WAAS/EGNOS

Re: Idag funkade EGNOS för första gången på länge

Store; sa:
Döm om min förvåning när jag idag fick kanontäckning på EGNOS, med en noggrannhet på 2 meter. Utan kallstart eller factory reset. Kanske har dom ändrat test-mode i april.

Vad har du för GPS?
Min Garmin GPS76 hittade satelliterna men de blev bara ljusgrå. Det beror väl antagligen på att "Don´t use me" sänds i signalen. Lyckades du få med de i beräkningen alltså.

Lyckades låsa in 10 satelliter + 2 EGNOS. Det känns som att man skulle behöva fler än 12 kanaler...
[Ändrat av mathias 2005-04-05 kl 16:19]
 
50 & 51 är inte WAAS. WAAS använder 35 & 47.

33, 37, 39 & 44 används av och till av tester för Egnos.

Garmins mottagare med ny programvara avfärdar automatiskt mottagning av WAAS om man är i Europa, och tvärtom. Med tidigare programversioner låste sig mottagaren på WAAS, om man väl fått in det, och sedan kom man inte åt Egnos. Eller tvärtom.

Satelliterna 33, 37 & 39 har ibland sänt ut almanac data, som inte inkluderat 44. Den man oftast har nytta av nuförtiden, alltså.
Sudda almanac data och håll över antennen till sökningen kommit förbi 39, så kan man ofta lura igång det igen.

Nummerna 33-51 används i en Garmin för Egnos-satelliterna. Det är egentligen satellitens PRN-87 som visas. #33 är alltså PRN 120.

Anders
 
Har länge funderat på det här med EGNOS och när det ska tas i bruk. När jag köpte min första GPS 2002 hette det att EGNOS skulle fungera från och med början av 2003. Och i höstas när jag bytte till en Garmin 60CS så hette det att EGNOS skulle börja fungera inom 4:e kvartalet 2004. Och nu är det tydligen juni 2005 som gäller. Jag har ännu inte lyckats få in en enda EGNOS satellit trots att jag använder min GPS så när som på dagligen. Och att det ska fungera i juni tar jag med en nypa salt. Men jag ser fram emot det.
 
Jag klagade häromdagen ...

... över bristande mottagning. Nu har jag lastat in den sista uppdateringen (ver 3.70) till GPS-en. En av ändringarna tycks vara att enheten söker endast efter en Waas/Egnos-satellit (i stället för två tidigare). Och minsann, efter att långsamt ha räknat upp till 43 blev det napp på 44 och sammanlagt 5 D-n innan det blev för kallt uppe på bron.
 
Till några av sina modeller har Garmin nu släppt "improved WAAS search algorithm".
Den metoden har funnits i betaversion för iQque i snart ett år.
På grund av Egnos långsamma utveckling har de inte släppt den till andra modeller (inte officiellt till iQue heller) förrän ganska nyligen.
Denna algoritm innebär bland annat ett "slugare" disponerande av de (max) två kanalerna som avdelas till SBAS. Om det inte är meningsfullt, använder mottagaren inte två kanaler till Egnos. Finns det bara vettiga data från en satellit, "släpper" den en kanal till vanliga satelliter. Ibland "hugger" den kanalen igen, för att kolla om läget ändrats, men har det inte det, frigörs kanalen för vanliga satelliter igen.

När jag nu läste vad jag precis skrivit, vill jag förtydliga att denna betaversion till iQue fortfarande är just det. "Improved WAAS" finns alltså inte tillgängligt för iQue. Däremot exempelvis för Vista C, från version 2.20.

Anders
 
Det klarnar ...

... men sen kommer dimman tillbaka.

En test med programmet VisualGPS berättar att min GPSmap 60 C låser på följande Egnos-satelliter (PRN-nummer, Azimuth=bäring, Elevation=höjd över horisonten)
33 A 218 E 17
37 A 176 E 23 (visar stapel men ihålig)
39 A 171 E 23
50 A 218 E 17
51 A 176 E 23

Härav sluter man att 33 och 50 sänder från samma satellit, och 37 och 51 från samma (lappen med vad satelliterna heter, typ AOR-E, har jag på jobbet).

