Vindskydd

Länken till XXL

Avsikten var att visa vilken modell jag avsåg med mitt svar, inte nödvändigtvis visa på en produkt med lägre pris. Du köper givetvis vad du själv tycker verkar bäst!
 
Har ett Primus och kvalitén är som vilket annat billigt vindskydd.
Fick täta alla sömmar då de läckte som såll vid regn.
Nu efteråt så hade jag helt klart köpt det på XXL........ billigare och samma kvalitet...... samt större och med dörr istället för bara myggnät.


Tråkigt att dom inte tejpat sömmarna. Vad tätade du dom med?
Användningsområdet kan ju ändra sej med tiden men just nu ser jag nog hellre att det finns myggnät än en dörr. Varför vill man egentligen ha en dörr på ett vindskydd?

Verkar som att alla stora tälttillverkare har satsat på tarps istället för den här typen av vindskydd vilket är lite synd. Eller har jag missat något? Tar gärna fler förslag på vindskydd av liknande typ som primus.
 
Dörr eller ej

Skall du använda det på fjället när regnet sveper ner eller en kall vind blåser så är dörren bra. Då finns inga mygg! På låglandet kan det ju vara bra med myggnät.
Tarp väger ca 1 kg mindre, därför mera efterfrågat.
 
Tråkigt att dom inte tejpat sömmarna. Vad tätade du dom med?
Användningsområdet kan ju ändra sej med tiden men just nu ser jag nog hellre att det finns myggnät än en dörr. Varför vill man egentligen ha en dörr på ett vindskydd?

Tätade bara med vanligt silicon, funkar bra efter det.
Regnar det med bra vind så slår det igenom myggnätet.
Så XXLs skydd hade ju både dörr och myggnät så bara att välja vad man vill ha. Sen var utrymmet större, Primus är lite tight att ha rygga o sova i, men det går ju.
 
Har också ett Primus och håller med om att det är lite litet för att sova i, även om det går. Har också upplevt problem med kondens på insidan av tyget.
 

Bilagor

  • Primus2.jpg
    Primus2.jpg
    71.6 KB · Visningar: 452
Tätade bara med vanligt silicon, funkar bra efter det.
Regnar det med bra vind så slår det igenom myggnätet.
Så XXLs skydd hade ju både dörr och myggnät så bara att välja vad man vill ha. Sen var utrymmet större, Primus är lite tight att ha rygga o sova i, men det går ju.
Morgan, har du ett vindskydd från xxl? Har det isf myggnät?
 
Jag har ett sånt där, något billigt jag köpte i Tyskland.
Fungerar utmärkt vid dagsutflykter i skogen med risk för skitväder vid rast.
Har använt det mycket vid hundträning i skitväder, jyckarna gillar att ligga i det.
Om man drar upp fronten så är det bäst att inte stänga helt utan låta en glipa bli kvar längst upp under det utskjutande taket.
Vid rejält regn så kommer vattnet igenom sömmarna och även duken.
Jag som är 195 cm kan inte ligga i det med fronten stängd.
Det är självstagande så till vida att så länge du har något tungt i det så det inte blåser iväg så står det uppe. Givetvis blir det bättre om man sätter i några markpinnar.
 
Övre 15 cm på "dörren" är myggnät/ ventilation.
Stort tack Morgan och Gundj!

Det blir nog att plocka upp ett sådant från XXL. Känns som ett bra rastskydd att ha med i kajaken.

Var ute igår med en bekant och han hade med en tältkåta. Fy sjutton vad skönt det var att komma ur vinden under fikapausen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Morgan Vindskydd vid sjö i GBG ?? Utrustning allmänt 4
sergei Var kan köpa vindskydd Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.