Vinterkläder

Finns det vinter- höstkläder.
Nu när det börjar närma sig så blir det lite kallt med cykeltröja och -byxor.
Finns det cykelbyxor med långa ben och nån sorts fordrad tröja.
Hittils har jag cyklat med mjukisstället från fotbollen men det skulle kanske funka bättre med anpassade kläder.
Thomas.
 
Du kan gå in i vilken cykelbutik som helst, där finns det du frågar efter. Fundera gärna en smula innan du ställer frågor i detta forum, det kanske finns ett bättre sätt att få reda på det du vill veta.
 
otur

Jag måste ha gått in i de cykelaffärer i Lund då som inte haft vinterkläder.
De hade nämligen bara kortbent och kortärmat.
Men å andra sidan sa ena expediten i en av affärerna att längre sadelstolpar finns inte. Då har man köpt fel ramstorlek.

Men då vet jag. Underställ har jag redan men är det nån som har något plagg de vill rekommendera.

Den än så länge oerfarne, Thomas.
 
Vinter kläder

Vinterkläder för cyckling

Det beror förståss på hur hög intensitet man cyckar med gissar att du tränar mtb och farten varierar mellan 0-30 km/h temp från ca 10+ - -10 /15

Ben
1. Vindtäta tigts, skyddar ben och dina knän (+-0)
2. Underställ transporterande typ craft (0 -15)
3. lösa knän att dra utan på tightsen för att värma dina knän (0 -15)

Överkropp
1.Underställ med vindstoppper + cyckeltröja (+-0)
2.Vindtätväst (0 -5)
3.Vind regn/jacka + underställ räcker långt ca (0 -10)

Handskar
1.Vindtäta fleece vantar (värmer även om dom är blöta)
2.Vinndtäta fodrade "tocka" vantar (om det är riktigt kallt).

Huvud
1.Tunnt pannband med vindstopper.
2.Tunn fleece mössa.

Hoppas deta ger några svar prova dig fram bättre varm än kall.

vh joel
 
tackar

Väldigt bra svar Joel. Tänk om alla inlägg var lika konstruktiva :).

Men det handlar alltså mer om att klä sig för cykling än att klä sig med cykelkläder. Eller har jag fel.

Jag saknar vadderingen för rumpan. Jag har inte så mycket fläsk på benen så jag uppskatar detta väldigt. Problemet är att man inte kan ha hala cykelbyxor under för då glider man bara runt på sadeln...

Thomas.
 

Guest

Gäst
Använd vanliga tunna, korta cykelbyxor längst under, då får du extra varmt om låren också. Gärna något vindtätt ovanpå eftersom det blåser rätt kallt om killen som hänger där. Det finns långa tights som har windstopper på framsidan. Tokbra.

Se till att det är varmt om knän, fötter och fingrar. Det är dom delar man fryser mest om när det är kallt. På huvudet finns det några olika märken av tajta mössor med windstopper fram och foder över öronen som får plats under en hjälm. Också skönt.

Sedan skulle jag vilja ha några byxor som är vattentäta i baken, eftersom det stänker rätt mycket och blir kallt. NÅgon som sett sådana? Jag vet att man kan ha stänkskärm, men den trillar alltid av för mig.

/Patrik
 
halkigt

Jag kan inte ha vanliga cykelbyxor under. De är för hala mot ytterplagget. Bara halkar runt på sadeln. Inte så roligt.
Det var liksom därför jag frågade om det fanns med långa ben.

Jag måste ha knästöd och kan tipsa de som inte har sådana att skaffa dessa.
Det finns olika tjocka och är gjorda av gummikärna med tyg runt. Innertyget är ofta vattenavstötande vilket gör att fukten leds bort.
De stabiliserar även knät och ger visst skydd.

Thomas.
 
Cykelcity

Jag undrar hur du har missat att gå dit
när du bor i Lund? Eller oxå är de inte
lika bra på plats som deras katalog!?
Där bör du som sagt hitta allt du och
din cykel behöver.

Annars får du väl sy fast cykelbyxorna i
överdragsbyxorna ifall du inte vill skaffa
dig adekvat klädsel.

Gå till Cykelcity, spring, cykla, åk buss-bil,
tåg eller flyg!!! Bara du tar dig dit.
 
Flyttat

Jag bodde i Lund för ett tag sedan men har nu flyttat till Karlstad men jag ska ta och ringa runt och höra vilken utrustning de har.
Annars får man vänta tills man tar en sväng hem till sthlm.
Thomas.
 
Igen

Tompaa: Ett gott tips, försök vara LITE tydlig. Tänk på att folk inte kan GISSA sig till att

* Du flyttat till Karlstad! (du snackar om cykelbutiker i Lund och på din profil står det Stockholm)

* Att du trots att det på din hemsida framgår att din cykel är din andra cykel med fulldämpning och att du haft den nya sedan MINST 09/01/01 anser dig som "väldigt" mycket nybörjare. Tror nog att du kan cykla, men träningen bör också läggas på inläggen. Alla kan inte cykla, alla kan inte skriva inlägg.

Allt för mycket ogenomtänkta frågor kan ju tyvärr göra att folk med stor kunskap (theDude ex...) tröttnar och ger sig av... Och DET vore ju också synd!

När du skriver massor av nya FRÅGEinlägg och kräver snabba svar är det viktigt att vara precis. Annars måste alla läsa 10-15 inlägg för att komma fram till VAD för problem du egentligen har.

Om ALLA lade inlägg av typen: Hej, jag vaknade i morse och tänkte gå ut, vad skall jag ha på mig? skulle folk snart fly härifrån. Chatten kanske?

OBS. Vill inte verka "besserwissig" så ta det lugnt med min person nu... :)
[Ändrat av Buda 2001-09-12 kl 22:49]
 
jag vet.. ledsen

Jag har haft 16timmars dagar på sistone och inte riktigt haft hjärnan med mig.
Jag ber om ursäkt.

Om någon bryr sig:
Jag kollade affären i Lund när jag bodde där och jag är från sthlm.

Fel av mig:
Jag insåg hur dum frågan var när jag surfade till cykloteket och såg en massa windstoppers och "what not".

Min erfarenhet:
Att lulla runt ca 100 timmar på två år på en cykel köpt på sportex är inget jag direkt fått någon erfarenhet av mer än att jag gillar att cykla.
Nu när jag fått en bra cykel har jag börjat intressera mig.

Jag kommer hädanefter se till att jag har huvudet med mig när jag skriver inlägg. Hoppas alla kan ursäkta mig.

Dyrt:
Förresten. Shit vad dyrt med windstopper och fleecekläder. Jag har ju som student inte direkt 2000 spänn eller mer att lägga ut bara så där på ett par byxor och en tröja.

Thomas.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.