Vindskydd toppmonterat gaskök.

Jag klippte till en tunn aluminiumplåt (från golvvärme-plåtar) och formade efter gasbehållaren. Lämnade ca 4cm så den inte går helt runt, men det behövs inte. Skyddar ändå bra mot vind.

Går lätt ned i köket tillsammans med gasen och om det blåser så drar jag upp plåten en bit, men inte helt upp. Då slipper jag sätta fast den i brännaren och får en liten luftspalt mellan gryta och brännare. Väger inget, bus-enkelt att göra och fungerar fint.

Om ni vill ha bild så kan jag säker fixa det imorgon.
 
:)

Jag använde Anders vindskydd http://www.andersj.se/vindskydd1.htm under hela förra sommaren till mitt toppmonterade gaskök utan problem. Jag gjorde det så högt att de gick upp ca 5 cm över kastrullens underkant. Det hade även ca 2-3 cm större radie än min kastrull. En gång märkte jag att folien hade smält lite för att avståndet mellan kastrullen och folien var för litet då det blev för hett. Vindskyddet är även väldigt effektivt som värmereflektor även i vindstilla förhållanden. Pass upp på att metallreglage kan bli väldigt varma och de är "instängda" i vindskyddet dock, man bränner sig bara en gång, men helst gör man det aldrig :eek:
 
Senast ändrad:
Jag använder Primus vindskydd ihop med mina toppmonterade kök, MSR PocketRocket resp MicroRocket. Fungerar fint och vindskydded slutar strax under kastrullbotten. Båda MSR köken har ett litet "vindskydd" standardmonterat på brännarhuvudet som motverkar att lågan släcks. Uttagen på Primus vindskydd för utfällda kastrullstöd fungerar klockrent på dessa två kök!

I mitt en persons kit bestående av ett Optimus Terra Weekend HE cookset (ser ut att vara samma som på erito's bild ovan), ryms vindskyddet, en 230g gastub, MSR MicroRocket i fodral och diskprylar i kastrullsetet. Ganska kompakt:)
 
smux, jodå vi har samma Optimus-kit :)
Mitt hemmagjorda vindskydd glider fint ned i kastrullen när jag packar ihop det och runt det har jag en tunn disktrasa så inget skaver/skramlar.
Säkert inte lika bra som ett fabrikstillverkat, men det fungerar och kostade noll kronor eftersom plåten låg hemma och skräpade.
 
Spåna vidare på designen :)

Mr Paddinton: jag har inga siffror på det, men märker helt glasklart att det blir snabbare uppkok med vindskydd upp till kastrullöverkanten - även när det är vindstilla. Inte så konstigt när man tänker efter, de varma gaserna kommer ju närmare kastrullväggarna, plus att det kanske blir något bidrag från reflektionen från vindskyddets insidor.
Så länge man lämnar gaspatronen, ev. plastreglage etc utanför är det ju ingen fara. Det ser ut som ett plastöverdrag på ditt reglage, så i det fallet hade jag försökt hitta fäste för vindskyddet högre upp (jag får div. infall om en bottenreflektor i form av två lätt överlappande "månhalvor" med ett tajt U-format urtag för brännarskaftet mitt på resp raka kant, och som hålls ihop i kanten med Anders handduksklämma :)).

Vinsten med ett högre vindskydd får ju vägas mot att du får bära på ett lite otympligare stycke plåt. Jag har en kastrull som är mer bred än hög, så jag valde höjden så att skyddet ryms inom kastrullens diameter (15 cm) och kan lagras under locket i vikt tillstånd. Har du en hög och smal gryta blir det mindre optimalt. En bra kompromiss skulle kanske vara att göra ditt vindskydd precis så högt som kastrullen och lagra det rullat, antingen utanpå eller inuti, med "bottenklaffarna" som lock.
 
Då har jag äntligen fått tummen ur och gjort mitt första försök.
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=66155
Fick 0,3 mm aluminiumsplåt på ett lokalt tryckeri och det gick fint att klippa i den med en vanlig hushållsax. Den var också hyfsat styv så den håller formen bra.

Det var inte helt lätt att få till hålen för gasburken, tog en vass kniv och tryckte spetsen genom plåten. Inte blev de runda och kanterna blev vassa och kantiga. En borr på 18 mm borde vara en bättre lösning. Fast det bästa vore en lösning som liknar den som Primus har på sitt vindskydd. Det sitter bättre fast och ger mer stadga.

Storleken blev fin och den gick ned i packpåsen till kokkärlet som jag tänkt. Kompakt!

Som vindskydd så täcker det inte tillräckligt mycket och plåten är för tunn, den böjer sig i vinden (testat i 3-5 m/s) och pressas mot kokkärlet. Frågan är om det måste gå hela varvet runt eller om det behöver vara högre också??
 
Verkligen funkis skulle jag villja påstå. Jag tror inte att den behöver gå runt mer än den gör nu. Svårt att veta om den måste vara högre. Det skulle vara intressant att se en bild med brännaren monterad och med en kastrull på.
-Kreativt och bra jobbat!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.