Vattenrening + Vattensäck & Vätskesystem = Kaos?

Har försökt begripa mig på vilket vattenreningssystem man ska använda och då även i kombination med vattensäck och eventuellt vätskesystem. Kanske någon själ som kan hjälpa mig...

Vi är 2 vuxna, 2 barn. Kommer att campa i mälardalen framöver och även fjäll 3 säsongs.
Mitt dilemma är kombinationen och hur man ska välja i denna djungel...

- MSR Miniworks EX. Verkar intressant. Lite stor. Långsam. Keramiskt och kolfilter vilket kanske är ett plus. Passar tydligen bara till Nalgene och till ex MSR Dromlite och Camelback - men inte Platypus eller Osprey.
- MSR Hyperflow. Himla snabb pumpning - men inget kolfilter.
- Katadyn Vario - påminner mer om MSR - men använder filter och inte keramiskt filter? Klarar bara ner till 0.3 µm och inte 0.2 µm som MSR produkter. Klarar både Nalgene och "annat" - men det är inte riktigt klart vilka vattensäckar som klaras av.
- Katadyn Hiker Pro - långsam för 4 personer. Men lätt att koppla till vätskesystem?

Min grundtanke är att var och en av oss vuxna har en treliterssäck eller dylikt. Lätt att fylla. Eventuellt som vätskesystem då det underlättar användningen kanske? Samtidigt vill jag inte råka ut för läcka och vad jag förstått så är camelpack lite känsligare då vätskeslangen träs på och inte knipsas fast. Eventuellt kan man ha någon extra Platypus Softbottle. Men helst vill jag undvika fasta och hårda flaskor. En styv flaska var (med Nalgene fattning) kan vara OK per vuxen. Men vill helst slippa en massa skrymmande flaskor.

Hur gör ni? Vilket vattenreningssystem använder ni och till vilket vätskesystem kopplar ni detta? Hur gör ni när ni är ute på långfärd?
Bör man ha kolfilter för att ta bort dålig smak och delvis kemikalier? Då kanske MSR Miniworks och eventuellt Katadyn Vario är att föredra?

Stort tack för all hjälp jag kan få.
 
Jag har en Katadyn Vario som jag skruvar på Nagleflaskan och ska jag fylla på nån annan flaska som inte går att skruva fast så använder jag den med följande slangen.
Vattenrenaren är helt suverän för det blir drickbart från vilken sjö eller bäck som helst, jag har aldrig mått dåligt i alla fall. Är vattnet riktigt skitigt så blir det en liten missfärgning och det kan även både smaka och lukta lite, men som sagt jag har aldrig blivit dålig.
Ett mycket bra köp då jag slipper att släpa med mej litervis med vatten hemifrån.
 
Tack för svar.
Vet du om Katadyn Vario har slang som passar till vattensäck - typ Platypus eller till och med till en vanlig flasköppning?
 
Slangen är en vanlig gummislang som man stoppar ner i flaskan eller vattenpåsen, så den passar till allt. Det följer med nån liten klämma att fästa på slangen som håller den fast i flaskorna.
 
Jag har en Katadyn Hiker Pro och använder den på Nalgenes motsvarighet till Platypus mjukflaskor (har bred öppning). Enkelt och smidigt att trycka på. Filtret har även snabbfäste till de flesta vätskesystem. Jag har själv aldrig använt vätskesystem. Tycker det verkar lite snuskigt, och det är rätt skönt att ta av ryggan och ta en paus med flaskan. Har många olika Platypusmjukisar men börjar bli mer och mer fundersam kring när de kommer spricka ute på turen. Vilket vore halvkul. Ska nog köpa mig en 1.5L HDPE Nalgene (lättare än orginal) och ha en mjukis som backup istället.
Kolen i filtret gör kanske lite nytta, men jag undra hur mycket egentligen.
Jag tror förresten inte att Hker Pro är för långsam till 4 pers, om man inte har bråttom som f#n, men då är man nog på fel semester :)

/M
 
Jag har en Katadyn Vario som jag skruvar på Nagleflaskan och ska jag fylla på nån annan flaska som inte går att skruva fast så använder jag den med följande slangen.
Vattenrenaren är helt suverän för det blir drickbart från vilken sjö eller bäck som helst, jag har aldrig mått dåligt i alla fall. Är vattnet riktigt skitigt så blir det en liten missfärgning och det kan även både smaka och lukta lite, men som sagt jag har aldrig blivit dålig.
Ett mycket bra köp då jag slipper att släpa med mej litervis med vatten hemifrån.

