Vill testa vinterfjälltur

Gjorde en vintertur till Helags under vårvintern. Jag på skidor men min kompis på snöskor och det gör han nog aldrig om igen.
 
Hej på er,

Har blivit lite sugen på något liknande. Funderar på 2-3 dagar i Helags över nyår. Misstänker att det kommer vara en hel del snö, och tänkte inte skida, utan vandra. Har en del erfarenhet av vandring och allt i kring, men aldrig några längre turer på vintern. Har som närmast varit i just Helags i minusgrader. Vill utmana mig själv lite och gå själv. Minns inte om det finns någon mobiltäckning där, men kommer ha GPS med mig. Har bra utrustning och så, men aldrig provat snöskor. Vad tror ni om mina tankar? Går det ens att ta sig fram med snöskor vid nyår? Vad kan jag tänkas stöta på för utmaningar? Jag har som sagt varit på en del turer tidigare, även när det är kallt, men aldrig några längre i snö.

Det torde funka fint med snöskor då. Däremot är inte nyår en särskilt bra tid för längre vinterturer, mörkt och kallt är det. Det är förstås en hel del att tänka på även om man är van vid att vandra sommar/höst, och allra särskilt om man planerar att kampera utomhus. Ta med dig någon som har erfarenhet eller läs lämplig bok, gärna båda. Tips på litteratur ger jag ovan.
 
Jag håller med Joachim/Jmhe's kompis... snöskor är drygt. Varför vill du inte ha skidor? Jag är själv urkass på skidor, ramlar omkull ofta när det lutar bara lite, men tar ändå skidor över snöskor. Snöskör är så drygt och jag är så jäkla less på dem. Men visst, jag lyssnade inte heller på dem som varnade mig, jag behövde nog ta reda på det själv.
 
Funderar på 2-3 dagar i Helags över nyår. Misstänker att det kommer vara en hel del snö, och tänkte inte skida, utan vandra. Har en del erfarenhet av vandring och allt i kring, men aldrig några längre turer på vintern. Har som närmast varit i just Helags i minusgrader. Vill utmana mig själv lite och gå själv. Minns inte om det finns någon mobiltäckning där, men kommer ha GPS med mig. Har bra utrustning och så, men aldrig provat snöskor. Vad tror ni om mina tankar? Går det ens att ta sig fram med snöskor vid nyår? Vad kan jag tänkas stöta på för utmaningar? Jag har som sagt varit på en del turer tidigare, även när det är kallt, men aldrig några längre i snö.

Förra nyår tog jag mina snöskor på en provtur just från Kläppen till Helags och det funkade mycket bra. För mobiltäckning så finns en mast väldigt nära helags stugorna så täckningen (Telia) var väldigt bra och inga problem att t.o.m skicka hem lite video.

Ett tips är att du bör hålla dig till lederna då det på vintern är mycket svårare att orientera sig i terrängen, börjar det sen blåsa är det mycket lätt att komma fel. Och lita inte på att din GPS fungera hela tiden, som alltid ska en papperskarta finnas med.

(Liten video från min nyårstur)
 
Min erfarenhet av snöskor är att du kommer att lära känna många nya muskler väl. ;)
Skidor är vänligare mot kroppen och dessutom blir nerförsluten glidbara. Men man gör som man känner för.
go tur
 
Hej!! Ny på forumet. 27 år gammal och lite av en äventyrare. Behöver nu eran hjälp då google inte kunde tillfredsställa mig.

Jag är bosatt i Oslo och har varit ute på en del turer i Norge de senaste åren. Både på Hardanger och i Jotunheimen. Jag vill nu fortsätta med denna aktivitet på VINTERN! Hur går jag till väga? MÅSTE jag ha skidor? Isåfall vad för skidor? Behövs vintertält eller kan man använda sig av dnt stugor? Stegjärn, isyxa, rep? Behöver jag läsa något kring fjällsäkerhet på vintern?

