Vildmarksmässan 2005

Mellan den 15-17/4 så pågår Vildmark & Äventyrsmässan i Stockholm/Älvsjö, något som kanske många medlemmar, liksom jag själv tänkt att gå på.

Jag tycker dock att det är sorgligt att Utsidans klubbmedlemmar, alltså vi som betalar medlemsavgift inte kan få samma rabatt som massor av andra medlemsskap ger. Faktum är att Utsidans klubbmedlemmar inte har någon rabatt alls även att Utsidan.se är en samarbetspartners till mässan.

För er som är intresserade så listas nedanför entrépriser för allmänheten och sedan de medlemsskap som ger rabatt. Det är ju tur att man är med i STF också!

Entrépriser
Vuxen 120 kronor/person
Barn 7-14 år 60 kronor/person
Barn 0-6 år Fri entré
Familjebiljett (2 vuxna+2 barn 7-14 år) 260 kronor

Rabatter 30:-/vuxen OBS max 2 vuxna
Jägareförbundet
Friluftsfrämjandet
Tidningen FOTO
DN kortet
Sveriges Ornitologiska Förening
Intersport Sverige
Medmeda
Utemagasinet med talongen

GÅ 2 betala för 1 STF
 
Jojo.

Annars brukar det ju vara så att man har tre stycken "gå två betala för en-erbjudanden".

En kupong från Utemagasinet, en från STF, och en från utsidan. Trist nog kan man nog inte kombinera dom till ett gemensamt erbjudande i stil med "Gå två gratis och få betalt för en extra" eller så ;-)

Vi kan nog ordna en lite bytesmarknad med 2 för 1 kuponger här för de intresserade. Jag misstänker att de flesta medlemmar på utsidan har ett helt häfte...
 
Varför vildmarksmässan?

Nu har ju vildmarksmässan inte något bra rykte, vare sig här på utsidan eller bland bekanta som varit där. Kollar man på vad för utställare det är så känner inte jag något sug att åka dit. Ännu mindre när de tar betalt. Däremot tänkte jag sticka på Getouts "Fairenough". Om man tittar på vilka som ställer ut, föredrag/aktiviteter så verkar den mycket mer intressant. Som jag fattat det är den gratis. Verkar ha gott renommé bland de här på utsidan som varit där.

Ska bara tillägga att jag har inget med Getout att göra, har inte ens handlat där.

Ses på Fairenough!
Peter P.
 
Varför inte båda då?

Jag ska till Vildmarksmässan och kolla på lite ditt och datt och så är det flugfiskemässa åsså ju.

Mässan blir lite vad man gör den till. Det är samma sak med MC mässan. Varför åker jag 40 mil enkel resa och tittar på MC i ca 5 timmar för att åka 40 mil hem igen? (När den går i Göteborg). Anledningen till att jag åker till den mässan och till vildmark/flugfiske mässan är.

Lite av tradition, lite för att känna på grejorna, kanske hitta ett litet fynd, prata med folk och för att komma ifrån jobbet en dag och drömma att jag äger en kajak, en tältkåta, ett hilleberg, ett haglöfs och att jag avslutar dagen med ett gott hjortronvin på grythyttans värdshus.

Kanske samlar lite brochyer och tips vart jag ska turista med familjen. Finns i alla fall 3-4 föredrag jag ska gå på. Ett intressant var: HUR SKAPAR MAN EN FÄNGSLANDE BERÄTTELSE? med innehållet skådespelarna Eva Bäckman och Mia Nilsson , ger oss utifrån improvisationsteaterns grunder verktyg att tillvarata barnens lek och lust.

Med detta inlägg vill jag varken säga att mässan är bra eller dålig utan lite av vad man gör den till och vad man har för förväntningar.
 
