Vinterkläder

Måste först säga att ett inlägg om cykelkläder på vintern definitivt är ett intressant ämne. Om nu frågan lagts upp på ett klantigt sätt så hoppas jag Thompaa lär sig av sina misstag.

Om man behöver speciella cykelkläder för vintern beror ju på dig själv. Tycker du att mjukisstället fungerar så gör det ju faktiskt det. Kanske du inte ser lika cool ut i det men vem bryr sig om sådant.

Frågan är dock i vilka temperaturer som du har tänkt cykla i. För mig är det inte vinter förrän graderna sjunker under 0 grader. Fast visst, redan vid kallare än 5 måste ju en del åtgärder göras.

Det första jag sätter på mig är neoprenöverdrag på cykelskorna och ullfrotte (eller ylle) sockar på fötterna eftersom de är de som fryser först. Även om man bara cyklar ren MTB så tycker jag att man bör stoppa på sig en vindtät jacka och vindtäta byxor. Helst skall de vara vattenavstötande, men om de är vattentäta kan snarare vara ett problem. Observera att jag skriver byxor och inte tights. Visst tights kan vara något skönare, men jag tycker byxor har ett större användningsområde. Och jag deltar inte i några tävlingar så sämre vindmotstånd bekymrar inte mig. Att ha cykelbyxor under vindbyxor är då inte något problem jag upplevt.

Sen kör man med lager på lager principen med underställ beroende på hur kallt det är.

Handskar kör jag med ett par längdåkningshandskar ner till minus fem och byter till ett par tumhandskar vid kallare. Visst, svårare att växla men cykling blir väldigt kallt för fingrarna när det blir riktigt kallt.

Mössa kör jag med en Sätila Windstopper mössa som inte alls var speciellt dyr vad jag minns. Hjälm och glasögon (se upp med imma bara) hjälper till att hålla det något varmare.

Kolla in denna sajt för mer info, http://www.icebike.com

<skryt>
Mina extremtemperaturer för cykelträning ligger iaf på -23, och bara cykla till jobbet på runt -30. Vem bräcker det?</skryt>

Nej, dags att sova när man hör CNN:s reportrar rapportera utan att tv:n är på. ;)

/Jonas U
 
ingen mössa

Behöver ingen mössa då jag har DH-hjälm. Den räcker gott ner till några minus sen har jag ju en huva att sätta på.

Scottskorna jag har e så feta att jag tror inte jag kommer frysa. Kan ju berätta att jag tidigare kört med slalomstumpor i fotbollsskor på vinter. Tillsammans med mjukisstället har detta funkat utmärkt ner mot -10.

Något att tänka på för alla som ränner ut och köper specialkläder men visst. Hade jag pengarna för det så.

Thomas.
 
Ang dyra cykelkläder.

Körde under en vinter med m/50-byxor, armekängor, underställ och lite hopplock. Visst funkade det när det var kallt, riktigt kallt till och med, men efter att ha investerat i riktiga cykelkläder för kallt väder så ångrar jag mig inte en sekund.

Anledningen till att de heter just cykelkläder är att de är anpassade för att cykla i, och det är väl investerade pengar anser jag. Om jag tittar på kronor per timme så är mina cykelkläder billigare än mina vanliga kläder, jag använder dem hur mycket som helst.

Sedan handlar det kanske också om hur och varför man cyklar. Om man bara är ute och "cyklar lite" kan nästan vad som helst duga, men om man använder sitt cyklande för träning ställer detta mycket högre krav på utrustningen.

Mitt råd är att köpa riktiga cykelkläder om det är träning du är ute efter. Även om man bara cykla för att det är kul, blir det alltid roligare om man har för ändamålet avsedda prylar. Cykelkläder för cykling, fotbollskläder för fotboll.
 
Fortfarande regerar Gutenberg

OBS! Nedan följer mycket ord med lite innehåll, läses på eget ansvar.

Det är, vilket tidigare påpekats, att föredra
ändamålsenliga kläder.

