Måste hålla med Teknikern
Torrdräkten (andasvarianten) är ett väldigt användbart plagg. Om man inte sliter så man svettas mycket, så finns det inget bättre skydd för väder, blöta och vind. Hur mycket kyla man ska skydda sig mot, regleras med kläder under torrdräkten. Så dyra är inte alla torrdräkter. Det lär finnas flera att välja på under 5000SEK.
Givetvis kan man köra utan torrdräkt vintertid om man har omdöme och förhållanden är rätt. Men om ett av skälen för att inte använda torrdräkt är att man inte har någon, så finns väl skäl att betvivla sitt omdöme. Så mitt råd är att skaffa en torrdräkt först, använd SEN ditt omdöme avseende när du vill använda den.
Man kanske inte dör men en torris och rejäl underställ underlättar vistelsen vid och i vatten betydligt. Eftersom jag dykt i mer än 30 år och jobbat många timmar därnere i djupet, stått på blåsiga flottar, åkt mycket i öppna båtar mm. så kan jag inte tänka mig ett friluftsliv vid och i vattnet utan ett skal ytterst. Det har liksom blivit lite av en livsstil och här är det ingen som ens höjer på ögonbrynen om vi träffas vid postlådorna en regnig dag i November och jag har torrdräkt.
Jag har en gammal kompis som tyckte det var fjolligt med torris ända tills han badade med skridskor på en dag i Februari, nu har han torrisen på om han så bara ska ut och vittja ett nät utanför bryggan.
Alla gör förstås precis som dom vill, det är inte diktatur i det här landet (än) gudskelov.
Torrdräkten (andasvarianten) är ett väldigt användbart plagg. Om man inte sliter så man svettas mycket, så finns det inget bättre skydd för väder, blöta och vind. Hur mycket kyla man ska skydda sig mot, regleras med kläder under torrdräkten. Så dyra är inte alla torrdräkter. Det lär finnas flera att välja på under 5000SEK.
Givetvis kan man köra utan torrdräkt vintertid om man har omdöme och förhållanden är rätt. Men om ett av skälen för att inte använda torrdräkt är att man inte har någon, så finns väl skäl att betvivla sitt omdöme. Så mitt råd är att skaffa en torrdräkt först, använd SEN ditt omdöme avseende när du vill använda den.