Vietnam

Har inte cyklat just i de länderna, Anders. Men jag anser att jag har bra koll ändå.

Jag skulle nog ha skippat vietnam. Det enda jag hör om landet när det kommer till cykling är den stenhårda trafiken...

Jag skulle ha cyklat ifran Hong-kong till Yunnan rovinsen där jag skulle ha svängt söderut genom Laos till Kambodja till Thailand. Tror Hong-Kong---Vietnam inte är en höjdare heller. Men å andra sidan så ska det finnas en schysst väg mellan Vietnam (nordligaste) och Laos som går över rel. höga bergspass.. Men av de länder du nämner så tror jag den roligaste cyklingen finns i kina (Yunnan) samt laos.

mvh Lars
www.lostcyclist.com
 
Ang Vietnam

Låter som du har en trevlig tur fram för dig!
Det Lars skrev är nog även min uppfattning även om den intensiva trafiken håller sig mest på highway 1och runt storstäderna. Gjorde bla en rundtur genom Thai-Lao-Viet-Kamb och efter att cyklat hw1 från DMC till Saigon just före nyårs firandet när ca 40 miljoner Vietnameser är på väg hem är jag lite allergisk mot buss och lastbils tutor! ;)
Min Singapore-HK resa året efter gick därför genom Thailand - norra Laos istället. Håller du dig ifrån större städer är prisnivån låg och människor genuina! Går att hoppa på långtailbåtar på floderna om du tröttnar på att trampa och vill nå mer avlägsna delar. Önskar att jag följt gränsen till Burma då det skall vara fint. Man har iofs nu öppnat några gränspassager mellan norra Laos och Vietnam som också vore intressant att cykel på så kolla det.
Nåde inte HK då det var en sars-epidemi i södra China och jag fick rapporter om att området var stängt. Så jag tog en usel väg från gränsen mellan Laos och China upp till Kunming. Vägen finns beskriven här: http://www.mark-ju.net/
Rekommenderas ändå då området är fullt olika etniska grupper, terrassodlingar och vackert belägna byar. Hör gärna av dig och berätta hur det går eller är något du undrar över!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salgo601 Vietnam Långcykling 2
saclawes Vietnam, Kambodja, Laos och Velotraum Långcykling 7
jmlove Biking Vietnam Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.