Vilket mörker!

Ska det bli lika usel säsong i år som 2007-2008? Här i Närke har vi haft (nätt och jämnt) åkbar is vid ett kort tillfälle i slutet av november. Sedan kom värme, snö, värme, regn, mera värme och isarna ligger långt borta.

(Skadeglada norrlänningar och dalmasar gör sig icke besvär i denna tråd - detta är en affär för oss i gnällbältet och söderut. ;) )
 
Nejdå, det blir inte alls varmare, de som tycker det saknar bara den riktiga viljan. Vill man så åker man naturligtvis skridskor på sjön oavsett om det är is eller ej.
 
Riktig vinter infinner sig inte längre i gnällbältet

Ska det bli lika usel säsong i år som 2007-2008? Här i Närke har vi haft (nätt och jämnt) åkbar is vid ett kort tillfälle i slutet av november. Sedan kom värme, snö, värme, regn, mera värme och isarna ligger långt borta.

(Skadeglada norrlänningar och dalmasar gör sig icke besvär i denna tråd - detta är en affär för oss i gnällbältet och söderut. ;) )


Det blir nog inte någon åkbar vinter i år heller, (en som har gett upp att köpa långfärdsutrustning, samt nya skidor).
Det var bättre förr mera "riktiga" vintrar, ordentilig med snö och is, så att man kunde använda den utrustningen man hade.

Tänk vilken glädje det hade varit för barnen om snön även fick ligga kvar innan julen.

Vi får offra något till vädergudarna/frilufsgudarna o se om det blir någon ändring : )



go strong helper
 
Vi hoppas på kylan som ska komma lagom till jul. Men även med denna kyla blir det sämre i år än förra året, i alla fall så här långt, för förra året kom köldknäppen kring Lucia och gav (kortvarigt) åkbara isar den 20-21 december.

Själv gjorde jag min skridskopremiär förra året den 18 november, i Sörmland.... intensivt snöfall följt av en kort köldknäpp gav då bärig snöis på t.ex. delar av Lammsjön (nära Vagnhärad). Längre norrut nära Stockholm, där det inte hade snöat lika mycket, räckte köldknäppen inte till för att ge bäriga isar. Detta var ett ovanligt exempel där intensivt snöfall visade sig vara till fördel för skridskoåkande!
 
Har du inte sett väderprognoserna? Från tisdag den 23 kommer kylan och verkar stanna så länge att vi kommer att få kanonisar nästa helg!

http://hem.bredband.net/isutsikter/

Fan tro't. SMHI har verkar ha slugheten att kontinuerligt justera sina väderprognoser - det fina vädret (i mitt privata fall, just nu, definierat som seriösa minusgrader i norra Götaland) ligger alltid minst två dygn fram i tiden, oavsett vilken dag man kollar prognosen. Samma fenomen kan ses under sommarsemesterperioden, då solen och värmen kontinuerligt ligger ca 3-4 dygn in i framtiden. Detta troligen i syfte att lugna undersåtarna och undvika tjära-och-fjädrar-behandlingen för spåmännen ifråga.

/Sarvi - lätt uppgiven och kanske inte helt seriös
 
Fan tro't. SMHI har verkar ha slugheten att kontinuerligt justera sina väderprognoser - det fina vädret (i mitt privata fall, just nu, definierat som seriösa minusgrader i norra Götaland) ligger alltid minst två dygn fram i tiden, oavsett vilken dag man kollar prognosen. Samma fenomen kan ses under sommarsemesterperioden, då solen och värmen kontinuerligt ligger ca 3-4 dygn in i framtiden. Detta troligen i syfte att lugna undersåtarna och undvika tjära-och-fjädrar-behandlingen för spåmännen ifråga.

/Sarvi - lätt uppgiven och kanske inte helt seriös

Det är -5 grader i Kvarntorp just nu, så illa är det väl inte.
 
Fan tro't. SMHI har verkar ha slugheten att kontinuerligt justera sina väderprognoser - det fina vädret (i mitt privata fall, just nu, definierat som seriösa minusgrader i norra Götaland) ligger alltid minst två dygn fram i tiden, oavsett vilken dag man kollar prognosen. Samma fenomen kan ses under sommarsemesterperioden, då solen och värmen kontinuerligt ligger ca 3-4 dygn in i framtiden. Detta troligen i syfte att lugna undersåtarna och undvika tjära-och-fjädrar-behandlingen för spåmännen ifråga.

/Sarvi - lätt uppgiven och kanske inte helt seriös

Håller med!
Det har varit väldigt vanligt med prognoser där det antyds fint väder om "några dagar", men när väl de dagarna nåtts, så är det inte längre samma "finvädersprognos" längre... I somras hände det ett flertal gånger. Tillräckligt många gånger så att en kamrat och jag tog upp just det till diskussion, minns jag. Det hette alltid (nästan) att det till "nästa helg skulle bli fint väder"... Men väl där så var det inte så fint längre!

Mvh!
 
Inte speciellt bra norröver heller :)

Bara för att man bor norr om Dalälven så innebär inte det att skridskoförhållandena har varit lysande :) . I Ångermanland kom det en del is i mitten av november, två dagar senare kom blötsnön. Efter det har det varit mest mildväder, nollgradigt, regn och ännu mera snö... Så nog kan det behövas lite kyla även på de nordligare breddgraderna för att reparera de åkförhållanden som varit så här långt.

/Martin, inte ett dugg skadeglad :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.