För att tillägga är jag på fjällen för jag älskar att vara utomhus men mest för själva äventyret.. Kickar, energi och utmaningar gillar jag. Brukar gå korta intensiva turer 2-3 dagar.

Mvh Daniel :)

MÅSTE du ha skidor? Nej, men du kommer säkert ångra om du inte har det, snöskor är jobbigare, men iofs ganska kul och annorlunda, du kommer garanterat att få prata med varenda människa du möter med snöskor på. Vandring utan skidor eller snöskor är såklart möjligt, men så idiotiskt och jobbigt att det kommenterar jag inte vidare.

Stugturer är inga problem i Norge, men i vart fall vindsäck, spade och extra varma kläder/sovsäck bör man definitivt ha med sig om vädret visar sig från den onda sidan.

Stigjärn, isyxa, rep: Går bra utan om du ska följa leder, ska du på toppturer behövs de och i tillägg tranciever, lavinsond och redan nämnda spade. Samt sällskap och träning i att använda nämnda redskap.

Absoluta minimum du bör veta om fjällturen hittar du här: http://www.turistforeningen.no/fjellvettreglene/
Ju bättre påläst och informerad du är om vinterturer desto bättre. Vädret i fjällen kan skifta otroligt fort.

Det kanske viktigaste att komma ihåg är dock att vinterturer är otroligt kul och spännande och passar bra för en äventyrslysten människa, så UT OCH NJUT! :-D
 
Senast ändrad:
Hej!! Ny på forumet. 27 år gammal och lite av en äventyrare. Behöver nu eran hjälp då google inte kunde tillfredsställa mig.

Jag är bosatt i Oslo och har varit ute på en del turer i Norge de senaste åren. Både på Hardanger och i Jotunheimen. Jag vill nu fortsätta med denna aktivitet på VINTERN! Hur går jag till väga? MÅSTE jag ha skidor? Isåfall vad för skidor? Behövs vintertält eller kan man använda sig av dnt stugor? Stegjärn, isyxa, rep? Behöver jag läsa något kring fjällsäkerhet på vintern?

För att tillägga är jag på fjällen för jag älskar att vara utomhus men mest för själva äventyret.. Kickar, energi och utmaningar gillar jag. Brukar gå korta intensiva turer 2-3 dagar.

Mvh Daniel :)

Hej Daniel,

Ær också bosatt i Oslo numera och kan tipsa om Norefjell bara en och en halv timma från byn. Hær kommer du fort upp i høgfjællsmiljø och en tur till høgvarde (1459møh) och dess stuga ær en bra nybørjartur. Kolla med DNT dess øppetider och hur man får tillgång till nyckel.

Skulle inte rekommendera att børja med vintertæltning på høgfjællet som nybørjare, iaf. Inte allt långt från en DNT stuga utifall olyckan ær framme. Børja med att vintertælta i låglandet før att sedan succesivt ta dig upp øver kalfjællet. Detta ær dock som redan næmts inga problem i norge då det bokstavlingen kryllar av turisthytter, både privata och DNTs.

Før norefjell och førstatur skulle jag påstå att ett par billiga vallningsfria turningskidor duger bra, men det kan ju vara så att du mer fastnar før toppturer mer æn langrenn/turåkning och då bør dina skidor så klart vara mer inriktade før nedfarten. Detta lær visa sig efter ett par turer vad det ær du egentligen vill gøra i fjællen. Då blir det också mer intressant med stegjærn, yxa och fortsatt bildning inom fjællkonsten. :)

Go tur!!

http://www.norefjell.com/assets/images/geir/Turløypekart 12.pdf
 
lånar tråden lite om det går fint?

Någon annan som något bra tips för vinterturer med fina fjäll som är hyfsat nära oslo så man kan ta sig en helgtur.
De jag känner till är Blefjell och norefjell. Har bara vart på blefjell under sommartid så vet inte hur det är med snö där på vintrarna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.