Vildmarksledens smultronställen?

Vi är två som tänker gå Vildmarksleden (Hindås-Skatås) 12-14 maj, som en försmak på sommarens vandring i Sylarna-området. Finns det några tips på finfina tältplatser?
 
Vildmarksleden-Västergötland

Hej,

när jag gick den tältade vi vid norra stranden till Hornasjön. Då var det en riktigt fin plats men dom kan ha kalhuggt där sedan dess så nu är jag osäker. På min karta är det markerat ett vindskydd men det hittade åtminstone inte vi...

God tur
Micke
 
HAJKer; sa:
Vi är två som tänker gå Vildmarksleden (Hindås-Skatås) 12-14 maj, som en försmak på sommarens vandring i Sylarna-området. Finns det några tips på finfina tältplatser?
Jag tyckte att Vildmarksleden var ganska menlös. Mest bruksskog och leden var märkligt nog dragen nära flera sjöar, men tillräckligt långt ifrån så att man inte såg dem.

Bohusleden i Svartedalen norr om Kungälv är enligt mig ett betydligt trevligare alternativ.
 
[/QUOTE]Jag tyckte att Vildmarksleden var ganska menlös. Mest bruksskog och leden var märkligt nog dragen nära flera sjöar, men tillräckligt långt ifrån så att man inte såg dem.

Bohusleden i Svartedalen norr om Kungälv är enligt mig ett betydligt trevligare alternativ. [/QUOTE]

Håller absolut med att vildmarksleden är lite färglös, Bohusleden med etappen grandalen-bottenstugan (8-10km) är fin med en bit djup urskog och en fin utsiktplats över svartedalen. Ca 35 min med bil från Göteborg till Grandalen.

[Ändrat av Leo_73 2006-05-06 kl 12:24]
 
Håller med om att Vildmarksleden är för mjäkig. Gick där i helgen och blev besviken över den mesiga dragningen. Området har potential men vad hjälper det när de har lagt leden på befintliga skogsvägar? Döpte om den till landsvägsleden.

Det står i ledbeskrivningen att man kan gå hela leden (38,5 km) på 8-9 timmar vilket låter otroligt men efter helgens vandring verkar fullt genomförbart eftersom pga den alltför snälla dragningen.
/Anders
 
Norr Svartedalen

Jag tyckte att Vildmarksleden var ganska menlös. Mest bruksskog och leden var märkligt nog dragen nära flera sjöar, men tillräckligt långt ifrån så att man inte såg dem.

Bohusleden i Svartedalen norr om Kungälv är enligt mig ett betydligt trevligare alternativ. [/QUOTE]

Håller absolut med att vildmarksleden är lite färglös, Bohusleden med etappen grandalen-bottenstugan (8-10km) är fin med en bit djup urskog och en fin utsiktplats över svartedalen. Ca 35 min med bil från Göteborg till Grandalen.

[Ändrat av Leo_73 2006-05-06 kl 12:24] [/QUOTE]

Jag tror du missat något om du stannade vid Bottenstugan. Norr ut har du en sträcka till vindskyddet mellan Stora Hästevatten som också till större delen går genom reservatet. Hästevatten är en bra rastplats med ett nytt vindskydd. Tyvärr ställde man det nere på flatan och lät det gamla stå kvar på kullen ovanför.

Etappgränsen ligger vid Lysevatten några kilometer norr ut. Sträckan förbi Västerlanda är väl ingen höjdare men genom skogen till djupevatten och vidare till Hasteröd är intressant. Kanske lite mycket grusväg och skogsbruksväg men det överlevar man omdet är solsken och varmt :)
 
Nu känner jag att det är lite negativt här

Jag kan helt och hållet hålla med ovanstående talare om att Svartedalen är mycket finare än Vildmarksleden totalt sett, men det finns ett par riktigt fina avsnitt lite här och där. Efter att leden delar sig och Bohusleden går norrut har jag för mig att det är väldigt fint i någon mil eller så. Men ju närmare Hindås man är desto tråkigare blir det, och sista milen eller så får man ta som en transportsträcka.

Jag har fått förklarat för mig att Vildmarksleden går där den går eftersom det är lagd efter en "uråldrig" farled från inlandet till kusten. Farleden är så gammal att man inte vet när den började användas, men det skall enligt samma uppgiftlämnare ligga flera fornborjar längs leden (dessa är dock så svåra att se att man måste ha någon med sig som kan peka ut dem). Leden skall under tidigare epoker ha varit något av en motorväg och om man tittar noga kan man se spår i form av stenbeläggningar och annat från svunna epoker.

Jag kan ärligt säga att jag inte är någon expert på försvensk historia i Västra Götalandsregionen, men jag vet att det pågår/eller har pågått arkeologiska undersökningar i anslutning till leden just på grund av detta.

Klart är dock att vindskydden suger och att leden är dåligt underhållen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.