Vill inte glida av...

liggplatsen

Skall vara slät och horisontell, huvudet möjligen en aning uppåt. En handbredd djup höftgrop, så bred som du rullar och lång så att höftkammarna hamnar i hålet, kan göra underverk för sovkomforten.
Men lägg tillbaka grästovan efter nattens söm och borsta av madrassundersidan.
Du har väl en utrustnings/klädborste med dig förutom nagelborsten och tandborsten?

Sov gott önskar

Johan K
 
Postit?

Är så trött på hala liggunderlag. Funderar på att spraya det med Postit-klister. Någon som prövat det tidigare? Inser att det borde fastna mycket skräp i det men kanske kan man utnyttja det och strö över något som ger bra friktion direkt i klistret?
 
Re: Postit?

jonaskarlsson; sa:
Är så trött på hala liggunderlag. Funderar på att spraya det med Postit-klister. Någon som prövat det tidigare? Inser att det borde fastna mycket skräp i det men kanske kan man utnyttja det och strö över något som ger bra friktion direkt i klistret?

Om du tar en postit-lapp och trycker den mot tex en bordsyta ett pat ggr upptäcker du snart att klitret förlorar sin effekt mer eller mindre direkt. Att man skulle kunna utbyttja denna typ av klister för att fästa någonting permanent har jag svårt att tro.

/M
 
Strängar av Liquisol på underlaget är nog det bästa, bortsett från att hitta en slät sovplats då. Therma Rests spray har en tendens att fungera sov flugpapper och suga åt sig allt möjligt skräp. Dessutom är den dyr om du överhuvud taget hittar den (100:). Liquisol lagar du nästan allt med, bra att ha med på turen.
 
Re: Glid inte av....

ÄventyrsUffe; sa:
Prova att lägga strängar med Liquisole på underlaget, det blir hur bra som helst. Liquisole kan för övrigt användas till att laga nästan allt! Har själv lagat tält, skor och kläder med det.

Funkar hur bra som helst!
En tub Liquisole finns alltid till hands och kan, precis som Ulf skriver, användas till att laga nästan allt.

Mvh!
// Niklas
 
Re: liggplatsen

johankse; sa:
Skall vara slät och horisontell, huvudet möjligen en aning uppåt. En handbredd djup höftgrop, så bred som du rullar och lång så att höftkammarna hamnar i hålet, kan göra underverk för sovkomforten....
Sov gott önskar

Johan K
Oj, vilken fine-tuning. Tältas det bara på fjällhedar, gräsängar och perfekta tallmarker?;)Brukar ha problem att över huvud taget hitta hyfsade liggytor....

Angående antiglid. Liquisoletipset lät bra. Men om man nu av olika skäl inte kan använda självuppblåsbara Thermarest-varianter utan använder de traditionella liggunderlagen med slutna celler. De glider man inte lika lätt på, men man glider. Vad göra åt det istället för att bulla upp med diverse stoppers här och där? Liquisole och dylikt lär inte sitta kvar?
 
Re: Re: liggplatsen

Raskesven; sa:
Liquisole och dylikt lär inte sitta kvar?

???
Antingen fattar jag inte vad du menar eller så har du nog inte förstått hur Liquisole fungerar?

Jag har än så länge inte hittat något material som Liquisole INTE fäster på. Även om ett vanling liggunderlag (cellgummi) inte har samma yta som ett uppblåsbart så har jag svårt att tro att det INTE skall fästa ordentligt. Det är snarare så att jag har haft problem med att få bort rester av Liquisole som jag inte vill ha kvar.

OM det nu skulle vara så att det inte fäster på det liggunderlag som du menar så är det åt minstånde värt ett försök. Chansen finns att det fungerar!

Men som sagt, jag kan ha missuppfattat dig!

Mvh!
// Niklas
 
Re: Re: Re: liggplatsen

Niklas Östergren; sa:
Raskesven; sa:
Liquisole och dylikt lär inte sitta kvar?

???
Antingen fattar jag inte vad du menar eller så har du nog inte förstått hur Liquisole fungerar?

Jag har än så länge inte hittat något material som Liquisole INTE fäster på. Även om ett vanling liggunderlag (cellgummi) inte har samma yta som ett uppblåsbart så har jag svårt att tro att det INTE skall fästa ordentligt. Det är snarare så att jag har haft problem med att få bort rester av Liquisole som jag inte vill ha kvar.