Sist jag var på vildmarksmässan var det som om roger pontare satt sin själ i varenda monter. Bara en massa same-konst och yxkastning ("vildmark for dummies")...
Däremot var det gott stuk på flugfiskemässan som gick samtidigt. Det var god kvalitet på utställarna och det gick att göra ordentliga fynd. Mäss-priser brukar vara ganska förmånliga och dessutom brukar förhandlingarna likna mer en maroccansk mattaffär där budgivningen är en grundpelare. Jag lyckades förhandla mig till en finfin RST klinga som skulle kostat minst det dubbla i butiken. Åk alltså dit om du är sugen på flugfiskeprylar och teambuilding-mässigt äventyr.

/Sulan
 
samme83; sa:
Sist jag var på vildmarksmässan var det som om roger pontare satt sin själ i varenda monter. Bara en massa same-konst och yxkastning ("vildmark for dummies")...

De måste ju sälja till de som inte redan är frälsta. Sen är det väl inte "Vildmark for dummies" man får ta det för vad det är. De måste också överleva speciellt nu när regeringen ska höja tursitmomsen (byt regering nu!)

Däremot var det gott stuk på flugfiskemässan som gick samtidigt. Det var god kvalitet på utställarna och det gick att göra ordentliga fynd. Mäss-priser brukar vara ganska förmånliga och dessutom brukar förhandlingarna likna mer en maroccansk mattaffär där budgivningen är en grundpelare. Jag lyckades förhandla mig till en finfin RST klinga som skulle kostat minst det dubbla i butiken. Åk alltså dit om du är sugen på flugfiskeprylar och teambuilding-mässigt äventyr.

/Sulan

Jo vi som redan är frälsta kan kanske göra ett fynd. Själv är de som jag skrev föredragen och kanske något ny rolig pryl men mest letar jag efter en hatt i skinn. Det är grymt svårt att hitta om man inte åker på mässan. Man får helt enkelt plocka russinen ur kakan och köpa "pontare stuket" för vad det är. :)
 
Mässan är trots allas gnäll mest för nybörjare som vill flanera i olika tur tips och stugvandringar. Tror att den ruttinerade "ute" männsikan är medveten om det.. Tycker det är bra att mässan finns så det kommer in lite "friskt" blod till ute livet.
 

clindh

Forumvärd
Nu har vi fixat rabatt - 30 kr på inträdet - för våra betalande klubbmedlemmar. Visa ditt medlemskort i entrén.

I år har Utsidan ingen egen monter, vilket vi haft de senaste 5 åren. Det är kul att ha monter men också slitigt så i år tar vi en liten paus, och skall istället besöka mässan och ta oss tid att kika på allt - något som man inte får tid till när man själv ställer ut.

Att man tagit in Flugfiskemässan tycker jag är ett klart lyft.
 
Boulder SM

Personligen ska jag gå pga boulder sm som kommer att hållas på vildmarksmässan under lördagen och söndagen. Very nice
 
Själv hoppas jag att Moskoselkåtan, numera Tentipi, är där så jag kan kolla in deras nya varianter. Scouternas kokkaffe och traditionsenlig älgkorv tänker jag inte heller missa:) Krämarna har med tiden blivit fler, men trots att mässan enligt bl.a. mig lämnar mycket i övrigt att önska så brukar jag finna något intressant/kul.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Själv hoppas jag att Moskoselkåtan, numera Tentipi, är där så jag kan kolla in deras nya varianter.

Raskesven

TenTipi Monter C22:41
Beskrivning:
Vårt kära gamla namn Moskoselkåtan har vi nu ändrat! Tentipi uttalas med en svag betoning på det första i-et, vilket slätar ut de båda huvudbetydelserna och skapar ett nytt begrepp. Namnet uttrycker därmed vårt signum: en sammansmältning av det bästa hos två hitills vitt skilda världar, tältets (tent) och tältkåtans (tipi).

Se årets stora nyheter:
Vagge Tentipi & Nibba Tentipi, två nya lättviktstältåtor med nya material och vikter från 2,4 kg för tältduken.


Själv ska jag också spana in den montern, älgkorven och jag hoppas att grythyttan har provsmakning av deras suveräna Hjortonvin. (går bra ihop med korven) :)
 
Boulder ja... det är ju även märkligt att man inte får inträdesrabatt som medlem i en klubb som är ansluten till SKF...
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.