videokamera i usa

Hej!
Skall till usa under våren och såg att videokameror var kraftigt billigare där.
Modellerna heter dock inte exakt samma som de europeiska. Varför? Är det nån skillnad??
Minns att förut hade dom NTSC och vi hade PAL systemet, så man fick ha en konverter för att se med amerikansk VHS i europa.

Nån som vet?? Förrstn, vet nån om det är nån skillnad på digitalkamerorna? Där borde det ju inte kunna vara nån skillnad tycker man.

/Jesper
 
PAL

Gäller om du skall visa direkt på en svensk TV. Troligen?? går det att gå omvägen via att bränna en DVD på en dator med ursprungs mini-DV band från en NTSC-kamera men jag vet inte det.

Du skulle kunna kolla på nätet om de kameror som direkt spelar in på DVD finns i PAL resp NTSC-varianter.

Sen finns kanske ett problem med regionbundna DVD-spelare också.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-03-28 kl 10:05]
 
Åtminstone för länge sedan när jag läste lite TV-teknik på gymnasiet ansågs NTSC stå för "Never The Same Colour"! Bättre att köpa PAL-apparat i Europa trots priset.

Min 10 år gamla tv kan visa NTSC så det borde inte vara något problem med nya.

Per
 
Om du ska köpa så kontrollera att transformatorn klarar 50Hz frekvens på strömmen också, de kör med 60Hz i USA om jag inte missminner mig. Tror dock de flesta trafos idag klarar både 50Hz/60Hz.

Mvh
/ Fenris
 
PAL-systemet har 625 linjer, NTSC 525. PAL har alltså lite högre upplösning.

PAL har 50 Hz delbildsfrekvens, NTSC 60. NTSC är alltså lite mer flimmerfritt, men med platt-tv och 100 Hz-apparater har det ingen betydelse. (Knappast med vanlig tv heller...)

Den stora skillnaden ligger i hur signalen ser ut. TV-bilden är RGB som datorskärmen, men i TV-sändningen används ljushet, färgton och färgmättnad. Ljushet är den vanliga svartvita signalen. Därför kan en svartvit tv ta emot färgsändningar. Färg överförs som en underbärvåg där mättnad representeras av amplituden och färgton av fasläget. Fasläget är mycket känsligt för störningar. Därav NTSC -> "Never the same colour". I PAL (phase alternating line) fasvänds färgsignalen för varannan linje och sen tar man genomsnittet. Då kompenseras de flesta störningar och färgerna blir vad de ska vara. Om detta sen har någon praktisk betydelse när man kopplar ihop video och tv med en meter kabel vet jag inte.

Men jag skulle ändå inte köpa en NTSC-video med tanke på alla (eventuella) kompatibilitetsproblem.

Tekniknörden Per som har tråkigt på jobbet :)
 
Men är inte mini-DV samma sak oavsett land?

Jag har fått för mig att det är först då man ska föra över filmen från band till dator för redigering som det brukar vara valbart om man ska jobba med NTSC eller PAL.

Ska över till USA nästa vecka och tänkte titta litet på kameror, så ett klargörande från något ess vore tacksamt.

/torbjörn
 
Hej,
Köp inte en videokamera för enbart NTSC om du tänker använda den här i PAL-regionen.
Bättre då att leta upp en kamera som klarar båda systemen i så fall. Fast det bör gå att hitta PAL-kameror i USA också. Kolla hos B&H i New York eller på nätet. De har nästan allt på lager.
Lycka till!

PS. Att NTSC kör 60 Hz och PAL 50 Hz beror inte på att amerikanarna ville ha det mer flimmerfritt. Det blev bara så pga nätspänningen. Det var enkelt att fixa synkroniseringen genom att använda nätet som referens och här kör man 50 Hz och där 60 Hz.
 
Att man valde 50 resp. 60 hz beror på nätfrekvensen men inte för att synkronisera till den utan ävan där för att minska störningar. Här pga interferens mellan bildväxling och nätfrekvens. Om "jättefabriken Allan" får nätfrekvensen att gå ned till 49,9 hz i en stad och tvsändaren ligger kvar på 50 hz skulle det ju inte fungera.

Eller???

Hur som helst så är ju det genomgående rådet att köpa en PAL-kamera.
 
nu vet jag

Det är inga problem att köpa videokamera i usa förutsatt vissa saker:

För att spela upp direkt från videokameran krävs en teve som klarat multisystem, vilket i princip alla vettiga teveapparater gör idag, framförallt alla platta teve.

Om du vill redigera i datan och bränna på DVD skivor så behöver du även där en DVD spelare som klarar NTSC. En regionsfri DVD spelare som klarar NTSC kostar under 400 spänn på netonnet.
Om man inte vill köpa en ny DVD spelare, kan man i många videoredigeringsprogram konvertera NTSC till PAL, det tar dock tid och du tappar lite i kvalitet. M.a.o det är värt att skaffa en regionsfri DVD spelare.

Det finns spänningsadaptrar att köpa för några hundralappar som funkar bra.

Enda nackdelen är om nån kompis skall kolla på filmen och inte har ntsc kompatibla grejer. Då ser han på svartvit film istället!


[Ändrat av Trötter 2006-04-28 kl 15:13]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.