Vilket kök

Ja Jetboil är ju originalet..... Jag torkar mat själv så egentligen är det ju bara uppkok av vatten... Sen ska det dra utan att bli kallt som gäller. Hm.... Låter ju bra att du är kär (-:
 
Ja Jetboil är ju originalet..... Jag torkar mat själv så egentligen är det ju bara uppkok av vatten... Sen ska det dra utan att bli kallt som gäller. Hm.... Låter ju bra att du är kär (-:

Jag har aldrig haft problem med att maten skulle bli kall innan det är dags att äta. Den är snarare för varm även efter 10min när maten är klar.
Fast detta är under sommaren dvs ner till någon plusgrader.
Optimus tror jag det är som har en neoprenficka som påsarna passar i. Den håller påsen varm 25% längre eller nåt sånt. Den har även en ficka för handen.
Kanske kan vara nåt.

Jag är kär i många av mina prylar. :)
Brukar bli det när de är så där extra bra och funkar bättre eller känns bättre än man kunnat föreställa sig. :)
 
Jag har aldrig haft problem med att maten skulle bli kall innan det är dags att äta. Den är snarare för varm även efter 10min när maten är klar.
Fast detta är under sommaren dvs ner till någon plusgrader.
Optimus tror jag det är som har en neoprenficka som påsarna passar i. Den håller påsen varm 25% längre eller nåt sånt. Den har även en ficka för handen.
Kanske kan vara nåt.

Jag är kär i många av mina prylar. :)
Brukar bli det när de är så där extra bra och funkar bättre eller känns bättre än man kunnat föreställa sig. :)

Jag är likadan...... Därav kommentaren (-;
Jag ska kolla Jetboil o primus solo.
Tack för hjälpen.
 
Jag är likadan...... Därav kommentaren (-;
Jag ska kolla Jetboil o primus solo.
Tack för hjälpen.

Tror du inte att du tröttnar på att bara koka vatten när du är ute, och vill börja laga lite mat? I så fall är Trangia T27 med gas svårt att slå. Väger ca 900g komplett, ca 800g med en kastrull, och packar bra kompakt. Ett Trangia T27-3 UL får du för runt 300kr, och en gasbrännare för ungefär samma pris, dvs totalt drygt 600kr (då har du både gas och spritbrännaren för alla ändamål).

Lägger du ihop vikterna för alternativen är det inga dramatiska viktskillnader, men användningsområdet och pålitligheten är svårslagen. Speciellt om du vill laga mat i absiden är det skönt med att stabilt kök och avskärmad låga.
Skippa alla typer av non-stick belagda kastruller då beläggningen inte håller i längden.
 
Instämmer med Smux. Äger själv både Trangia och Etaexpress och vill man göra något annat än koka vatten är Trangia mycket svårslaget. Hanterar vind och terräng mycket bra och med svårslaget tillbehörsortiment (kaffepannan). Ofta ersätts mitt Primus av termos på dagsturer.
 
Tror du inte att du tröttnar på att bara koka vatten när du är ute, och vill börja laga lite mat? I så fall är Trangia T27 med gas svårt att slå. Väger ca 900g komplett, ca 800g med en kastrull, och packar bra kompakt. Ett Trangia T27-3 UL får du för runt 300kr, och en gasbrännare för ungefär samma pris, dvs totalt drygt 600kr (då har du både gas och spritbrännaren för alla ändamål).

Lägger du ihop vikterna för alternativen är det inga dramatiska viktskillnader, men användningsområdet och pålitligheten är svårslagen. Speciellt om du vill laga mat i absiden är det skönt med att stabilt kök och avskärmad låga.
Skippa alla typer av non-stick belagda kastruller då beläggningen inte håller i längden.

Bra tänkt.....tack!
 
Jag har ett 27 med gasbrännare sedan 25 år eller så och är mycket nöjd. Har ett 25 också för de gånger man är flera stycken.

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
 
+1 på jetboil sol! Det är överlägset en lös brännaren när det gäller att värma vatten. Du behöver inget löst vindskydd, du har hög verkningsgrad och det går riktigt snabbt. ETA solo är nog ganska likvärdigt. Trangia med gas är bra när det gäller mer avancerad matlagning. En fördel med jetboil o dylika kök är att de lätt kan flyttas under tiden du värmer vattnet. Du kan tom hålla det under hela tiden om underlaget är för dåligt. Allt passar ihop så bra, inget skramlar när du packat ihop köket. Ja jag är nog också lite kär i jetboil. Iallafall när det köpts till halva priset i USA. I Sverige hade det nog blivit ett ETA solo med tanke på priset.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.