Viltvårdsjobb?

en fråga?

Tack så mycket till alla som har svarat. :)
Har bara en fråga:

Är det någon skillnad på inventering och fältstudie?

Kram Anna
 
Tack så mycket till alla som har svarat. :)
Har bara en fråga:

Är det någon skillnad på inventering och fältstudie?

Kram Anna

Det är en skillnad. En inventering går mer ut på att få fram siffror på antalet av exempelvis en djurart det finns i området. Behöver inte vara djur det handlar om utan det kan vara växter, svampar eller naturtypsområden.
En faltstudie är mer generell där man undersöker mer och handlar inte bara om antal eller förhållande mellan olika saker. Ur en praktisk synvinkel så skiljer det sig inte mycket mellan en inventering och en fältstudie och man kan säga att en inventering är en typ av fältstudie.

/Stellan
 
Det är en skillnad. En inventering går mer ut på att få fram siffror på antalet av exempelvis en djurart det finns i området. Behöver inte vara djur det handlar om utan det kan vara växter, svampar eller naturtypsområden.
En faltstudie är mer generell där man undersöker mer och handlar inte bara om antal eller förhållande mellan olika saker. Ur en praktisk synvinkel så skiljer det sig inte mycket mellan en inventering och en fältstudie och man kan säga att en inventering är en typ av fältstudie.

/Stellan

Litet tillägg: En inventering kan vara av kvalitativt slag också.

Alltså svara på frågor av typen: Finns det flodpärlmussla i det här vattensystemet?

Mängden struntar man i det här fallet i.
 
Det är en skillnad. En inventering går mer ut på att få fram siffror på antalet av exempelvis en djurart det finns i området. Behöver inte vara djur det handlar om utan det kan vara växter, svampar eller naturtypsområden.
En faltstudie är mer generell där man undersöker mer och handlar inte bara om antal eller förhållande mellan olika saker. Ur en praktisk synvinkel så skiljer det sig inte mycket mellan en inventering och en fältstudie och man kan säga att en inventering är en typ av fältstudie.

/Stellan

Då är det bäst att jag jobbar med fältstudier, för det får jag ju mest utav, både inventering m.m. eller?
 
Då är det bäst att jag jobbar med fältstudier, för det får jag ju mest utav, både inventering m.m. eller?

Det bästa är att jobba med personer som är trevliga och kan hjälpa till när man får problem. Om det är en fältstudie eller inventering har inte så stor betydelse. Om du hittar ett jobb är det bättre att kolla vilka arbetsuppgifter som ingår än att bara läsa rubriken på jobbet.

Jag jobbade en sommar med att inventera artsammansättningen på hagmarker mellan Jönköping och Gävle. Jag tyckte det var väldigt kul och lärde mig mycket av det. Inventerade både gamla kulturmarker och nya hagmarker som var betalda av EU-bidrag för att se om det fanns någon skillnad i artsammansättningen. Jag inventerade bara och hade inget med slutrapporten att göra.

Jag hade en kompis som gjorde en fältstudie på flygförmågan hos maskrosfrön baserad på längden på fjädrarna hos fröna. Han tyckte det var väldigt tråkigt att mäta fjäderlängder efter några veckor...

/Stellan
 
Inventering....

Fick nys om ett inventerings/fältstudiejobb som drar igång i norrbottens skärgård under våren....

De kanske kan behöva ett handtag...eller kan ta med sig en praktikant.

Maila mig på darkrussells@hotmail.com kan du få uppgifterna till en som håller i det.

Det har iallafall att göra med fauna och biologi på barrskogsklädda öar som är unga(landhöjningen).
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.