Vinterfodra tält med nödfilt?

Låter både vanskligt och tidskrävande detta projektet. Men säkert jävligt KUL :)

Jag har en litet mer minimalistisk, och äcklig, idé. I boken Giant Steps beskriver Karl Bushby hur han korsar berings sund till fots med tält på vintern. Eftersom han ömsom simmar ömsom vandrar är han snuskblöt när han kryper ned i sovsäcken. Lösning: Han har en sopsäck innerst mot kroppen. Kroppen hålls blöt, men det gör inget för värmens skull eftersom fukten inte dunstar någonstans, och framförallt inte ut i sovsäcksdunen.

En förbättring av den varianten vore ju en astronsäck. Finns att köpa på en del ställen, eller tillverkas medelst tejp av en vanlig räddningsfilt. Astronfiltar gör ju bäst verkan när de är nästan mot skinnet, så det borde ju vara optimalt. Kanske klarar man sig utan svampinfektioner om man ligger riktigt still, och ser till att vädra sig under dagarna.

Dags för gräsmattstestning - någon som vågar?
 
Du får testa...man blir ganska snaskig av den varianten...kör en vecka.i vinter..inge duschar eller klädbyten..vädra lite ibland.. bo i trädgården.
Jobba åk kollektivt,afterwork öl och återkom när du heter "skunken" i tidningarna

Metoden används även i extremkyla i kombination med längre äventyr då kroppsfukt bygger upp is i sovsäckar.

I dom lägena går det ju kanske inte heller och putsa upp sig.

Metoden fungerar ju , underställena torkar ju snabbt sen när man rör på sig.

Fi fan ändå - men det kan ju vara nödvändigt men det brukar väl ta en vecka innan det blir
ett behov.

Bättre att försöka få en kombo av varm dunssäck som bas och en skalsovsäck av syntet som
kondestationspunkten hamnar i stället och därmed det mesta av fukt och isuppbyggnaden.
Den yttre kan ju vara nån +12 snugpack eller dito och den kan man ju ofta lyckas torka ur
med bränsle i tältet,hjälp av torra kalla vindar och blek sol.

Lär funka bra för dom flesta
 
Men ljudet då!

När vi nu först i gemenskap ska hata nödfiltarna ;) så måste vi ju nämna ljudnivån!
Detta förb***ade prasslande som uppstår så fort sparven fiser, och ökande dB med ökande m/s... Sänker trivselfaktorn i fält med ganska mycket högre ratio än att frysa - och jag har provat!

Ska erkänna att jag har haft hjälp av Classes nödfiltar: sov ute i vindskydd i Bergslagen i mitten av maj för några år sedan, när Kung Bore kom på besök :-/ hade på den tiden en dålig sovsäck som 'läckte värme', men med aluminiumsfilt runt fötterna så hjälpte det en hel del faktiskt... men jäsiken som det väsnades! :-@

Jag använder de inte längre, men ambulansen här i Norge använder de flitigt vid transporter så fort det börjar bli kyligt :)
 
I tältet både med Al-skikt på utsidan och utan, om sovsäclen är tillräckligt varm på vintern brukar det bildas rim på yttertyget där som utandningsluften passerar. D v s en bra sovsäck läcker ingen värme.
En kamrat till mig klistrade alumiium, ungsfolie, på insidan av sitt tält inför en vinterövning. Första morgonen såg han vek ut och vid fm kaffet frågade jag honom hur det hade varit, skitkallt och för lite luft svarade han. Till kvällen rev han ut aluminumfolien.
Vi har två tält med AL-belagd duk, på utsidan, sommartid upplever jag dem som svalare på morgonen, när morgonsolen gassar på. Någon kvällsvärme har jag aldrig upplevt i andra än eldtält.
Alltid roligt med friska ideer, men det mesta är nog prövat bara du gräver i arkiven och minnena.
go tur
 
Bättre sent än aldrig

Efter tidsbrist, och kanske dessutom framförallt bristande motivation är projektet genomfört.


Inte hälften så ambitiöst som utlovat, och ingen provsovning innan modifieringen.
Var lättare än jag trodde att limma upp folien, varmt som fan att hålla på där inne svetten rann, men desto mindre effekt när man låg nerbäddad i sovsäcken blev ganska mycket kondens under en natt men inte allt för mycket.

Slutsats tältet är riktigt vindtätt och därmed lite behagligare att vara i, låter faktiskt inte nämnvärt mycket mer än innan när det blåser, men folien är i stort sett helt klistrat mot tältduken så har inte så stor möjlighet att prassla.

Och som bonus installerade jag 2 starka LED's i taket, så nu har jag en taklampa med världens mest överdimensionerade reflektor :)
 
Coolt - lite spacigt - kan tänka mig att man får bra me ljus där om man drar upp en 100lumens lampa i taket..

När varm utandingsluft träffar duken i strängare kyla lär du dock få ordentlig kondesering på filten.
Detta skulle kanske kunna minskas genom att perforera sådan här duk med massa små hål - lite som Goretex så ånga kan passera ut överallt.

Tänk på att användandet av t.ex gasbrännare i ett sådant här tält inte är att rekondera då ventilationen är bra mycket sämre.

Med perforering så skulle även detta avhjälpas - även om hålena upptar 30-50% av ytan så tror jag det blir bra mycket användbarare - skall nog testa nån gång för skojs skull om det blir snuskigt kallt bara.
 
Efter tidsbrist, och kanske dessutom framförallt bristande motivation är projektet genomfört.