OM det nu skulle vara så att det inte fäster på det liggunderlag som du menar så är det åt minstånde värt ett försök. Chansen finns att det fungerar!

Men som sagt, jag kan ha missuppfattat dig!

Mvh!
// Niklas
Tack, jag förstår utmärkt väl hur Liquisole fungerar. Utöver för att laga kängor och annat har jag använt Liquisole till att dels täta hela nedersömmen ovanför stormmattan på vår kåta i bomull/poly, dels till att limma fast kardborre runt hela dörröppningen runt kåtan för att kunna fästa en myggnätsdörr på sommaren. Där fäster det bra. Ett material som Liquisole inte fäster bra på är den syntettältväv som stormmattan är gjord av. Typ samma som på de bättre tälten. Testade flera gånger med Liquisole och andra preparat, men det var hopplöst. Lossnade direkt när man drog lite i kardborren som jag limmat fast där. Fick till slut sy fast kardborre längst ner på stormmattan.

Du kanske har rätt; jag ska testa Liquisole på mitt klassiska EVA liggunderlag. Det kanske fungerar. Men jag känner mig lite skeptisk eftersom själva ytan inte är hård, plan och fast utan "uppruggad" och mjuk relativt ytan på thermarest-typen. Min tanke var att kanske Liquisolen inte släpper från ytan som på tältväven, utan tar med sig översta skiktet av ett relativt mjukt uppruggat material som liggunderlagets. Men som du säger; värt att testa.
Mvh Raskesven
 
Re: Re: Re: Re: liggplatsen

Raskesven; sa:
Tack, jag förstår utmärkt väl hur Liquisole fungerar. Utöver för att laga kängor och annat har jag använt Liquisole till att dels täta hela nedersömmen ovanför stormmattan på vår kåta i bomull/poly, dels till att limma fast kardborre runt hela dörröppningen runt kåtan för att kunna fästa en myggnätsdörr på sommaren. Där fäster det bra. Ett material som Liquisole inte fäster bra på är den syntettältväv som stormmattan är gjord av. Typ samma som på de bättre tälten. Testade flera gånger med Liquisole och andra preparat, men det var hopplöst. Lossnade direkt när man drog lite i kardborren som jag limmat fast där. Fick till slut sy fast kardborre längst ner på stormmattan.

Du kanske har rätt; jag ska testa Liquisole på mitt klassiska EVA liggunderlag. Det kanske fungerar. Men jag känner mig lite skeptisk eftersom själva ytan inte är hård, plan och fast utan "uppruggad" och mjuk relativt ytan på thermarest-typen. Min tanke var att kanske Liquisolen inte släpper från ytan som på tältväven, utan tar med sig översta skiktet av ett relativt mjukt uppruggat material som liggunderlagets. Men som du säger; värt att testa.
Mvh Raskesven

Hej Dan!

Hoppas du inte tog mitt svar som att jag var tyken, för det var inte så jag menade. Utan mer att jag inte har stött på något material där det INTE har fungerat för mig.

Men nu är jag upplyst och vet bättre. Hoppas jag slipper försöka laga mitt svindyra HB med Liquisole, eller med något annat för den delen heller.

Nog kanske du kan ha rätt i att det skulle kunna riva med sig översta lagret på liggunderlaget. Men å andra sidan så kostar ju ett vanligt liggunderlag inte så mycket. Varför det kan vara värt med ett försök.

För ett par år sedan campade jag på en bakgård till ett värdshus i Österrike (en liten träff med ett gäng motorcyklister). Dit kom varje år en Schwizare på en gammal sidovagn. Av någon underlig anledning var han alltid den som valde den sämsta tältplatsen men en lutning på kanske 7-8%.

Varför han valde denna platsen eller ännu mer intressant HUR han bar sig åt för att ligga kvar på liggunderlaget eller ens i tältet är för mig en gåta. Vi gick tyvärr aldrig dit och öppnade när han sov.

Kanske hade han bundit fast både sovsäck och liggunderlag i tältet. Eller så sov han där aldrig, vad vet jag?

Han hade visserligen ett tält med hög "tröskel" in varför risken att han skulle glida ur öppningen, som alltid var vänd nedåt, knappast förelåg.