I går var jag så nöjd över att få sändning från nr 44. I dag går det inte alls. I själva verket är det så att apparaten skannar först de fem förut nämnda, sedan börjar med de övriga från 34. Men när den har lyssnat efter 43 hoppar den till 45, varje gång trots omstarter och ominstallation av ver. 3.70. Kan någon berätta varför? Är det en bugg, blev den skrämd av att batteriet tog slut, eller har det med att jag har Nackamasterna i samma rikting som satelliten?

Nu är ju detta inte hela världen - 44-an sänder ju bara halvbra värden eftersom inte alla korrektioner är med. Sa räven. Det fungerar nog till sommaren eller hösten ...
 
Jag har också sett det där med 50, eller om det var 51, vid något tillfälle. Verkar vara en tillfällighet, just.

Det där med att den inte vill glo på 44 tycks bero på att data som sänds ut av några av de andra Egnos-satelliterna säger att den inte finns. Inte din mojängs fel. Den har blivit dragen vid näsan, helt enkelt.

Anders
 
VisualGPS

Memme; sa:
... men sen kommer dimman tillbaka.

En test med programmet VisualGPS berättar att min GPSmap 60 C låser på följande Egnos-satelliter (PRN-nummer, Azimuth=bäring, Elevation=höjd över horisonten)
Tack för tipset om visualGPS. Tyvärr lyckas jag inte få signal kvalitet och evelation/bäring fungera med min Garmin GPS76. Övriga delar av programmet funkar. Är inte programmet kompatibelt med min GPS eller gör jag något fel??? Jag har ställt GPSén på NEMA 4800.

Finns det andra liknande program som ni rekommenderar?

http://www.visualgps.net
 
Går det att ställa in vilka NMEA-meningar en 76 sänder? VisualGPS använder mer än en. Har du ställt VisualGPS på att använda alla nödvändiga meningar?

Anders
 
Äntligen

Åkte med Silja Line till Åland på måndagsförmiddagen och tänkte att jag skulle testa om jag fick in någon EGNOS satellit eftersom jag var på däck högt uppe och med bra sikt. Och visst kom 44:an. Som bäst hade jag en noggrannhet på +/- 1m vilket säger en hel del om framtiden. Det var dock endast då som det fungerade när jag senare på Åland förskte att hitta 44:an igen så fungerade det inte alls. Det verkar som om man fortfarande testsänder vid vissa tidpunkter. Hoppas att det börjar fungera kontinuerligt så fort som möjligt, framförallt om man är båtintresserad kan ju en noggrannhet på bättre än +/- 8m vara intressant.
 
Jag fick också in #44 med min 76CS uppe på fjällsidan i Hemavan, 65 grader nord, i förra veckan. Stapeln var fylld. Det förvånade mig att man kunde få in en geostationär satellit så lång norrut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
zeromaker WAAS Navigering 2
ubee WAAS Navigering 9
apersson850 iQue gillar inte WAAS Navigering 25
4752 waas? Navigering 4
dataväxt dålig precision med waas? Navigering 4
frhol WAAS? Här? Javisst! Navigering 12
Anders.Persson WAAS Navigering 43
Homann EGNOS-märkligheter Navigering 3
brolly EGNOS? Navigering 26
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
mathias Vad händer med EGNOS? Navigering 2
Memme EGNOS today Navigering 11
Store Idag funkade EGNOS för första gången på länge Navigering 16
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
jasåpådetviset EGNOS-mottagning Navigering 28
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2
chuck 60C(S) & EGNOS Navigering 1
troell Egnos diffar på 1 m eller? Navigering 0
bwho EGNOS ett skämt? Navigering 27
Luke Snowwalker EGNOS? Navigering 5
PdL GPS V och EGNOS Navigering 10
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
INWE Nyhetsbladet EGNOS NEWS Navigering 0
ÄventyrsUffe Förbättrad gps-höjd med EGNOS? Navigering 7
chuck Info från ESTB om EGNOS Navigering 31
chuck EGNOS redan i dag! Navigering 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.