Inte hälften så ambitiöst som utlovat, och ingen provsovning innan modifieringen.
Var lättare än jag trodde att limma upp folien, varmt som fan att hålla på där inne svetten rann, men desto mindre effekt när man låg nerbäddad i sovsäcken blev ganska mycket kondens under en natt men inte allt för mycket.

Slutsats tältet är riktigt vindtätt och därmed lite behagligare att vara i, låter faktiskt inte nämnvärt mycket mer än innan när det blåser, men folien är i stort sett helt klistrat mot tältduken så har inte så stor möjlighet att prassla.

Och som bonus installerade jag 2 starka LED's i taket, så nu har jag en taklampa med världens mest överdimensionerade reflektor :)

Haha! Fantastiskt! Som en stor ugnspåse man har till kalkoner!
 
En mera extrem kamrat till mig bodde en semestermånad i snöka, för att se om det gick. Torkning var hans stora projekt. Visst går det men verksamhetstiden per dygn blir vådligt låg.
Ditt tält måste nu vara bland de dragfriaste i landet, lite mera tätning och du kommer inte att behöva fundera på morgondagen. Så se upp.
Har en gång varit med om att ett isbelagt tält slutade i tres för tidiga död. Dylikt självförvållat är helt onödigt.
 
En kvartslampa så kan du öppna solarium i trädgården

Men fantastiskt energiskt och ambitiöst.

Då kanske ditt nästa projekt kan bli att isolera insidan av tältet med filtar och se hur långt ner i temperaturen du kan hålla tältet komfortabelt enbart med hjälp av din kroppsvärme :) Sådana extremt välisolerade utrymmen (massa lager av renskinn) där man sover utan täcke eller sovsäck har använts av bl.a. en del sibiriska nomadstammar.
 
En mera extrem kamrat till mig bodde en semestermånad i snöka, för att se om det gick. Torkning var hans stora projekt. Visst går det men verksamhetstiden per dygn blir vådligt låg.
Ditt tält måste nu vara bland de dragfriaste i landet, lite mera tätning och du kommer inte att behöva fundera på morgondagen. Så se upp.
Har en gång varit med om att ett isbelagt tält slutade i tres för tidiga död. Dylikt självförvållat är helt onödigt.

pga syrebrist eller? .....borde man inte vakna innan man kvävs? eller bildades det nån gas?
 
Koldioxid

pga syrebrist eller? .....borde man inte vakna innan man kvävs? eller bildades det nån gas?

Jag tar mig friheten att svara i observers ställe :)
Unga människor som dör efter en natt i ett oventilerat utrymme (läs: tätt tält) dör i en kombination av syrebrist och co2-narkos. Kroppen använder upp allt syre och byter ut det med koldioxid i gasutväxlingen i lungorna. I vaket tillstånd så märker man syrebristen på huvudvärken, känsla av koncentrationssvårigheter, svårt att fokusera blicken etc (för att inte glömma känslan av andnöd, självklart). En hög co2-koncentration ger också huvudvärk, orolighet i kroppen, yrsel, illamående, värmekänsla och svettningar (de famösa 'rosa patienterna'). Under normala förhållanden vill de allra flesta reagera på symptomen och ta sig ut i frisk luft.

Men, i fallet med de tre döda har vi problemen: A) Tre personer använder ca tre ggr så mycket syre som en person (här i ett ganska litet utrymme). B) De var knappast under helt normala förhållanden; trötta, slitna, kanske rentav utmattade, och troligtvis i tämligen djup sömn när symptomen började sätta in.

Har man då otur och inte vaknar och kommer sig ut så, ja, då dör man till slut. :-/

Kort sagt.
(",)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersÅström Hjälp med tätning av tält Gör det själv 6
vandrafjäll Utrustning och teknik för att resa Tipi i storm Gör det själv 26
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
MadMonthicebeer Sy eget tält Gör det själv 6
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Dobbis Fräscha upp äldre tält Gör det själv 11
magnus ul 1 persons tält under konstruktion Gör det själv 5
LightDan Torrt Terra Nova-tält Gör det själv 8
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
dadoni Tvätta / reparera tält ?? Gör det själv 7
paerl Tält Gör det själv 22
Lindeman Modifiera 3-säsongs Marmot-tält-förlänga ytterduk ? Gör det själv 10
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
grpn Hemslöjdat tält i Afrika Gör det själv 13
crall.scout Tält för 2 Gör det själv 25
perdans vanligt tält som taktält ? Gör det själv 14
Piranha_paradise Tält vs Tarp Gör det själv 11
hannulan Gammalt tält Gör det själv 2
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Fjällarne Tält/Tarp Gör det själv 26
Vräkbjörn Fixa småslitet HB-tält. Gör det själv 0
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
Pappan Impregnera tält Gör det själv 14
clindh Ulrika syr tält - kolla in hennes blogg Gör det själv 8
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
andy69 Sy om Hilleberg tält? Gör det själv 1
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
yakman sy eget tält!? Gör det själv 7
Hundföraren Laga tält Gör det själv 12
Maua Ventil i Vaude Taurus-tält? Gör det själv 0
Edsbyn Sytt tält? Gör det själv 6
IslandTraveller Laga tält permanent Gör det själv 5
Olaa Bågar till tält. Gör det själv 2
rubing Sy tält Gör det själv 4
teepee sy tält Gör det själv 3
chst Sy tält Gör det själv 6
Filip J Laga tält! Gör det själv 2
donga Design av tält...samt detaljer... Gör det själv 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.