Vinterfodra tält med nödfilt?

Det kommer ju aldrig bli särskilt varmt i tältet. Varmt blir det i sovsäcken, eller möjligtvis i tältet om man använder köket (fast det skulle jag aldrig göra i innertältet).

Liggunderlag handlar inte om liggkomfort, det handlar om att inte bli avkyld från marken.

Du kanske ska förstärka sovsäcken m nödfilten istället.

Jag har faktiskt sett på liggunderlag enbart som en komfortgrej, ganska korkat när man tänker till lite extra ;)
Och som du säger så kan jag nog tjäna mer på att modifiera sovsäcken, vilket jag troligen ska göra det med, så tack för tipset :)
Nä eld känns lite riskabelt om man inte vill stå utan tält och eventuella brännskador på köpet :)
 
En natt för många år sedan glömde jag att ta med liggunderlaget när jag skulle övernatta i snöbivack. Det enda jag hade med mig var en "astronfilt" som är en armerad nödfilt. Efter den natten har jag inga högre tankar om nödfiltars förmåga att reflektera värme och kyla.
 
En natt för många år sedan glömde jag att ta med liggunderlaget när jag skulle övernatta i snöbivack. Det enda jag hade med mig var en "astronfilt" som är en armerad nödfilt. Efter den natten har jag inga högre tankar om nödfiltars förmåga att reflektera värme och kyla.

Låter inte som en underbar natt :)
I mina efterforskningar upptäckte jag att den inte bara reflekterar värme bra utan även
"vid direkt kroppskontakt leder de bort värmen" fast ligger man i en sovsäck är det ju faktiskt inte direktkontakt i och för sig. :)
 
Detta är inte

så krångligt egentligen. Strålningsförluster förutsätter två olika varma ytor. Men sovsäckens yttre yta och innerytan på tältet har ungefär samma temperatur och då strålar lika mycket i bägge riktningar. Såna här nödfiltar funkar om man saknar tält och ute i rymden. Inne i tält är nyttan troligen marginell.

Men kan funka att reflektera värme från en eld. Som skydd mot stark solvärme kan filten funka utanför yttertältet.

Thure
 
så krångligt egentligen. Strålningsförluster förutsätter två olika varma ytor. Men sovsäckens yttre yta och innerytan på tältet har ungefär samma temperatur och då strålar lika mycket i bägge riktningar. Såna här nödfiltar funkar om man saknar tält och ute i rymden. Inne i tält är nyttan troligen marginell.

Men kan funka att reflektera värme från en eld. Som skydd mot stark solvärme kan filten funka utanför yttertältet.

Thure


Där sa du något, sovsäcken släpper ju (förhoppningsvis) inte ut någon värme, och därmed finns det ingen värme för nödfilten i taket att reflektera tillbaka :/
 
Jag gissar du tänkte tapetsera insidan i tältet..?

Men alu-folien gör bäst nytta på utsidan av tältet, med alu-sidan på folien vänd utåt. Vänder man andra sidan utåt torde man förlora en stor del av effekten. Du kan ta reda på vilken sida det är med en ohm-mätare. Funktionen med folien är att förhindra utstrålningen av din värme till omgivningen, dvs till stora kalla rymden om det är klart. Det handlar alltså egentligen inte om att reflektera tillbaka värmen till dej.

Du borde kunna testa din idé ganska enkelt genom att lägga folien löst på utsidan, och hålla fast den provisoriskt med dubbelhäftande tejp eller med några snören och små runda stenar knutna i hörnen.

Det är ju förvisso ingen ny idé. Man har gjort många tält med alu-belagda vävar. Erfarenheten från dom är att ventilationen i tälten reducerar effekten så mycket att det inte är värt den extra vikt beläggningen innebär. I ett dåligt ventilerat tält gör det större skillnad, men då får man i stället mera kondens på köpet... (mindre ventilation leder i sej till ökad temperatur, även utan alu-beläggning)

Men man kan helt klart förvänta sej större effekt i ett enkel-tält än ett dubbel-tält.

Om du testar på något sätt vore kul att höra hur du tycker att det fungerar.
 
"vid direkt kroppskontakt leder de bort värmen"

Rent fysiskt kan du förlora värme till omgivningen på 3 sätt.
  • Värmeledning
  • Konvektion (flöde av luft eller vätska som värms upp)
  • Värmestrålning

En nödfilt påverkar enbart värmestrålningen. Inget annat. Vid direkt kroppskontakt leder den inte bort värme, men den förhindrar heller inte varken den värmeledning eller konvektion, som skulle förekomma utan nödfilten.
 
Jag gissar du tänkte tapetsera insidan i tältet..?

Men alu-folien gör bäst nytta på utsidan av tältet, med alu-sidan på folien vänd utåt. Vänder man andra sidan utåt torde man förlora en stor del av effekten. Du kan ta reda på vilken sida det är med en ohm-mätare. Funktionen med folien är att förhindra utstrålningen av din värme till omgivningen, dvs till stora kalla rymden om det är klart. Det handlar alltså egentligen inte om att reflektera tillbaka värmen till dej.

Du borde kunna testa din idé ganska enkelt genom att lägga folien löst på utsidan, och hålla fast den provisoriskt med dubbelhäftande tejp eller med några snören och små runda stenar knutna i hörnen.

Det är ju förvisso ingen ny idé. Man har gjort många tält med alu-belagda vävar. Erfarenheten från dom är att ventilationen i tälten reducerar effekten så mycket att det inte är värt den extra vikt beläggningen innebär. I ett dåligt ventilerat tält gör det större skillnad, men då får man i stället mera kondens på köpet... (mindre ventilation leder i sej till ökad temperatur, även utan alu-beläggning)

Men man kan helt klart förvänta sej större effekt i ett enkel-tält än ett dubbel-tält.

