Men nu ska jag ändå överge WW och köpa ett annat tält som väger lika mycket (?) men som erbjuder lite mer plats och där man kan njuta av utsikten när man sitter inne i tältet på kvällen och myggen surrar...
 
Halvgammal tråd, vad blev det för tält?
Jag instämmer med Tranans resension. Jag tittade mest på pris, packvolym och markyta. Vikten var mindre intressant inom rimliga gränser eftersom jag främst ska ha det i kajaken. Mitt gamla Fjällräven Australia 3-manna kupoltält tar upp stor plats i kajaken och kräver att jag röjer onödigt stor yta från kottar och skräp.
Jag är 172cm och trivs bra i tältet, när jag var på riksmöte blev det snabbt döpt till likkistan av de andra camparna. De hade husvagnar med förtält, gamla 70-tals villatält eller modernare tunneltält i husvagnsstorlek. Så mitt tält såg verkligen litet ut, men jag ville testa det :)

Jack Wolfskin och Vaude brukar sägas vara Tysklands motsvarighet till Fjällräven och Haglöfs vad gäller kvalité och marknadsandelar mm. Jag har ingen egen erfarenhet av friluftsmarknaden i Tyskland.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.