Nåväl, denna lilla anektdot gav tyvärr inte svaret på den fråga du hade. Mer än att det GÅR att lösa.

Mvh!
// Niklas
 
Re: Re: Re: Re: liggplatsen

Raskesven; sa:
Ett material som Liquisole inte fäster bra på är den syntettältväv som stormmattan är gjord av. Typ samma som på de bättre tälten. Testade flera gånger med Liquisole och andra preparat, men det var hopplöst. Lossnade direkt när man drog lite i kardborren som jag limmat fast där. Fick till slut sy fast kardborre längst ner på stormmattan.

Det finns en intressant sida om limmning nånstans, hittar den inte nu. Har för mig det är nåt skolexperiment. Fritt ur minnet:

För att ett lim skall fästa på en yta krävs att det har en ytspänning som är lägre än ytans. Tältduken du försökte limma är antagligen silikonbelagd och silikon har väldigt låg ytspänning vilket gör att många lim inte fäster där.

Epoxylim tillhör (vad jag förstått) de lim som har lägst ytspänning och därmed kan fästa på det mesta, undantaget väldigt "feta" plaster. Dessa kan dock prepareras genom att man oxiderar dem (med en gaslåga eller med nån "primer") vilket gör att ytpänningen ökar.

Titta, nu hittade jag ju sidan: http://www.krc.su.se/web/kemiklipp/limning.asp


För att anknyta till urpsrungsfrågan så har jag testat vanligt badrumssilikon på mitt skräpiga REC självuppblåsande och det fungerade fint en natt och sen hade det mesta lossnat. Liquisole sitter antagligen bättre.
 
Re: Re: Re: Re: Re: liggplatsen

Niklas Östergren; sa:
Hej Dan!

Hoppas du inte tog mitt svar som att jag var tyken, för det var inte så jag menade. Utan mer att jag inte har stött på något material där det INTE har fungerat för mig.

Men nu är jag upplyst och vet bättre. Hoppas jag slipper försöka laga mitt svindyra HB med Liquisole, eller med något annat för den delen heller.

Nog kanske du kan ha rätt i att det skulle kunna riva med sig översta lagret på liggunderlaget. Men å andra sidan så kostar ju ett vanligt liggunderlag inte så mycket. Varför det kan vara värt med ett försök.

För ett par år sedan campade jag på en bakgård till ett värdshus i Österrike (en liten träff med ett gäng motorcyklister). Dit kom varje år en Schwizare på en gammal sidovagn. Av någon underlig anledning var han alltid den som valde den sämsta tältplatsen men en lutning på kanske 7-8%.

Varför han valde denna platsen eller ännu mer intressant HUR han bar sig åt för att ligga kvar på liggunderlaget eller ens i tältet är för mig en gåta. Vi gick tyvärr aldrig dit och öppnade när han sov.

Kanske hade han bundit fast både sovsäck och liggunderlag i tältet. Eller så sov han där aldrig, vad vet jag?

Han hade visserligen ett tält med hög "tröskel" in varför risken att han skulle glida ur öppningen, som alltid var vänd nedåt, knappast förelåg.

Nåväl, denna lilla anektdot gav tyvärr inte svaret på den fråga du hade. Mer än att det GÅR att lösa.

Mvh!
// Niklas
Hej Niklas!
Schweizaren kanske använde något sorts drivankare. Ja en hög tröskel kan ju vara sista räddningen när man sovande hamnar på glid. Själv brukar jag då räddas av och vakna med fötterna i en vedhög.

Jag vet inte hur det skulle fungera att limma ihop två tältvävar av HB-typ med Liquisole. De kan ju inte värmetejpa sömmarna. Men man måste väl kunna reparera, limma, revor/hål i ett HB-tält med något preparat? Kanske någon därute kan ge besked?

Som jag förstått det ska man alltså lägga några ränder med Liquisole från ena sidan av långsidan på liggunderlaget till andra långsidan, dvs. i mitt fall 60 cm långa ränder. Mitt gamla liggunderlag var 14 mm tjockt från början men är nu nere i knappt 12 mm så jag ska ändå skaffa ett nytt. Bra tillfälle att testa Liquisole och det gör som sagt inte så mycket om det visar sig mindre bra.
Mvh Dan
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.