Vilket vintertält?

Jag och kompisen håller som bäst på att förbereda oss för NÄSTA års påsktur i Sarek. Vi var ute ett par nätter nu i veckan och hade då med oss ett Nallo 2. Det är ju litet, lätt och ganska enkelt att få ner/fast i snön. Dessutom är det mycket vindtåligt - vilket var tur. Ett problem dock: Kompisen är lååång. Det enda tält-alternativet (för närvarande;) ) är ett Keron 4. Det är ju betydligt högre i tak, men har ju också mycket större yta, vilket måste innebära en massa extra jobb vid vinter-uppsättning. Båda gavlarna ser dessutom likadana ut - ingen är lägre - och därmed antagligen aningen vindkänsligare.
Så - vad undrar jag då?
1) Pallar en Keron 4 för en riktig snöstorm? Helst personliga erfarenheter. Är det något särskilt man bör tänka på vid vintertältning?
2) Är Nallo 2 så mycket lättare att hantera att kompisen får stå ut med gamnacke?

HåkanF
 
Det finns ingen anledning att välja annat än Keron, särskilt som ju ni ska ha pulka right? Även om ni ryms i Nallot så ha i åtanke att det blir rejält med prylar och stora sovsäckar under en vintertur. Sen är ju Keron ett rejälare fyrsäsongstält än Nallo också. Starkare väv etc.
 
Om Nallo pallar lär väl Keron palla, det är sytt i grövre väv och har grövre stänger... Just Keron är väl HBs paradnummer när det gäller reklamreferenser till nordpolsexpeditioner.

EDIT:
Öringen var snabbare...
 
HB kaitum är riktigt bra för långa att ligga i. Jag och min polare på 195 sover med gott om plats sommar som vinter. I kväll bär det förresten av till Sylarna för en fem nätters tur.
 
OK - då får det bli Keron. Men här kommer ytterligare en tältfråga:

Ni som är vana vintertältare - hur förankrar ni tältet på säkrast möjliga sätt? Vi provade några olika varianter med hjälp av skidor och stavar mer eller mindre upprättstående. Jag vet också att jag sett varianter där man grävt ner skidorna - känns lite bökigt. Sen vet jag ju att det finns speciella snötältpinnar och olika sorters snöankare. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Och ni som inte använder dylika - berätta hur ni gör, vet ja.

HåkanF
 
HB snötältpinnar är av usel kvalite. Karbinkrokarna av plast böjer upp sig när det blåser run 20ms och tältet deformeras och går sönder. (egen erfarenhet) Jag har för årets tur bytt till ett 2mm repsnöre och aluminium karbiner från biltema och det håller för en belastning på 70 kg vilket är mer än tillräckligt. Pack påsar och plexiglas skivor kar jag inte provat men det verkar vara väl så bra. Förankrar du med stavar och skidor kan det bli svårt att ta en dagstur med tältet stående.

Om jag få slå ett slag till för Kaitum så är det bättre ventilation än nallo i och med att kaitum har bägge ventilerna i takhöjd likt Keron
 
Senast ändrad:
GT-absid

Nu hade ni väl två tält redan (och av dom skulle jag tveklöst välja Keron) men jag skulle ändå vilja slå ett slag för den komfort man får av en GT absid vid vintertältning.

Gräver man ur absiden (se bild i bla Hillebergs katalog) får man ett mycket komfortabelt köksutrymme.

Ett annat vintertips, som ni säkert redan tänkt på, är att ha med en rotborste för att befria utrustning från snö.

Uffe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.