Vilken symaskin

Ett tips är att du funderar lite på vilket tonläge du har härinne på Utsidan.

Mats

Ungefär precis samma jag skulle ha IRL... Notera att jag pratar om att jag varit i din sits. Men nu är jag i en position där jag har faktiskt kunskap och erfarenhet av sömnad på en helt annan nivå, samt att jag spenderar mellan en tredjedel och hälften av min arbetsdag framför en symaskin (resten är handsömnad, pressning och tillskärning). Det var faktiskt så att det var just sömnad för friluftsbehov som fick mig att ändra yrkesbana och börja jobba med olika former av sömnad.
 
trevligt med många svar!

Min budget ligger runt på max en tusing.

Har sytt en säck av en regnbyxa en gång på lånad maskin, gick ett tag men sen knäcktes nålen.

vill sy:

kajakkapell - nylon
Vattentäta säckar - nylon eller vad det är.
ulltröja

Om du ska sy i ulltrikå behöver du en overlock eller en täcksömmaskin (det senare ligger lååååångt över din budget). Möjligtvis kan du använda en bluffoverlock på en modernare maskin men resultatet blir sådär.

Ska du sy kralligare nylon så bör du använda typ #60-#40 nylontråd och då börjar du komma upp i rätt stora nålar... Roligt sidospår. Jag testade att svetsa armerad PU-väv (sådan man ser lite tjockare torrsäckar i) med ett pressjärn och en kantpress för några månader sen. Det gick faktiskt ganska bra. Om man först sydde en söm så kunde man smälta ihop sömsmånerna. Det blev faktiskt vattentätt enligt mina modesta tester.
 
Jag har varit sugen på att börja sy lite egna grejer till friluftslivet.

Har ingen aning om vad man behöver för utrustning. Klarar man sig med en simpel symaskin från Ica maxi eller likande? Vill sy i ullfiltar, sy om gamla regnkläder till vattentäta säckar tex. Är det nålen det hänger på eller måste man ha starkare maskiner?

Från en som varit både oslagbar och insnöad ;) - Jag rekommenderar också att du köper en beg t.ex Pfaff, jag har en 360 Automatic. Den har hängt med sedan slutet av 80-talet, jag fick den i present av min mor efter att jag förstört hennes klena maskin under ett ryggsäcksprojekt... Den har behövt servas hela två gånger sedan dess. Den har överlevt minst tre ryggsäcksbyggen, otaliga packpåsar, lagningar och ändringar av byxor/jackor/tält, nytt pulkakapell o.s.v. Visst - den har inte sjumiljonerwattmotor och hydroelastisk matning, och man måste ibland handveva den med svänghjulet, och byta nål emellanåt, och ibland får man svära över fula undertrådshärvor, men inget (!) av det jag sytt har gått sönder under bruk (vilket flera fabrikssömmar på ryggsäckar har gjort) plus att du kan köpa en för drygt en och en halv tusenlapp. Jag har sytt i fleecetyg och även sytt en "åkpåse" till barnpulka just av gamla ullfiltar. Det är inte helt okomplicerat, men det går. Att sy vattentäta påsar av gamla regnkläder är inte svårt, det svåra är att tejpa sömmarna på ett bra sätt. Lycka till, och krångla inte till det i onödan.
 
Om du ska sy i ulltrikå behöver du en overlock eller en täcksömmaskin (det senare ligger lååååångt över din budget). Möjligtvis kan du använda en bluffoverlock på en modernare maskin men resultatet blir sådär.

Ska du sy kralligare nylon så bör du använda typ #60-#40 nylontråd och då börjar du komma upp i rätt stora nålar... Roligt sidospår. Jag testade att svetsa armerad PU-väv (sådan man ser lite tjockare torrsäckar i) med ett pressjärn och en kantpress för några månader sen. Det gick faktiskt ganska bra. Om man först sydde en söm så kunde man smälta ihop sömsmånerna. Det blev faktiskt vattentätt enligt mina modesta tester.

Varför "behöver" man en overlockmaskin för att sy i ulltrikå? Det går väl alldeles utmärkt med vilken enkel maskin som helst.
 
`Min´ gamla ELNA som höll segelgarderoben i skick till min Skärgårds-40 Aurora;)

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=utmmcszFh6Q

Wow. "Min" gamla singer som höll sadel och seldon i skick: https://www.youtube.com/watch?v=iQ6mR-gf9cI (vaxade dessutom 18/9 lintråden innan sömnad).

Du borde förklara för alla segelmakerier att de har gjort fel hela tiden som inte använder elna utan som använder riktigt breda zickzackmaskiner nedsänkta i bord.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.