• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vildmarksleden (hindås-skatås)

Stormvarning 1 som ligger på västkusten nu jobbar till vår fördel. Det dåliga vädret som SMHI trodde skulle komma lördag morgon kommer nu redan fredag kväll eftersom blåsten driver det framåt fortare. Därmed blir det troligen fint väder på lördag.

Nu är det dock dåligt väder på söndagmorgon enligt prognosen så får hoppas det inte hinner blåsa in över lördagen.

Nils Ericsson absolut senast 07.27 nu då. Jag kommer försöka vara där redan 07.15 och kommer sitta vid bänkarna där Röd Express går. Vi kommer nog känna igen varandra om det inte skulle råka vara en vandrarkonferans i stan. Tror inte det sitter så mycket folk med vildmarksutrustning så tidigt på stationen.
 
Jag ska också försöka vara där 07.15, inte med så värst mycket utrustning men med ett par Meindl-kängor på föttera i vart fall och massäck i en ryggsäck på ryggen :)

Jag hittade en karta över Vildmarksleden i en låda därhemma. Där står att 8-9 timmar är en rimlig tid om man ämnar gå hela sträckan (38,5 km) så jag tänkte försöka med det och därmed inte sova över i skogen.

Det vore kanske bra om vi kunde utbyta telefonnummer?
 
Vi sover under tarp och målsättningen är att få igång en eld och på söndag förmiddag kan vi röra oss mer fritt om du vill mot lämplig hållplats hemåt.

Kommer ni sova i närheten av något vindskydd, eller har ni möjlighet att få plats med en till? Är lite sugen på att sova över ute, men har varken tält eller tarp här... annars får det bli en dagstur.

Hur är det med dricksvatten längs leden? Finns det ställen man kan få tag i det, eller behöver man ta med sig från start?

/Mattias
 
kim..

Hallå allesammans..

Jag har förväxlat dag mot all förmodan och kommer inte att kunna hänga med imorgon..

Tackar niklas så hjärtligt att han tagit på sig rollen som guide och med det önskar jag ett roligt äventyr..

Mvh kim..

P.S rapportera hur ni har haft det D.S
 
Så vilka blir vi? Jag kommer att vara vid Röd Express på NE-terminalen imorgon 07.15 om vädret inte är helt galet. Niklas har skrivit att han ska vara där. Mattias O verkar vilja haka på. Fler?

Ratfink, det blir säkert fler turer. :)

Jag kommer ta med mig kaffe i termos och vatten, vet inte om det finns att hämta i naturen på något smidigt sätt just där vi ska gå eftersom jag aldrig gått där förr.
 
Mattias O: Jag vi kommer sikta på vindskydd, finns två lämpliga så det blir beroende på vad klockan är vilket vi går till. Så liggunderlag och sovsäck borde funka fint.

rimn: Jag, sneglen33 och Gidenstam är helt säkra så det blir garanterat av hursomhelst.

Jag kommer ha med mig en liter vätska (0.5 dricka / 0.5 vatten) .. sist jag gick leden var det sommar och då drack jag friskt ur både bäckar och sjöar utan problem.
 
SMHI lovar rusk på lördag kväll. Vi kommer nog sikta på att ta oss upp till Torpet Freden och sova i deras utmärkta vindskydd med plats för minst 6 personer. Tar med ytterligare en presenning och skruvar för att kunna skydda ingången mot regn i fel vind. Så om ni planerar att sova över finns det nu gott om plats.
 
Det är kanske ingen som kollar här innan imorrn, men ändå :)

Jag såg nyss att ni ska ut imorgon, låter som en trevlig tur. Vaknar jag i tid så hänger jag med, ska egentligen bära ett flyttlass imorgon men det här låter bra mycket trevligare. Har lite tunt med käk här hemma till matsäcken, får rota lite och se vad jag hittar.

Ses imorrn, kanske...
 
Det var kul att det blev så många som följde med ut! Och en rejäl tur blev det, drygt 10 timmar från vi startade vid Hindås så traskade jag in genom dörrn i Björkekärr. Jag kan glatt erkänna att det kändes ordentligt idag i benen, både på badmintonen och sen innebandymatchen :p

Hur gick det för er som stannade ute över natten?
 
Tackar för trevlig tur igår!

Jag har lagt upp några bilder...
http://www.utsidan.se/albums/admin/view.htm?ID=5051

Vi blev 7 personer till slut; 3 som gick hela leden Hindås-Skatås över dagen, 3 som avvek vid Maderna och gick vidare efter Bohusleden till torpet Freden (Jonsered) för att sova över i vindskydd... och så jag som gav upp i Furulund. :)

Förutom en liten sektion av leden som var totalt sönderkörd av skogsmaskiner så var det en bra vandring. Lite isigt och blött/lerigt på sina ställen, men det får man ju räkna med så här års.
 
Tack för en trevlig tur. Även vi som övernattade i vindskyddet överlevde. Efter längre rast och middag vid Råjult, fortsatte vi mot Torpet freden med förnyade krafter. De sista kilometerna i mörker och brant uppförsbacke var sega. Väl frame vid Torpet freden blev det byte till torra kläder och påbylsning av förstärkningsplagg. Kvällen avslutades med korv och becon grillning.
För att vakna till en mysigt snöfall. Så ja nu är årets första utenatt avklarad, skönt. Vi syns i skogen en annan gång och tack för de fina bilderna.
/Hans
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.