Har man inte råd så får man väl använda de grå
en smula. Just därför är det IMO ännu mer
viktigt att ta reda på vad man "egentligen" skulle
ha användt ifall plånboken tillåtit. Att uppfinna
något genialiskt är få förunnat men kopiera klarar
de flesta av, med mer eller mindre lyckat resultat.

Ett enkelt råd till alla som inte vet med sig att
man kan gå in till en kunnig cykelhandlare, samt
även för de som är kunniga och vet med sig att man
har världens kunnigaste cykelhandlare liggande och
snarkar i sängen (du själv eller din bättre hälft).

Skaffa en katalog!!! Tex Cykloteket eller Cykelcity (tror att även Evalds-MTB har en katalog).
Inte för att just de skulle var "bäst" eller för att jag bedriver någon smygkampanj för deras del, men för att du däri kan hitta exempel idéer och naturligtvis rena fakta (dvs produktinfo), som ett stöd för minnet.
Någon som har förslag på fler *svenska* kataloger?

Det är väldigt händigt att tända lyset 03.24, slå upp sidan 86 och kolla att visst var det reflexer på skulderpartiet på den där vindjackan, för att därefter somna om igen. Klart smidigare än att slå på datorn, irra runt i cyberrymden (har du otur är det en molnfri natt och du försvinner rätt ut ur atmosfären) och stänga ner igen. Speciellt när du vaknar 38 min senare och måste kolla ifall det var 2 eller 3 remmar på de där billiga skorna du tänkt köpa till spinningen. (skulle du slå på datorn igen? nä tänkte väl det, men då kommer du att ligga sömnlös resten av natten eftersom du ju inte vet...)

Dessutom brukar inte tidigare nämnda cykelhandlare vara särskilt sugen på att besvara frågor om zircalekrar, finns det enbart FORDfärgade cykelbyxor etc när han precis nått det stadium då han inte längre kommer ihåg att han ikväll firat sin förtionde födelsedag (grattis och god jul kan jag väl önska när jag ändå har dig på tråden).

Således: Gör dig INFORMERAD och bortse ifrån denna desinformation.

/mats
 
Cykelbyxor vintertid samt huva och skor

Jag rekommenderar efter att själv ha provat:

Skaffa långa tights, gärna typ hängslebyxor. Ha de vanliga korta cyckelbyxorna över dessa så får du vadderat i baken och dessutom lagom friktion mot sadeln. Ta även ett par långkalsonger under om det är under +/-0. Då klarar du dig till -10 om du inte har för hög fartvind.

För att hålla sig varm om huvudet vid minusgrader och samtidigt kunna ha hjälmen på är det bra med en huva, s.k. rånarhuva. Det finns tunna som man kan ha under hjälmen. Skidglasögon rekommenderas om det är riktigt kallt för att skydda ögonen.

Det som man fryser mest om och där det är svårast att skydda sig är om fötterna. Mågna gånger har man kommit hem helt utan känsel i tårna och det är ju första tecknet på förfrysning. Att det blir så kallt tror jag har att göra med att man inte rör tårna eller själva foten samt att det hela tiden blir ett vinddrag.

Att köra med SPD:er om det är riktigt kallt är inte att rekommendera. Du har ju metall ända in i skon och det blir kallt...
Det går att trä neoprenöverdrag över cykelskorna ochh det hjälper en del.
Själv kör jag med vanliga standardpedaler eller kombinationspedaler vintertid. Då kan jag cykla med kängor och ha en rejäl socka under.
 
Kataloger är himlen

Fagerkull: Håller med dig i ditt "virriga" inlägg. Vad är BÄTTRE än att ligga på natten och läsa produktkataloger :) Tänk att man nu nu också kan surfa in på i stort sätt vilken sida som helst och med 30 snabba sekunder på knapparna få hem UNDERBAR post VARJE dag. Jag beställer ALLT jag kommer över för ett eget referensbibliotek hemma :)

Kul att någon annan vågar stå för sin katalogfacination :)
 
helt onödigt inlägg....

Utter.....förlåt men jag bara måste...hade -35 på väg till universitetet en dag i Umeå 98 eller 99....

