Vilka kartor?

  • Trådstartare aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)
  • Start datum

aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)

Gäst
Vet att det tidigare har diskuterats vilka kartor som är lämpliga att ha till långfärdscykling. Jag kommer dock inte ihåg vad ni rekomenderade. Funkar det med en bilkarta eller behövs det topografisk karta? Vilken skala behövs för att alla vägar, lämpliga för packad cykel, ska komma med? Gärna allmän info vad som man bör tänka på vid val av kartor. Helst vill man ju inte behöva köpa så många kartor, funkar en bilatlas?


/Andreas
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Bilatlas !

Hej !


Jo visst räcker en bilatlas för att hindra dig från att köra vilse men inte mycket mer. Har själv kört med bilatlas mycke och man blir väldigt begränsad till att hålla sig till de stora ofta tungt trafikerade vägarna.
Visst kan man följa även snmå vägar som inte finns på kartan men när de slutar i en återvänds gränd är det inte lika skoj att cykla samma väg tillbaka.


Kart valet är å andra sidan väldigt beroende av hur du är som cyklist. Är du en sån som cyklar så långt du kan varje dag längs de stora vägarna och slänger dig i närmaste skogsdunge när du ska sova så är bilkartan fullt tillräcklig. Men har du ambitioner att slingra dig ner längs en kust och hitta fina tält platser så är den gröna katan allra bäst.


Själv har jag ett par gånger gjort så att jag använder bilkartan till transport sträckorna och kopierar upp de delar av gröna kartan på biblioteket där jag har planerat och sova. Har fungerat bra än så länge.


Mvh Åke
 
Blåa eller gröna kartan

Min erfarenhet är att den blåa kartan (1:100 000) är mycket användbar för de flesta typerna av långfärdscykling, men att ska du utforska mindre grusvägar, är den gröna kartan (1:50 000) att föredra p.g.a. större detaljrikedom. Ska du på långa strapatsser, kan det bli väl många kartblad om du envisas med den gröna kartan.


Ps, glöm inte att plasta kartorna innan de används. Då håller de betydligt bättre.


/Niklas
 
Cykelleder

Finns det några kartor över cykellederna i västra Sverige och vet du var jag kan få tag på dem?
 
skalor

Det optimala är kanske inte att ha med sig 1:100 000 kartor förutsatt att man inte kör enbart i Sverige. Skall man ut långt blir det helt enkelt en väldig massa kartor och kartor väger. Mycket. 1:200 000 tycker jag är bra om man kör utom Norden och långt. Kör man kortare turer använder man ju givetvis mer detaljerade kartor. 1:300 000 använder jag ibland över områden som är "genompasseringsområden" om det nu finns sådana områden, alla länder borde ju vara lika intresanta. God tur! //Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
vid Vilka kedjelås går inte att ta isär efter ihopsättning Långcykling 3
PeterN Kallt och regnigt - vilka handskar ??? Långcykling 6
Albertsson Vilka månader är bäst i Afrika ? Långcykling 1
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
pher_ Vilka sälger Burley i Sverige? Långcykling 1
ebh Spinningcykel; vilka är bra? Långcykling 1
igs Vilka cykelväskor ger mest kontra pengarna Långcykling 11
stellan Hur tar jag av kransen bak - vilka verktyg Långcykling 3
yeahyeahyeah Kartor? Långcykling 3
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn Cykla Tyskland. Kartor? EURO VELO-rutter? Långcykling 5
Soffgrupp Karta/kartor för västra Arfrika Långcykling 7
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
Matilda3 Cykelkartor, vanliga kartor? + nån som vill med? Långcykling 14
Världsmästaren Skala på kartor + tyskland Långcykling 4
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
perosen Cykla i Estland? kartor Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
azur kartor östeuropa! Långcykling 12
greendanger Kartor på nätet? Långcykling 5
chrille_g Kartor Långcykling 4
nilsjohan Kartor Långcykling 7
rikard_wiberg_hotmail.com kartor Långcykling 9
NinjaNisse Tips och kartor för östeuropa Långcykling 3
mothesta Kartor? Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.