Vindsäck i Spinnakertyg

Hej...
Är det någon mer än jag som har haft funderingar på att sy vindsäck?
Isåfall så undrar jag om man kan sy den i spinnakertyg, dvs samma tyg som man använder till segelbåtarnas spinnakrar, både lätt, vindtåligt och vattenavstötande.
Vore tacksam för svar
/Karl Jorlén
 
Mönster då?

Huruvida spinnacker tyg är rätt eller ej vet jag inte. Man bör väl se tilln att fälja något som är färgglatt tex rött eller orange av säkerhetsskäl.
Det känns som en helkul idé att försöka sy en egen vindsäck! Borde inte vara SÅ svårt. Finns det någon som har ett bra mönster till en lagom stor eller några saker at tänka på? Jag tänker på ventilation och uppfästning tex. Ska man köpa en vindsäck på butiken på öppet köp, mäta av alla måtten och lämna tillbaka eller?

Tacksam för hjälp med vinterpyssel.

/Andreas

PS. Vad bör man ha för tyg om man inte har en spinnacker som ligger och skräpar hemma? DS.
 
Jag har faktiskt varit inne på samma ide, men det har inte blivit av. Däremot har jag sytt ett stort antal packpåsar och även en signalduk i spinnakerväv. De finns ju tex lysgul och lysrosa som syns väldigt bra (speciellt i snö). Jag testade vattentätheten på påsarna genom att hänga upp dem med vatten i. I sömmarna läcker det förstås in, men i övrigt är duken NÄSTAN vattentät. Dvs efter en tio minuter till en halvtimme har det bildats vattendroppar på undersidan som har trängt igenom duken. Så helt vattentätt är det inte!

Men om den ska användas i kyla i snö borde det väl kunna funka någorlunda. Duken är ju onekligen väldigt lätt!

/Magnus
 
landkrabba

Det låter ju som ett bra material, dessutom så borde det finnas i större bredder än de vanliga 150cm.
Var får man tag i spinnackertyg frågar sig en landkrabba som jag?

Någon som kan tipsa om bra inköpsställen?

____________________________________________________

Rita av en vindsäck ? Då får man ju bara en kopia. Tänk själv i stället hur du skulle vilja ha den och konstruera efter det!

Innovate not imitate!
 
Hej
Gå till ett segelmakeri och fråga om de har ngn
"utblåst" spinnacker, eller om du kan få köpa
lite ny duk av dem.

Lycka till

Björn R
 
Fällskärmsduk

Fällskärmsduk är kanske lämpligare än spinnakerduk, då den är mindre prasslig och lättare att packa ihop i liten påse. Kolla med Uffes Hopp Shop http://www.uffeshoppshop.se och sedan under Utbud, Reservdelar, Reparationsmaterial. Eftersom beteckningarna på duken inte säger oss som håller till på land, på sjöar och på is någonting är det bästa att ringa. Uffes Hopp Shop säljer för övrigt en väldig stark och tunn sytråd, kanske samma som segelmakarna använder till spinnakerduk, jag vet inte, men jag är nöjd med den duk och den tråd och övriga ”bra ha” grejer jag köpt hos Uffes Hopp Shop.

Per Brune /hemmapysslare
 
jag skall sy en vindsäck

Hej

jag skall precis sy en vindsäck. är det någon som har sytt en än? vore tacksam för instruktion om modell, samt förslag på material. jag hjar funderat på att beställa "andande" ripstopnylon från ett ställe i england.
125 gram/m2, samt £7 (=100:) / meter (150 bredd)


/Peter
 
har inte gjort det....ännu...

Jag har ännu inte fått tummen ur och gjort det. Har inte funderat särskilt mycket mer på det än vad jag skrev ovan. Men det börjar väl bli dags nu. Annars är ju risken att man går och köper en när man ska ut.

Har du något mönster eller idéer om hur en vindsäck bör utformas. Har aldrig behövt använda vindsäcken skarpt utan bara provat med sambon hemma i soffan, så jag har ingen riktig koll på vilka detaljlösningar som är bra och dåliga eller vilka mått som är lämpliga. Jag skulle vilja göra en vindsäck för två personer, eller kanske rymmlig för två men funkar för tre....

Så mönster och materialtips vore bra! Hur löser man vetilationen och hur täta tyger bör man använda? Hilleberg hade väl sin heltäta tältväv?
Kan tänka mig att materialval beror på tänkt användning. En nödsäck att ha i nödläge kan vara hur tät som helst typ, bara den håller (typ hilleberg), medan en mer allround säck bör vara mer ventilerad så att den är mer trevlig att vara i när man fikar eller vad man gör....
En tanke är också att det ska bli billigare än att köpa en...

/Andreas
 
tror jag ger upp....

Har letat efter tyger lite mer nu...
Uffes hoppshop rekomenderade ballongtyg (som man har till luftballonger antar jag) det kostade 250 kr/m och var i 140 cm bredd.
Den lokala segelmakaren hade spinnakerväv som kostade 90:-/m men bara var 90 cm bred....
Provad en båtbutik som inte hade något.... Att få tag på beg spinnakertyg verkar hopplöst.

Med dessa priser blir det inte märkbart (om ens överhuvudtaget) billigare än att köpa en säck färdig sydd så eftersom jag nog inte lyckas bättre med min första säck än vad de som säljer gör så blir det nog till att köpa en....

Fast fram till dess kommer jag såklart hålla ögon och öron öppna om jag stöter på något tygfynd någonstans....

/Andreas
 
Tyg...

Prova med att ringa till Hilleberg. Jag köpte stuvbitar av dem för ett par år sedan och tillverkade vindsäckar. De garanterar en vis bredd på bitarna. Jag gjorde eget mönster som jag nog inte har kvar längre men som byggde på typen ryggåstält. /JZ
 
Re: tror jag ger upp....

ala; sa:
Har letat efter tyger lite mer nu...
Uffes hoppshop rekomenderade ballongtyg (som man har till luftballonger antar jag) det kostade 250 kr/m och var i 140 cm bredd.
Den lokala segelmakaren hade spinnakerväv som kostade 90:-/m men bara var 90 cm bred....
Provad en båtbutik som inte hade något.... Att få tag på beg spinnakertyg verkar hopplöst.

Med dessa priser blir det inte märkbart (om ens överhuvudtaget) billigare än att köpa en säck färdig sydd så eftersom jag nog inte lyckas bättre med min första säck än vad de som säljer gör så blir det nog till att köpa en....

Fast fram till dess kommer jag såklart hålla ögon och öron öppna om jag stöter på något tygfynd någonstans....

/Andreas

Jag har idag ”kommit över” ett antal uttjänta fallskärmar. Så jag har för tillfället rätt mycket vindtätt tyg. Skicka ett mail om Ni är intresserade av några kvadratmeter tyg

Byter gärna bort tyg, mot mönster på vindsäck eller kite (segel) för långfärdsskridsko eller mönster/ ritning/foto på något annat ”användbart”.


Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.