Vad gäller kataloger....Håller med ovanstående...det gäller att vara komplett....samlar dock inte lika hysteriskt längre. Bara allt jag "behöver" och en hel del till inte längre ABSOLUT ALLT som går att få tag i. De gamla katalogerna är bra att ha om man tex skla köpa begagnat någon gång. Lyckades tex pruta ner mina cykelväskor rejält när jag visade försäljaren att de inte fanns med i de två (eller var det tre) senaste upplagorna av VauDe katalogen. Fast väskorna var ju lika bra för det....
Nu här om dagen skulle jag köpa en Haglöfs Climbersäck jag hittade i en butik och då var det bar med äldre Haglöfskataloger för prisinfo med mera. Exempelvis kan man ju åldersbestämma genom att jämföra detaljskillnader från år till år...

/Andreas
 
Till Buda : 17" skärm...

...eller 14" (!) som jag har är jobbigt att
ha i sängen. Cyklopedin är på ca 230 A4 sidor
och klart mycket lättare att handskas med :)

Men framför allt så innehåller en bra katalog
uppslag som hjälper en att rätt avgränsa sina
behov och formulera sina frågor.

Vet man att det finns SPD-skor (och begriper
funktionen) så kan man gå vidare och fråga om
pris/material skillnader. Istället för att
undra ifall man kan fästa skorna i pedalerna
med något bättre än el-tejp (rätt svar ÄR silver-
tejp, SPD är enbart för folk med tummen mitt i handen)

Sedan kan ju den som verkligen har *kunskap* (till skillnad från en annan som enbart ordbajsar) hitta
ännu mer information att sprida till andra. The Dude
tycker jag gör ett otroligt jobb med alla länkar han
lägger ut till allas fromma.

Men som snabb "lexikon" funkar en postorderkatalog
utmärkt, såväl för den fåkunnige som den välkunnige.

/mats

PS! Tyckte jag ansträngt mig i det föregående inlägget att fullständigt klargöra att kvantitén och inte kvalitén skulle vara det utmärkande :)
 
Konkret tips på vinterkläder

Tomas,
jag köpte Newline kläder (X-treme) för multisport, cykling och löpning för att jag tyckte windstopper var för dyrt och hade hört att de inte andas bra. Jag är supernöjd hittils och har bla sprungit och cyklat en hel del med dessa plagg, dessutom åkt Vasaloppet ÖS när det var svinkallt (typ -18 grader).
- Byxorna är lite tjockare tights med vattenskydd på framsidan och bra passform.
- Jackan är relativt tajt med bra ventilation, andning i tyget och hyfsad (läs tillräcklig) vattenavstötning. Den är dessutom jäkligt lätt och tyget hållbart.
Ang andasmaterial - lets face it - det finns inga vattentäta material som andas, de är bara mer eller mindre motståndskraftiga mot vatten.
Kort o gott, jag älskar mina Newlinekläder, köpte dem på Löplabbet i Stockholm (J:999 B:599). De har postorder tror jag.

magnus
 
tackar

Tackar för tipset mangemango.
Jag har hört mig för med lite lokala affärer.
( Thomas har börjat tänka igen :) )
Team Sportia har enl expedit för ca 800 de byxor el liknande du beskrev. Problemet är att de inte har kläderna på nätet.

Det går ju inte att pröva kläder om det är bra så det är jättebra med tips.

Thomas.
 
SPD

tafone: Aha, jag som alltid trott att SPD betyder Spara På Disken och är ett uttryck myntat bland bummare i Alperna för att visa att man kan äta direkt ur kastrull... :)
 
Newline

För att vara lite mer konkret,
förslaget om att ta en titt på
Newlines kläder är utmärkt!

Likaså var jag faktiskt allvarlig
när jag föreslog att Tompaa syr fast
cykelbyxorna i de överdragsbyxor
han har, förutsatt att de är
funktionella, ifall han vill spara
pengar.

När sommaren kommer kan man sprätta
loss cykelbyxorna igen.

/mats
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.