Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i

I vilken Stockholmsbaserad långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i ?

Jag är idag medlem i Friluftsfrämjandet utanför Stockholm. De har bra och trevliga turer. Dock saknar jag israpporter för att ibland göra egna utflykter med vänner.

I vilka föreningar får medlemmarna tillgångar till bra israpporter?

Friluftsfrämjandet Stockholms Alliansen har någon form av rapporter för medlemmarna. Någon som vet något om kvalitet och omfattning på dessa?

SSSK är ju tyvätt omöjligt att bli medlem i har man hört om man nu inte vill köa jätte länge under en dag på hösten. För mig som är ca 30 år skulle deras U39-grupper locka. Har också hört att deras turer lätt kan bli lite opersonliga pga att man nästan alltid åker med olika personer pga stort antal på turerna - stämmer det?


De andra föreningarna som är med i Skridskonätet (www.skridsko.net), i vilken omfattning har de tillgång till israpporter ?

Kanske enda sättet att komma åt israpporter om man bor i Stockholm är att även gå med i en förening utanför Stockholm bara för att komma åt israpporterna tex Linköpings Långfärdskridskoklubb.
 
Jobba för att din lokalavdelning inom främjandet blir medlemmar i Skridskonätet.

Jag har som medlem i Friluftsfrämjandet Arvika full tillgång till Skridskonätets isinfo (=SSSK, LLK, LIV, GLSK mm) genom samarbetet Vänerskridsko som är med i Skridskonätet. Det finns ett antal lokalavdelningar inom Främjandet som är med. Så jobba med frågan i den egna föreningen.

http://www.skridsko.net/
 
Skridskonätet är en höjdare

Skridskonätet är en höjdare. Inte bara för israpporterna utanför färdrapporterna med alla bilder.
Vad sägs om en färdrapport från Kina.

pic_12093_orig.jpg


Och en ny finess är att man kan skicka en trackfil från GPSen och lägga den ihop med färdrapporten och sedan visas trackfilen utritad på en karta, utan att den enskilde behöver någon speciell programvara/karta.

/Per Brune
 
rab; sa:
SSSK är ju tyvätt omöjligt att bli medlem i har man hört om man nu inte vill köa jätte länge under en dag på hösten. För mig som är ca 30 år skulle deras U39-grupper locka.

jag vet inget om SSSK mer än det man läser här på utsidan, i ärlighetens namn inget som smickrar... va e det med SSSK, är det skridskoklubbarnas frimurare med hemliga handslag och perversa invigningsriter?
 
-Patric-; sa:
jag vet inget om SSSK mer än det man läser här på utsidan, i ärlighetens namn inget som smickrar... va e det med SSSK, är det skridskoklubbarnas frimurare med hemliga handslag och perversa invigningsriter?

Nej, det är Dagons kult vi pratar om här, dom är ju på havet! Iä! Shub-Niggurath! :) Men nu får jag inte säga mer för då kommer dom svarta helikoptrarna och tar mig. Om ni inte ser några fler inlägg från undertecknad så vet ni vad det beror på!

Eller för att vara seriös, så har ju några av Stockholms Friluftsfrämjare (Enskede, Stockholm och Norrviken)
något de kallar för Stockholmsalliansens, http://www.alliansen.net/ . Är du medlem där? Kanske skulle bli? Det är ju Skridskonätet, där numera de flesta färdrapporter och israpporter finns från de flesta förbund. Som LLK:are kan jag läsa SSSK:s rapporter, etc.
[Ändrat av Sarvi 2005-02-21 kl 17:39]
 
Skridskonätet...

...tar över på vintern för min del! Flera FF-avdelningar är anslutna, så du måste väl ha möjlighet att erhålla lösen genom ditt generella medlemskap i FF. Å andra sidan, då du är Sthlm´s-baserad, så verkar just nämnda Alliansen vara oerhört seriösa med väl utvecklad organisation. Risken är kanske att de håller på att bli lika stora som SSSK.
 
Re: Skridskonätet...

lowe; sa:
Alliansen (verkar) vara oerhört seriösa med väl utvecklad organisation. Risken är kanske att de håller på att bli lika stora som SSSK.

Fast jag tror att man har en styrka i att vara baserad på flera mindre föreningar. Blir deltagarantalet för stort så kan man bara knoppa av den största föreningen ur Alliansen när det gäller t ex utfärder och färdledare och låta dom sköta den biten själva men ha kvar resten i Alliansen.

-Palle
 
Avknoppning.

Då det verkar vara ett enormt sug efter klubbskridsko i sthlm i allmänhet, och i synnerhet sssk-verksamhet, är det lite besynnerligt att inte ALLA FF-avdelningarna i Sthlm´s-området växer. Ännu mer förvånande är kanske att ingen väljer att starta upp en ny klubb (vad det nu ska vara bra för, med alla FF-avdelningar..?). Såvitt jag kan förstå, så blir inte sssk som förening ledsna över det, det är mer en fråga om att sssk ÄR klubben. Jag ser egentligen inget problem för Stockholmare med intresse för skridsko.
 
Trådstartaren här igen. Har inte fått något svar på denna fråga:
"Friluftsfrämjandet Stockholms Alliansen har någon form av rapporter för medlemmarna. Någon som vet något om kvalitet och omfattning på dessa?"

Någon som har koll på detta?
 
rab; sa:
Trådstartaren här igen. Har inte fått något svar på denna fråga:
"Friluftsfrämjandet Stockholms Alliansen har någon form av rapporter för medlemmarna. Någon som vet något om kvalitet och omfattning på dessa?"

Någon som har koll på detta?

Du har fått svar indirekt. Se Anders Johansson svar ovan, via Skridskonätet får du tillgång till tex SSSKs och FF Sthlms israpporter + färdrapporter + medlemmarnas isobservationer. Blir inte bättre än så.

-Palle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.