Vilken big three har ni?

kanske lite tråkigt...

...men jag kör på välkända grejer.

Bära: Golite Jam2 ca 600 g
Sova: WM ultralite ca 850 g är det varmt så har jag en Golite quilt ca 550g
Skydd: HB rajd ca 900 g / eller en GG tarp + överdrag ca 500 g
Liggunderlag: Jysk ca 160 g + Uberlite 280 g

ja så i ruda slängar 3 kg eller mindre...

har också förresten funderat hur det är att sova i bara gtx överdrag??
 
Skydd: Hemmabyggt tarptent + myggnät/sovsäcksöverdrag (490g+260g=750g)
Sovsäck: Western Mountaineering Summerlite 198cm i drybag (576g+72g=648g9
Liggunderlag: 8mm Cellplast Multimat Adventure L (168g)
Väska: Golite Pinacle (805g)
Totalvikt: 2371g

Liggunderlaget är i tunnaste laget för höstturer på fjället upptäckte jag i veckan. Kommer skaffa ett 12mm för sådana turer.
Pinaclen är i största laget men eftersom de nya Jam2-säckarna väger mer så känns det fånigt att byta.
 
Sovsäcksöverdrag fungerar bra att sova i tycker jag. Problemet är om man ska byta om eller liknande... Inte bara ur regn-synpunkt utan även myggsynpunkt. Det är väldigt mycket trevligare att kunna krypa in i ett torrt och myggfritt tält där man i alla fall kan sitta upprätt.
 
Regn

Nja, jag har ju en stor huva på överdraget men är det hällregn så vill man helst ligga under en tät gran. Men skall det vara ultralätt så skall det. Jag har ju en hemmagjord tarp om jag vill lyxa (ca 3 x 3 m 749g ), eller ett Vaude på 2,4 kg om vi är två (1200 g var så är det bara runt 2 kilo för big three och då är det ett riktigt lyxtält)

Men nu sista tiden så har det varit andra fokuseringar, när man skall bära med sig en son så blir det andra prioriteringar. Sist så slutade det på typ 18 kg men då bar jag två sovsäckar, kläder för två vuxna + ett barn, kök, stort tält (två vuxna, ett barn, två hundar får man inte ner i ett sovsäcksöverdrag;-)

Frun bar sonen + blöjor och det räcker för henne.

Hundarna bar all mat (ca 10 kg totalt).
 
Huva har jag också men den gör det ju inte direkt lättare att byta kläder inne i sovsäcksöverdraget... För att inte tala om när man ska ta av sig regnkläderna och krypa ner i sovsäcken.
 
Alpkit Stealthy Gourdon - 465 gram
Haglöfs LIM 100 - 660 gram
Alpkit Wee Airic + Jysk cellplast - 650 gram
Alpkit Hunka Bivy - 390 gram
GoLite Poncho Tarp 2010 - 220 gram
(gött när det inte regnar i ansiktet + regnponcho på köpet)
= 2385 gram
 
Favvolista?

Med utgångspunkt från alla svaren i detta ämne så borde man kunna få fram en lista på vilka produkter som används. En topplista eller en favoritlista.

Jag är ute efter the big three, och kommer att köpa sovsäck, tält, kök. Det blir till våren 2011-års Sörmlandsledslöpningar. Jag kommer att sammanställa allting med priser och tanka upp det någonstans.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.