Om du testar på något sätt vore kul att höra hur du tycker att det fungerar.


Mycket bra input, tackar för engagemanget :) (gäller alla)

Planen var insidan ja, men du verkar ha större kunskaper än mig så känns tryggt att lyda :)
Kommer definitivt testa att silvertejpa fast filten på utsidan av tältet, smidigt och lätt att avlägsna om det inte skulle ge resultat. :)

Har tyvärr ingen ohm mätare men jag tycker det borde vara markerat vilken sida som är den reflekterande sidan, annars borde man väl kunna testa vilken av sidorna som reflekterar värmen bäst.

"Det är ju förvisso ingen ny idé. Man har gjort många tält med alu-belagda vävar"
Fan, jag tyckte jag var sjukt smart och har aldrig sett det fabriksgjort någon gång :)

Men tältet har väldigt bra ventilation, lite för bra, och ja kondens var där absolut ingen värd att nämna, om inte annat så bör det vara ett av dom vikteffektivaste sätten att göra mitt tält tätare och därmed minska ventilationen, och som du säger öka värmen på det sättet.

Men det som jag verkligen inte gillar med att ha folien på utsidan är den brutalt kamouflage reducerande effekten det kommer ha, letade tält riktigt länge för att slippa ha ett som stack ut från naturen allt för mycket.

Oavsett så kommer jag dokumentera mina experiment med bilder och en termometer och återkomma i denna tråden när det blivit av :)
 
Rent fysiskt kan du förlora värme till omgivningen på 3 sätt.
  • Värmeledning
  • Konvektion (flöde av luft eller vätska som värms upp)
  • Värmestrålning

En nödfilt påverkar enbart värmestrålningen. Inget annat. Vid direkt kroppskontakt leder den inte bort värme, men den förhindrar heller inte varken den värmeledning eller konvektion, som skulle förekomma utan nödfilten.

Tack igen, alltid förvirrande att ge sig ut på okänt vatten :)
 
Men det som jag verkligen inte gillar med att ha folien på utsidan är den brutalt kamouflage reducerande effekten det kommer ha, letade tält riktigt länge för att slippa ha ett som stack ut från naturen allt för mycket.

Men på vintern är det ju vitt ute. Då blir ju silverfärgen bra "kamo"... :)

----

Ett av mina sommar-tält...
 

Bilagor

  • 2010-07-08 22.12.29 pifo IMGP0411-fix1.jpg
    2010-07-08 22.12.29 pifo IMGP0411-fix1.jpg
    32.8 KB · Visningar: 942
  • 2009-07-02 18.16.54 sobe 061.jpg
    2009-07-02 18.16.54 sobe 061.jpg
    42.8 KB · Visningar: 955
Men på vintern är det ju vitt ute. Då blir ju silverfärgen bra "kamo"... :)

Jag skyller på att det är relativt sent, men jag tänkte inte överhuvudtaget på att skogen inte är grön på vintern :)
Kan nog bli ganska bra kamo, i alla fall jämfört med svart. Lär väl glittra en hel del på sina ställen men det gör ju faktiskt snön med :)
 
Ett sätt att ta nytta av en nödfilt är istället om man ligger i ett vindskydd och har en nying utanför och använder nödfilten för att reflektera in värme i vindskyddet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersÅström Hjälp med tätning av tält Gör det själv 6
vandrafjäll Utrustning och teknik för att resa Tipi i storm Gör det själv 26
71:an Äger du ett tält Fjällräven Abisko View? Gör det själv 2
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
MadMonthicebeer Sy eget tält Gör det själv 6
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
Dobbis Fräscha upp äldre tält Gör det själv 11
magnus ul 1 persons tält under konstruktion Gör det själv 5
LightDan Torrt Terra Nova-tält Gör det själv 8
Kvarnträsk DIY / GDS Tält-/hammocklykta Gör det själv 7
dadoni Tvätta / reparera tält ?? Gör det själv 7
paerl Tält Gör det själv 22
Lindeman Modifiera 3-säsongs Marmot-tält-förlänga ytterduk ? Gör det själv 10
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
grpn Hemslöjdat tält i Afrika Gör det själv 13
crall.scout Tält för 2 Gör det själv 25
perdans vanligt tält som taktält ? Gör det själv 14
Piranha_paradise Tält vs Tarp Gör det själv 11
hannulan Gammalt tält Gör det själv 2
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
Fjällarne Tält/Tarp Gör det själv 26
Vräkbjörn Fixa småslitet HB-tält. Gör det själv 0
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
Pappan Impregnera tält Gör det själv 14
clindh Ulrika syr tält - kolla in hennes blogg Gör det själv 8
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
andy69 Sy ett bättre tält av ett Muzziedome2.... Gör det själv 26
andy69 Sy om Hilleberg tält? Gör det själv 1
pultost material för tält-"eyebrows" Gör det själv 3
yakman sy eget tält!? Gör det själv 7
Hundföraren Laga tält Gör det själv 12
Maua Ventil i Vaude Taurus-tält? Gör det själv 0
Edsbyn Sytt tält? Gör det själv 6
IslandTraveller Laga tält permanent Gör det själv 5
Olaa Bågar till tält. Gör det själv 2
rubing Sy tält Gör det själv 4
teepee sy tält Gör det själv 3
chst Sy tält Gör det själv 6
Filip J Laga tält! Gör det själv 2
donga Design av tält...samt detaljer... Gör det själv 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.