Vidvinkel eller väderskydd? - Kompaktkamera

Jag tittar på kompaktkamera med 7 MP eller mer och funderar på vilken egenskap jag kommer ha mest nytta av...zoom, väderskydd eller vidvinkel.

Först tänkte jag absolut väderskydd och gärna zoom men så hitta jag några kompaktkameror med 28mm vidvinkel... då blev det genast svårare.

Några synpunkter från de som fotar mycket med kompaktkamera? Vad saknar ni mest när ni är ute?
Skulle ni ge er högra arm för en vidvinkel eller 2 x extra optisk zoom? :)


De kameror jag tittat på hitentills är:
Olympus mju 750, 7MP, väderskyddad, 5 opt.zoom (motsvarar 35-180 mm), mekanisk bildstabilisator. Har fått sådär betyg för själva bilden.

Olympus mju 1000, 10MP, väderskyddad, 3 opt.zoom (motsv. 35-105). De har sumpat zoomen till förmån för bättre bild.

Canon IXUS 850IS, 7MP, 28 mm vidvinkel, 3.6 opt.zoom (motsv. 35-114), optiskbildstabilisator, optisk sökare (man kan ha LCD:n avslagen). Bra betyg på bild och funktion men saknar väderskydd.

Kamerorna ligger i ungefär samma prisområde.
 
jag har både olympus och canon i kompaktmodell.. generellt för olympus är att dom är låångsamma och tar dåliga innomhusbilder men är tåliga som attan, canon är snabba som blixten och dom använder sd minnen som är nästan gratis..
 
Jag köpte en ny kamera i februari i år. Det första kriteriet jag ställde på den nya kameran, var att kameran skulle ha ”vanliga” batterier som inte kräver en 220 VAC laddare, som min ”gamla” Canon IXUS.

Jag köpte en Canon Powershot A620 som det än så länge finns det extra tillbehör till, som en 0,7 ggr vid vidvinkel, en 1.4 ggr zoom och undervattenshus om andan faller på. Men det gäller nog att passa på, för när en kamera utgår redan efter 1 år så dröjer det nog inte länge innan även tillbehören utgår.

Nu finns inte Canon Powershot A620 längre, men genom att läsa datablad skulle jag först kolla Canon Powershot A710 med 6 ggr zoom och optisk bildstabilisator (det kliar i prylfingrarna). Det ska även till A710 finnas vidvinkel- och telekonverter och undervattenshus som tillbehör.

Per Brune
 
Jag körde tidigare med en analog kompaktkamera, Olympus mju zoom, 38-140 mm "all weather". Saknade ofta bättre vidvinkel på den.

Nu har jag en digital, Olympus mju 700,"all weather" motsvarar 37-111 mm, 7,1 mp. Har ju digital zoom också. Lite men inte mycket bättre vidvinkel. Saknar vidvinkeln på den också, men ännu mer saknar jag ett titthål, sökare, (amatör:) ), dvs. att man måste använda displayen när man fotar. Syns dåligt när det är ljust. Drar nog batterier också. Ca. fem dygn räcker de uppladdningsbara Lithiumbatterierna. "All weather" funkar dock. Har aldrig fått in fukt i någon av kamerorna.

Min nästa kompaktkamera har bättre vidvinkel, är väderskyddad och är inte beroende av displayen för att se vad som fotas. Givet det får jag ta den kamera som har bäst zoom.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-12-03 kl 21:24]
 
Framförallt måste en digital kamera vara snabb mellan avtryck och exponering annars kroknar du.
Vidvinkel behöver du för annars får du inte med alla 5 i tältet...Sträva mot 90 grader.
Vädertålig måste den vara för annars har du bara släpat på ett sänke.
Genomsiktssökare bör den ha för att kunna spara på batterierna som du behöver minst två av liksom minneskort...
Lättast är en väderskyddad analog kamera! Den är oftast snabbast oxså.

Go tur
 
Mycket svårt

att välja i det här segmentet. Tyvärr så verkar de objektiv som kan zooma till motsvarande 28 mm vidvinkel vara generellt något sämre skärpemässigt.

Jag vill ha genomsiktssökare då jag tycker att det är lättare att hålla kameran stadigt när jag håller den mot ansiktet.

Vädersäkerhet prioiterar jag ned. En bra väska behöver man i alla fall för att förvara kameran någorlunda rep och stötsäkert. Stänker det mycket så får man droppar på linsen och då blir bilderna hur som helst sämre än med torr lins.

Bra omdömen med testbilder finns på dessa kameror på Cyberphotos hemsida. http://www.cyberphoto.se

Canon Digital Ixus 900Ti verkar intressant i varje fall när man läser om den.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-12-04 kl 12:29]
 
Re: Mycket svårt

thureb; sa:
att välja i det här segmentet. Tyvärr så verkar de objektiv som kan zooma till motsvarande 28 mm vidvinkel vara generellt något sämre skärpemässigt.

Jag vill ha genomsiktssökare då jag tycker att det är lättare att hålla kameran stadigt när jag håller den mot ansiktet.

Vädersäkerhet prioiterar jag ned. En bra väska behöver man i alla fall för att förvara kameran någorlunda rep och stötsäkert. Stänker det mycket så får man droppar på linsen och då blir bilderna hur som helst sämre än med torr lins.

