Vindskyddet i Kaskavagge

Hej

Ska upp till Kebnekaisefjällen i mitten av April med familjen. Grundplanen är att skida längs Kungsleden från Vakkatovare till Nikkaloukta. Då vi har en liten 15 månaders pojke med oss på turen kommer vi uteslutande bo i stuga.

Men om vädret blir kanon och lilleman trivs i pulkan har jag funderat på möjligheten att skida till vindskyddet i Kaskavagge (troligtvis via Tarfala) och övernatta där. Var dock många år sedan jag passerade vindskyddet, så jag har dålig koll på vilket skick det är i.

Så finns det någon som sovit där nyligen? Finns det ved, eller få man värma upp den med eget kök? Och så vidare.....all färsk information är välkommen :)

/ Stefan
 
Jag passerade hyddan sensommaren 2014 och då var den i rätt gott skick, men det fanns bara en (1) träbrits inne. Det finns heller inget uthus (d.v.s. varken dass, soprum eller vedbod) och eventuell ved till kaminen lär vara nödved.
 
I somras hade jag gärna tagit in där i regn och rusk, men då var det fullt. Det bekymret lär du inte ha på vintern, fast man vet aldrig säkert.

Otroligt fint att du kör ett familjerace på vintern! Är damen lika erfaren?
 
Tack för svaren.

Låter som om själva vindskyddet är ok, men att man inte bör räkna med ved. Bra att veta, då får man väl i så fall låna ett gäng pinnar från sista fjällstugan man lämnar :)

Och ja min fru är även hon en både van och mycket entusiastisk vinterturare. Kommer faktiskt vara första vinterturen vi gör utan att sova i tält.....hoppas jag i alla fall, vi har med ett tält som säkerhet ifall vädret skulle visa sig från sin sämsta sida.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annams Kebnekaise & Kaskavagge raststuga Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.