Vattennivåer Routesvagge-Pastavagge

Hej,
ska till Sarek och vandra Änonjalme-Routesvagge-Mikkastugan-Pastavagge-Rinim med början nästa vecka. Någon som har senaste status på vattenståndet i Sarek, mer specifikt ovan rutt?

Jag har förstått att Tjågnårisjågåsj samt några vad i Pastavagge kan vara riktigt besvärliga. Hur ser de ut just nu? Jag inser att mycket kan hända på en vecka, men är ändå intressserad.

Tack för din feedback!
 
Tack för info!

Var gick ni över Tjågnåris? Där stigen går eller längre ner vid mynningen, eller tom högre upp?

Mvh, Mikael
 
Tack för info!

Var gick ni över Tjågnåris? Där stigen går eller längre ner vid mynningen, eller tom högre upp?

Mvh, Mikael

Vadet vid stigen är normalt inget bra ställe, alldeles för strömt om det är knädjupt. Högre upp kan det ibland finnas snöbryggor, vet inte hur det är just nu.

Jag brukar vada Tjågnåris ett par hundra meter nedanför stigen där jåkken delar sig i två rätt breda armar. Det är mkt strömt där också så man måste klättra ner till jåkken för att kunna se där det är lite grundare och säkrare att vada.

/Ulf
 
Vattnet i jokkarna i Pastavagge kommer främst från glaciärer och därför varierar vattenmängden kraftigt med vädret. Jag vadade alla i varmt och soligt väder och hade stora problem med Alep Basstajåhkå som vi knappt kom över - vi såg andra vandrare förgäves försöka och sedan välja att gå över glaciären istället (inte att rekommendera!). Även jokken från Skájdásjvagge var ordentligt strid.
 
Dock tror jag att det är mindre strömt och lägre nivåer just nu då temp har gått ned rätt mycket. Jag antar att du gick runt värmeböljan för ett par veckor sedan då Kvikkjokk hade näst varmast i Sverige.
 
En fråga med alltid inaktuellt svar

Ganska meningslöst att ställa denna typ av fråga på ett forum. Ingen som läser lär stå på jokkkanten och svara.
Hur det var i förra veckan eller till och med i går är fullständigt ointressant då vattenflödet varierar dag för dag eller till och med timme för timme beroende på vädret.
 
Snöbryggan över Tjågnåris är borta sedan länge. Jag vadade tidig morgon vid stigkorsningen och hade knappt vatten till knäna. Tid på dygnet är nog så viktigt som vadplats..

/Jakob
 
Ganska meningslöst att ställa denna typ av fråga på ett forum. Ingen som läser lär stå på jokkkanten och svara.
Hur det var i förra veckan eller till och med i går är fullständigt ointressant då vattenflödet varierar dag för dag eller till och med timme för timme beroende på vädret.

Hm, så farligt var det väl inte? På detta forum får ju alla ställa sina frågor, även om man inte har alla grundskaper än. Det är ju ofta därför man frågar: för att lära sig mer.

I en tidigare forumtråd diskuterades för övrigt vattenläget i Sarek friskt under flera veckor. Då gällde det huvudsakligen snösmältningsläget vilket inte förändras lika snabbt. Men för den som t ex ger sig in i Sarek för första gången är det kanske inte så lätt att hålla koll på alla olika slags vatten som finns.

Jag tycker man kan fråga på. Och inte bry sig för mycket om vad andra tycker om det.

/Hans
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.