Bra omdömen med testbilder finns på dessa kameror på Cyberphotos hemsida. http://www.cyberphoto.se

Canon Digital Ixus 900Ti verkar intressant i varje fall när man läser om den.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-12-04 kl 12:29]

Har tänkt lite i samma banor, både IXUS 850 och 900 har fått bra recensioner, 900 fick till och med "Toppklass" Cyberphoto, och i övrigt har båda kamerorna genomgående bra resultat i de tester jag hittat på nätet.

Dock kvarstår frågan om vidvinkel.
Här är länkar till testbilden med vidvinkel på Cyberphoto
IXUS 850 7MP, 28 mm vidvinkel
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/ixus850/IMG_0034.JPG

IXUS 900 10MP "vanlig" 35 mm
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/ixus900/IMG_0017.JPG
 
Vidvinkel...

Jag skulle ge min högra arm för vidvinkel på en kompaktkamera. Detta eftersom jag tar mest bilder på mitt sällskap när det handlar om en kompaktkamera. Då är det som tidigare sagts kul att få med alla i tältet.

Den vänstra armen skulle jag som Per säger ge för möjligheten till vanliga AA-batterier.

Väderskydd tycker jag inte är så nödvändigt. Är det regn i luften tar jag inte fram kameran utan att på något sätt skydda den eftersom jag vill inte få regndroppar på linsen och därmed förstöra bilden. Möjligen kan det vara bra ur kondenshänseende, men stoppar man kameran i en tätslutande plastpåse innan man tar in den och låter den värmas upp sakta i sin väska efter en kall tur ute så är det oftast inget problem.

Köper du en 7 MP-kamera (och dessutom kanske med bildstabilisering) har du lite marginal att digitalt zooma i datorn efteråt och på så sätt kompensera för avsaknad av längre brännvidd.

mvh
Håkan Åkesson
 
Har en kamera med lång zoom, har för mig att att den motsvarar 35-380 mm (eller kanske 38-380).

Sökte rätt mycket efter en kamera med kortare brännvidd i kortaste läget.

Att ha 380 mm är rätt grymt, men funkar ju å andra sidan sällan på fri hand.

Att ha en fuktskyddad kamer är inte fel, men den ska nog vara vattentät för att åtminstone jag skulle göra så mycket större skillnad på hur jag hanterar kameran i fuktiga situationer.

Batterier är ju i princip en prisfråga, vill man så kan man ju köpa fler originalbatterier och ha dem med sig. Visst, att kunna köpa AA-batterier hux flux är smidigt, men det innebär å andra sidan att kameran är mindre smidig.

En vidvinke, och då talar jag om 28 mm eller kortare vore ju guld värt. Kan ju konstatera att jag med min 38-380 zoom tar 95% av bilderna i kortaste läget. Att ha under 30 mm, kanske 20 vore ju detsamma som att ett antal bilder plöstsligt skulle bli möjliga - som man i dagsläget får hoppa över.
 
Vidvinkel

är trevligt det håller jag med om. Det finns en del bildidéer som ger bra fart och närvarokänsla med 28 mm eller kortare brännvidd i 35 mm småbildsformatet jämmfört med motsvarande bilder i längre brännbvidder. Men alla 35 mm småbildsobjektiv jag ägt har varit flera klasser bättre optiskt än mina 28 mm och kortare gluggar.

Zoomobjektiv är på flera sätt kompromisser. Jag är beredd att offra motsv 28 mm vidvinkel på en digitalkompakt för att få bättre egenskaper i skärpa och ljusstyrka i det övriga brännviddsområdet.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filip_a hur mycket är mitt vidvinkel objektiv värt? Fototeknik 19
pjurka Vidvinkel för Nikon? Fototeknik 0
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
Fotostativ - lätt, billigt, stadigt, omöjligt eller Fototeknik 2
LinneaK Sigma eller tamron? Fototeknik 4
flanell fast eller utskjutbart obejktiv? Fototeknik 1
alicia_95 USB- Kabel trasig.. eller ? Fototeknik 6
Magdafjäll Sony Alpha A350 eller Nikon D80?? Fototeknik 6
galactica Svart eller vit bakgrund? Fototeknik 5
Razzle-Dazzle Köpa ny kamera i usa eller ej? Fototeknik 5
liiini ja eller nej?! Fototeknik 5
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
L.A. Olympus eller Pentax Fototeknik 6
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
bjonil Ny eller begagnat? Fototeknik 10
Strmbrg Tekniken eller fotografen? Fototeknik 29
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
granbom Ljusstarkare eller bildstabilisator Fototeknik 42
MikaelK Kompakt eller system? Fototeknik 11
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
anderswallander Pentax Optio 555 eller Olympus MJU 400 Fototeknik 3
krippa81 Negativ eller Dia ? Fototeknik 36
Fredrik2 200-film eller 400? Fototeknik 9
ThomasRaden 25 eller 50 ISO negativ film Fototeknik 3
Svartkjelen Knäppa med svart/vit film - svårt, eller? Fototeknik 5
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
jonzzon Advantix eller Ixus ? Fototeknik 0
Afeija zoom- eller fast obejtiv? Fototeknik 10
n_zackrisson Bröstväska, LowePro eller Ortlib? Fototeknik 4
Mirazo 50 eller 105 macro Fototeknik 16
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
Marcand Dia eller neg film Fototeknik 10
robocop Filter eller ej! Fototeknik 9
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
smurfen Aftonbladet eller Expressen..... Fototeknik 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.