Vintersäck för kvinna

Sambon ska köpa vintersovsäck och nu är goda råd dyra, eller rättare sagt snabba eftersom den gode Roman på Roberts knappast hinner leverera innan vi ska ut ;)

Vilka tips och råd på vintersäckar har ni andra tjejer ( och killar förståss )åt henne?

Måste säcken vara väldigt anpassad efter hennes längd (167 cm) eller funkar det med en lång herrsäck?

Vi tänker oss ett prisintervall på uppemot max 5000 kanske? Det ska helst vara en dunis.
 
hej
Jag letar också efter sovsäck men en tre säsongs. Det verkar inte finnas så mycket för kvinnor tyvärr. De som finns är extrafodrade där kvinnor upplever att de fryser mer och med extra rörelsevidd vid vissa ställen.

Att köpa en herrsäck som är mycket för lång innebär väl lite värmesvinn i fotändan men man kan ju snörpa av sovsäcken. Och tänk på att kvinnor och män upplever kyla olika. Ofta är en -10 säck för män märkt -4 för kvinnor.

lycka till
 
inget snabbleveransråd men

western mountaineering gör ju säckar med ligglängd 168 för oss som är korta.
har sett att man kan beställa det på Globetrotter.de,men kan tänka mej att via Getout.se kan de nog hjälpa till att fixa det också.
När jag beställde en Apache till sambon fixade de en med dragkedjan åt önskat håll i 200cm ligglängd.
 
Jeg bruger en Western Mountaineering Ultralite indrest og en WM Caribou yderst.

Hvis det skal kunne købes nu, koste under 5000 og passe til en på 167 cm. Så kunne man hos GetOut købe en WM Ultralite (den bedste sommerfjeldpose der findes) og en Hagløfs Goga 500 (på tilbud).
 
Marmot

Marmot ska ha en del kvinnomodeller, priserna ligger från 2000kr.. Och vad jag vet om herrsäckarna så är det bra kvalla!

//A
 
Jag har en Marmot Never Summer. Den finns i 2 längder. Jag är 173cm och har den kortare vilken är perfekt för mig i längd. Har provat den i -17 med underställ på mig men inget innerlakan. Funkade klockrent. Annars verkar Haglöfs Goga 10 vara en bra säck (dock kostar den 2000 mer än Never summer). Den finns i 3 längder varav den kortaste är anpassad för kvinnor.
 
Det är nog ingen höjdare att snöra av en för lång säck, en del extra fyllning brukar finnas kring fötterna för att de är lite extra kalla av sig. Dels missar man den värmeeffekten, och så släpar man ju omkring på en massa material i onödan.
 
Vilka temperaturer syftar du på när du skriver vintersovsäck, är det -20 till -30 i komfort eller räcker det med -10?

För -20 komfort till en tjej på 168cm är valet av sovsäckar kraftigt begränsat.
Jag skulle sattsa på en WM Puma i minsta storleken, 168 cm. Den ligger runt 6.400 kr hos GetOut och det verkar som de har den hemma för engångs skull.
Du kan ju försöka få den lite billigare eftersom det inte är åretsmodell, WM har uppgraderat hela sin produktlinje till i år, bla Puman har fått 100g mer dun, ny färg osv.


Om det räcker med -10 i komfort så är Marmot women's Tenton ett alternativ. Komfort -9 för kvinnor, -16 för män, extrem för kvinnor -37. Finns i 168 eller 178 cm ligglängd. Dunet är dock endast FP 600(US). Kostar 2.400 kr för den längre varianten. Ett tips till JuniFrida om inte annat :)


Rekommenderar att köpa en säck i passande storlek, det är bara åbäkigt och kallt med massa extra tommrum i sovsäcken.
 
Tack för svaren. Har mejlat Roman för att se om han hinner sy ihop en säck före påsk. De stora fabrikanternas säckar känns helt enkelt för dyra i förhållande till vad man får... Krisar det med tiden för Roman så får vi väl krypa till korset...
 
update...

Verkar som om Roman kanske hinner. Är det någon som har koll på vad förkortningarna MR, MW, LR, LW på Roberts säckar stod för? Jag kommer inte ihåg och hinner inte fråga Roman, förra gången tog det 2 veckors mejlande innan han lyckades svara på frågan :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.