Vinterförvaring kolfiberkajak

Har en Trapper Albacore i kolfiber och lite för trångt i källaren. Nån som vet om den tar skada av att ligga ute i vinter, givetvis under presenning?

Tea B
 
Nej

De flesta större båtar förvaras utomhus under vintern utan några problem

Lägg dock kajaken upp och ner, ta den gummiluckorna och förvara dom svalt och mörkt inomhus.

Största problemet med utomhusförvaring brukar vara snö/is ras. Uftast ställer man kajaken/kanoten nära en vägg eller något liknade.

Annars är det förstås trevligt och praktiskt om man kan förvara kajaken inomhus

Hans Friedel
 
Låter betryggande, tack för tips om luckorna. Självklart hade inomhus varit bäst, men den tar ju lite plats...

Tea B
 
Gör rent

Passa på att göra rent allt inuti, och utanpå, kajaken innan du gömmer den under presenningen. Det kommer du att uppskatta när du öppnar paketet nästa vår. Om du lägger presenningen direkt mot skrovet så kan det bli lite ludd och konstiga saker däremellan. Det gör inget om det finns en luftspalt.
Lägg hela paketet på ett ställe där solen, inte kommer åt det. Under en mörk presenning kan det bli väldigt varmt och den värmen åldrar ytan ganska väsentligt även om UV-strålningen stoppas.
En varm och skyddad läplats kan också locka till sig katter, möss och andra fyrfota eller småkryp.
 
Getingbon

myrstackar och annat från djurriket vill man inte ha inne i kajaken.

Jag tycker att man skall ha på transportkapell om det är en låda utan tvära skott men givetvis se till att det är torrt inne i lådan innan man slår in den i pressenning. S k havskajaker med gummilucker bör förvaras med lungorna inomhus som skrivits ovan.

hure
 
Råttor/ gnagare

Jag skrev i minst en av trådarna jag länkade till i mitt förra svar om en f.d bekant, som fick besök av råttor (eller vad det nu var för gnagare) i sin segelbåt under en vinter. Inte alls roligt.

Per
 
myrstackar och annat från djurriket vill man inte ha inne i kajaken.

Jag tycker att man skall ha på transportkapell om det är en låda utan tvära skott men givetvis se till att det är torrt inne i lådan innan man slår in den i pressenning. S k havskajaker med gummilucker bör förvaras med lungorna inomhus som skrivits ovan.

hure

Nej ... djurriket är i och för sig en av de saker som gör paddlandet trevligt ... men INTE inne i kajaken.

Jag har mina kajaker under en delvis inbyggd veranda ... torrt och bra men det blåser in en del skräp.
Ett tips. Efter att ha fått besök av djurriket så sydde jag transportkapell i finmaskig mesh-tyg för att skydda men inte stänga in fukt. Luftigt och samtidigt skyddar det mot djur och skräp.

Ps. hade varit väldigt glad för en liten myrstack ... hittade innan de nya förvaringskapellen kom på plats en död stor skata i ena sittbrunnen.
 
Ett tips. Efter att ha fått besök av djurriket så sydde jag transportkapell i finmaskig mesh-tyg för att skydda men inte stänga in fukt. Luftigt och samtidigt skyddar det mot djur och skräp.

Ps. hade varit väldigt glad för en liten myrstack ... hittade innan de nya förvaringskapellen kom på plats en död stor skata i ena sittbrunnen.

Wow! 8-D

Jag har hittills bara hittat en död mus och en massa gnagarfekalier i ena skottet... Men tack för tipset, jag ska nog också försöka arrangera nåt myggnätsliknande. Djurliv finns det i garage också...

/micke
 
I en av våra VKV Kåre som vi hade i trädgården i Uganda hittade vi en orm. Men vi hade å anda sidan inga problem med råttor ;)
Som tur var levde den och kunde ta sig ut för egen maskin.

Jag har numera allid transportkapell vid uteförvaring, lägger dock en liten liggunderlagsbit i kanterna för luftspalt.

Per D
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.