Har samma uppsättning. Katadyn Vario och en 1 liters Nalgene-flaska. Funkar svinbra. Har aldrig känt av smak eller lukt, dock som ovanstående skrivit så kan det ibland vara lite missfärgat, men oftast inte.
 
Har försökt begripa mig på vilket vattenreningssystem man ska använda och då även i kombination med vattensäck och eventuellt vätskesystem. Kanske någon själ som kan hjälpa mig...

Vi är 2 vuxna, 2 barn. Kommer att campa i mälardalen framöver och även fjäll 3 säsongs.
Mitt dilemma är kombinationen och hur man ska välja i denna djungel...

- MSR Miniworks EX. Verkar intressant. Lite stor. Långsam. Keramiskt och kolfilter vilket kanske är ett plus. Passar tydligen bara till Nalgene och till ex MSR Dromlite och Camelback - men inte Platypus eller Osprey.
- MSR Hyperflow. Himla snabb pumpning - men inget kolfilter.
- Katadyn Vario - påminner mer om MSR - men använder filter och inte keramiskt filter? Klarar bara ner till 0.3 µm och inte 0.2 µm som MSR produkter. Klarar både Nalgene och "annat" - men det är inte riktigt klart vilka vattensäckar som klaras av.
- Katadyn Hiker Pro - långsam för 4 personer. Men lätt att koppla till vätskesystem?

Min grundtanke är att var och en av oss vuxna har en treliterssäck eller dylikt. Lätt att fylla. Eventuellt som vätskesystem då det underlättar användningen kanske? Samtidigt vill jag inte råka ut för läcka och vad jag förstått så är camelpack lite känsligare då vätskeslangen träs på och inte knipsas fast. Eventuellt kan man ha någon extra Platypus Softbottle. Men helst vill jag undvika fasta och hårda flaskor. En styv flaska var (med Nalgene fattning) kan vara OK per vuxen. Men vill helst slippa en massa skrymmande flaskor.

Hur gör ni? Vilket vattenreningssystem använder ni och till vilket vätskesystem kopplar ni detta? Hur gör ni när ni är ute på långfärd?
Bör man ha kolfilter för att ta bort dålig smak och delvis kemikalier? Då kanske MSR Miniworks och eventuellt Katadyn Vario är att föredra?

Stort tack för all hjälp jag kan få.

I fjällen renar jag bara vatten i undantagsfall, i princip aldrig.

I mälardalen eller andra ställen där jag tycker att vattenkvaliteten kan ifrågasättas använder jag
just nu ett gravitationsfilter från MSR. Fördel: det går snabbt och utan jobb. Nackdel, vattnet bör vara klart, kör man vatten med humus genom filtret måste man i princip köra baklänges halva tiden för att skölja bort partiklar och förhindra stopp. Humus är ju inte ovanligt i skogsterräng...

...ett pumpfilter med förfilter är i detta avseende bättre eftersom det är enklare att skölja förfiltret...

MSR-filtret fungerar genom ett glasfiberfilter, detta har i jämförelse med ett keramiskt filter betydligt kortare livslängd. Det är också känsligare för kyla, så tror man att frosten kommer att hälsa på så kan det kanske vara bättre med ett keramiskt.

Eftersom jag mest filtrerar i skogen så funderar jag just nu i riktning keramiskt och pump...

//J
 
I södra Sverige dricker man kran, brunns eller filterat vatten. Har i många år kört med MSR WaterWorks för att det är bekvämast att pumpa av de många system som provats.
Med en Ortlieb mjukispåse passar det lika bra som på Saccis kamelbag och vida flaskor. Ortlieb har ett extra lock med drickslang på. Enkelt och praktiskt.
På senare tid har vi byggt ett gravitationsfilter inspirerade av Ray Jardine, en Ortlib vattensäck har fått ett vattenfilter i botten och en 3 m slang fyller på reservoaren med renat vatten utan ett enda pumptag. Vi grovrenar med Melittafilter ner i vattenkokarkastrullen, Melittafiltret i ett Ortlibs filterhållare, deras läckande produkt. Kaos, inte alls, lite förtänksamhet och det fungerar smärtfritt.
go tur
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.