Vintersovsäck

Haha, typiskt! Men det här låter ju lovande, det är förskottsbetalning som gäller? Man kan betala med vanligt VISA? Eftersom det är inom EU tillkommer inte några avgifter eller liknande? Tror jag ska maila dom ikväll när jag kommer hem från jobbet (jobbar natt, woho).

Det är förskottsbetalning som gäller (dom syr ju trots allt säcken eftter beställning), jag tror inte dom tar kort, gjorde dom iaf inte i vintras.
Det är banköverföring som gäller, kostnaden är lite varierande beroende på bank men typ 50+50 kr eller nått i det stilen.

Frakten tillkommer ju givetvis, min kostade 14 eur, fins snabbare alternativ som kostar närmare 30. Annars inget
 
Behöver också ny sovsäck

Hej på er

Jag har en enkel fråga. Kommer 90 kilo och 183 cm välmatad pôjk få plats i en Alpkit PipeDream?

Äh, vi tar la en fråga till. Hur ligger Roberts.pl jämfört med Alpkit i pris. Om man jämför en PipeDream 600 med motsvarande polska påse. Jag försökte läsa, men fick ont i huvudet av Roberts sajt.
 
En liknande säck som alpkit är voyager och kostar 2800 kr i Pertex Microlight och väger 1330gram eller en vagabond med min comf på -15 och extrem på -28 för 1130gram om du lägger till 28 euro kan du ta quantum väv istället och spara några gram då den väven väger mindre, vill du kan du kosta på dig lite finare dun också och då blir den ju betydligt lättare och varmare än alpkit, men då blir den lite dyrare också.

Men jag är osäker på vilka vävar jag ska ta, jag funderar på Pertex Endurance som yttertyg och mircolight som innertyg, vad tror ni? Eller ska man köra på microlight i hela säcken/standard spec.. Roman tyckte jag skulle gå på Lothse 900 eller Everest 900 istället för Makalou 1100 med dom temp. specs jag är ute efter. Jag vet inte hur konstruktionen skiljer sig åt, alltså vilken typ som är hållbarast eller vad som skiljer Z, V och double H, visst jag ser på bilderna att dom är sydd på olika sätt men jag förstår inte vad det innebär rent praktiskt.

"I'm interested in MAKALU 1100 bag or a bag that can handle about -35 on occasions, normaly the bag will be used in -10 to -20 but it's allways nice to have that little extra warmth when needed."
 
Den yttre hållbarheten är det nog ingen större skillnad på, då det är samma väv och tjocklek m.m., utan det som skiljer är hur dunet fördelas.

Dunet i säcken ligger inte still utan flyttar på sig beroende på hur du ligger och rör på dig i säcken. Jämför med en dunjacka där dunet tenderar att försvinna helt i armhåla och armveck.

Det kan alltså uppstå "kalla fläckar" där det inte finns så mycket isolering, i en sovsäck som är ämnad för sträng kyla är det något man verkligen vill undvika. Sättet att göra det är att göra "boxar" som dunet får ligga, vanligt vis används tunt nättyg (mesh) till detta.

Makalu med sina ZZZZ boxar har ganska stort utrymme för dunet att röra sig på
Lothse med vvvv boxar har lite mindre utrymme
Everest som har många små boxar i två lager, mer eller mindre två sovsäckar i varandra som gör att risken för "kalla fläckar" är ganska liten. En bombsäker konstruktion skulle man nästan kunna säga. Vissa tillverkare använder samma slags konstruktion i sina dunjackor, de blir tyngre men har inga kalla fläckar.
 
Då tycker jag att en Alpkitsäck för 1100 + frakt (-10 grader) eller 1300 + frakt (-17 grader) låter som en jäkligt bra deal. Man ska ju ha råd med tågbiljetten också...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.