Vilsen köpare i skidträsket!

Jo det är så här att jag funderar på att köpa nya skidor nu igen. Jag har åkt telemark i 7 år nu mestadels i pisten, så man börjar på att bli lite van med den aktiviteten. Jag tänkte att jag skulle börja att satsa på lite mer offpist-åkning. Jag undrar om det är någon som kan komma med lite förslag om en bra freeride skida som funkar i de flesta förhållandena. Jag är tacksam för all hjälp.
//Ryman
 
Skidor

Det känns som en upprepning men dessa har jag testat.

Völkl V-explosive superfet, superhård en rejäl skida för åkare som vågar, tyvärr lite för extrem för svenska förhållanden.
Völkl G4 mediumfet, kalas både i pist och offpist men ändå rejäl bredd...
Monster 85 skaplig i pist bra off pist.
 
telemark

Hej!

Mitt tips skulle vara att kolla in senaste nr av Utemagasinet där de testar telemarksskidor för toppturer, offpist och pist. Där kan du nog hitta ngt bra.

Mvh/fredde
 
K2 Super Stinx

K2 Super Stinx är en skida som jag rekommenderar starkt. Tror att de inte ändrat något, förutom designen, tills i år. Jag har iaf en 2 år gammal modell. Är 170 hög, 65 tjock och åker hyffsat aggresivt. Använder skidan till allt ifrån hoppning, puckel, störtlopp till puder och topptur.
En bra allround skida helt enkelt =)

Lycka till med köpet

//Pontus
 
Tack.

Tack för tipsen. Jag har kollat lite på Völkl 7.24 AX3, det är årets modell men det finns kanske någon som har erfarenhet av den skidan. Efter lite efterforskningar så tycker jag att den skidan ser ut att funka ganska bra. Eller är det någon som har nånting annat att säga?.

//Ryman
 
Hej,

kolla tester av slalomskidor oxå, ofta så skiljer sig inte telemarkskidorna åt utom i ytskikt o flera märken bryr sig inte ens om att måla dom olika. M a o det är samma skidor bara olika bindningar. O det finns betydligt fler tester av slalomskidor än av telisar, tidningarna finns på biblioteket.
 
Jo det har jag gjort. Mina uppfattningar om skdan är att det är en slalomskida som funkar jäkligt bra att åka telis med. De skidor jag har nu är renrakade slalomskidor så jag vet att det funkar. Men tack ändå.
:) //ryman
 
Med...

sin midja på 70mm är nog 7.24 AX3 i det smalaste laget för att harva utanför pisten...skulle nog rekommendera 7.24 AX4 (83 mm i midjan) om du är inne på Völkls skidor, annars kan Atomics R:EX, alternativt TM:EX (båda 84 m.m)eller Head Monster i.M 85 passa?

/Anders B
 
Jo

men jag vill ha en skida som funkar lika bra i pisten som offpist, det går säkert inte att hitta någon skida som är lika bra i båda förhållandena, men jag tycker att 83mm är lite i fetaste laget om man ska kunna ha roligt i pisten oxå eller har jag fel?! Jag skall även kolla upp dina tips de verkar helt ok de skidorna oxå.
:) ryman
 
Jo...

universalskidan skulle väl vi alla vilja ha...men om du hamnar omkring 75 i midja så lär du väl klara dig både på och av pist...kanske Head Monster 75 skulle vara något, har tyvärr inte provat den själv dock...

/Anders B
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.