viktväst

Halloj
Funderade på om man skulle lägga till viktklättring i träningsprogramet. Har prövat med hantelvikter inknytna i selen men precis som det låter blir det ganska otympligt.
Har gjort en liten sök efter viktvästar men förutom att de verkar va dyra verkar dom flesta inte ta mer än 7-10 kg i vikt (skulle vilja kunna komma upp i minst 20).
Tänkte även att man kanske skule kunna köra med dykbälte eller göra nån egen konstruktion av något.

Nån som sitter och trycker på erfarenheter av detta?
 
hahaha

Jag vet, jag vet!!!

20 kg- det är ju ungefär en knatte det!! Låna en på deras träning o använd som ryggsäck! Och traversera omkring lite längst ner på boulderväggen. Bygg en "viktbana" med snälla grepp så inte fingrarna tar stryk! (Och så att knatten inte behöver va orolig!) Jihoo- ha en tävling vettja, med olika par! Utmana en förälder!

(Jag hoppas att jag inte får skit för att riskera barns väl och ve. Nej, jag vill inte att nåt barn ska göra illa sig. Men också- om sanningen ska fram- jag har inte tänkt igenom det här ordentligt. just nu verkar det som en bra idé, men ska fundera lite till)

Eller! Om du nu måste konstruera nåt (halva nöjet?)- kan du inte använda nåt likande såna ärtpåsar man hade i skolan? Hyfsat bekvämt i en ryggsäck?

Vilka machoförslag, va?! =)
 
Ryggsäck fungerar väldigt bra! Men då försvinner ju nöjet med att bygga nått... Det kan ju va en bra idé att träna vanlig klättring med ryggsäck som träning för alpina turer.
 
Min erfarenhet av att träna med ryggsäck som extra vikt är att tyngdpunkten blir helt fel och man belastar således inte musklerna på samma sätt som när man klättrar utan ryggsäcken. Bäst tycker jag är en viktväst som sitter tajt och fördelar extra vikten mellan ryggen, sidorna och magen. När jag kör pullups så tycker jag det fungerar bäst med vikter som hänger i en slinga från selen.

Länkar:
http://www.motion.se
http://www.casallproducts.com
http://www.sporttema.se
 
alzheimers; sa:
Halloj
Funderade på om man skulle lägga till viktklättring i träningsprogramet. Har prövat med hantelvikter inknytna i selen men precis som det låter blir det ganska otympligt.
Har gjort en liten sök efter viktvästar men förutom att de verkar va dyra verkar dom flesta inte ta mer än 7-10 kg i vikt (skulle vilja kunna komma upp i minst 20).
Tänkte även att man kanske skule kunna köra med dykbälte eller göra nån egen konstruktion av något.

Nån som sitter och trycker på erfarenheter av detta?

Spontant så undrar jag lite vad målet med din träning är. Att få ökad belastning torde vara din idé men vad är det exakt du vill få ut?
Generellt så skulle jag inte rekommendera träning med viktväst, av skälet att det oftast är en dålig lösning för att bli en bättre klättrare.
Det är oftast de tekniska kvaliteterna som är den springande punkten, inte ren styrka och ökad belastning kommer med största sannolikhet befästa den dåliga tekniken, inte förbättra den.
Detta gäller alltså i sportsammanhang.

Om du vill bli stark för att orka bära mer, motsvarande ryggsäck på långturer, så klättra med ryggsäck med vikt, men du kommer sällan klättra så brant på långtur som du gör inomhus, vilket gör att träningen förmodligen kommer att kännas irrelevant.

Om det nu är för sportsammanhang du tränar så menar jag rent konkret: skit i västen om du inte ligger runt svårigheter kring 7c och uppåt. Träning med väst kommer inte ge dig något mer än onödig styrka och dessutom är skaderisken betydligt större. Om du nu vill testa med väst så kör med lätta vikter om ca 5-10%(max!) av din kroppsvikt. Fingrarna har ofta nog med problem att bära belastningen från kroppsvikten så lasta ej för mycket.

Lycka till å kör hårt..... men klokt :D
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.